Suurtapahtuma Jyväskylän Rakennusmessut järjestetään 15.−17.3.2024 Paviljongissa − Messuilla yli 150 näytteilleasettajaa ja 3 päivää kiinnostavia puhujia & tietoiskuja

Jokakeväinen suurtapahtuma Jyväskylän Rakennusmessut järjestetään tänä vuonna 15.−17.3.2024 Paviljongissa. Tapahtumaan saapuu yli 150 näytteilleasettajaa esittelemään uusimpia ratkaisuja rakentamisen, remontoinnin, sisustamisen ja pihanlaiton teemoista. Jyväskylän Rakennusmessujen avauspuheenvuorona on uudistuva rakennuslaki, joka tuo muutoksia ensi vuodesta lähtien niin kuluttajien kuin ammattilaisten rakennusprojekteihin. Puheenvuoron pitää Anu Kärkkäinen Rakennusteollisuus RT:stä.

Jyväskylän Rakennusmessut 2023
Jyväskylän Rakennusmessujen teemoina ovat uudisrakentaminen, remontointi ja talotekniikka, sisustaminen ja koti sekä vapaa-ajan asuminen ja piha. Mika Nuorva Mika Nuorva

”Kävijät löytävät Rakennusmessuilta monipuolisesti tietoa ja vaihtoehtoja kodin ja mökin rakentamiseen, remontointiin, sisustamiseen ja pihanlaittoon ammattilaisen toteutuksella tai itse tekemänä”, kertoo projektipäällikkö Matti Kuosmanen Jyväskylän Rakennusmessuilta.

Hän sanoo, että messuille kannattaa tulla hyödyntämään messutarjouksia ja suunnittelemaan tulevia projekteja. ”Tervetuloa Rakennusmessuille myös virkistäytymään ja kuulemaan trendeistä”, Kuosmanen lisää.

3 päivää tietoiskuja rakentamisesta, remontoinnista, sisustamisesta ja pihanlaitosta

Jyväskylän Rakennusmessuilla on näytteilleasettajien uutuuksien ja valikoimien lisäksi 3 päivää ajankohtaisia tietoiskuja rakentamiseen, remontointiin, sisustamiseen ja pihanlaittoon.

Rakennusalan ammattilainen ja Runtu Worksin toimitusjohtaja Ville Heino neuvoo remontin tilaamisessa ja tekemisessä. Yrittäjä ja asuntosijoittaja Nata Salmela kertoo 10-vuotisesta remontointitaipaleestaan puheenvuorossaan Rahat ja remppa – Rakentamisella vauraaksi. Jokanaisen remonttikirja sekä Jokanaisen mökkiremontti -kirjojen kirjoittajat Ella Kanninen ja Jasmiini Lappalainen jakavat kokemuksensa kesämökin remontointiprojekteistaan sekä kodin remontoinnista pienellä vaivalla ja budjetilla. Arin ja Kirsin Remppacornerissa on useita työnäytöksiä kaikkina messupäivinä.

Sisustaminen on yksi messujen suosituista teemoista. Ideoita ja tietoa sisustamiseen messuilla kuullaan sisustusarkkitehti Marko Paanaselta, joka kertoo, mitä kannattaa huomioida remontoitavan kohteen sisustamisessa. Tietoiskuja sisustamisesta pitävät myös  paikalliset asiantuntijat, ammattijärjestäjä Heidi Poikolainen sekä sisustussuunnittelijat Maru Hautala aiheesta Sisustusvinkit puurakentajalle: näin luot ekologisesti ja taloudellisesti kestävän sisustuksen ja Eevi Vihinen aiheesta Aistiesteettömyyden vaikutus ja merkitys rakennetussa ympäristössä.

Tänä vuonna messuilla on laaja tietoiskukokonaisuus puutarhanhoidon ystäville. Meteorologi ja tietokirjailija Kerttu Kotakorpi sekä Jyväskylän Puutarhaseura avaavat tietoiskuissaan ilmastonmuutoksen aiheuttamia muutoksia ja mahdollisuuksia suomalaisten puutarhoissa. Outi Tahvonen jatkaa aiheesta teemaalla Hiiliviisas pientalopiha. Tapahtumassa kuullaan myös Hanna Keljon tietoisku Nurmikoista niityiksi.

Rakennusmessuilla kuullaan lisäksi hyödyllisiä tietoiskuja kodin hankintaan sekä paneelikeskustelu Riidaton talokauppa, johon osallistuvat asiantuntijat Asianajotoimisto Tuomi, Lakka & Metsätähdestä, Omakotiliitosta sekä Raksystemsistä. Messujen lopussa sunnuntaina 17.3. kävijät pääsevät osallistumaan Aki Palsanmäen ja Heli Palsanmäen pitämään huutokauppaan messutuotteista.

Rakennusalalla työskenteleville ajankohtaista ammattitietoa sekä tukea urasuunnitteluun

Jyväskylän Rakennusmessut tarjoaa paljon asiantuntijatietoa myös ammattilaisille alaa puhuttavista teemoista. Messuilla kuullaan uudistuvasta rakennuslaista, digitalisaatiosta rakennuslaissa, kaavoituksesta rakentamisen mahdollistajana, Hipposkeskuksen projektista sekä onnistuneesta maisemasuunnittelusta.

Tänä vuonna Jyväskylän Rakennusmessut haluaa tarjota messujen ohella myös muita tapoja ammattilaisten ja kuluttajien kohtaamiseen, ja tukea siten alaa haastavassa tilanteessa. Messuilla kuullaan mm. Rakennusliiton tietoisku digipalvelu Duunimyllystä, joka yhdistää kuluttajat ja rakennusalan tekijät vaivattomasti kuluttajien rakennus- ja remontointitarpeisiin.

Rakennusmessuilla on ensimmäistä kertaa esittelyssä myös palveluja rakennusalalla työskenteleville työnhakuun, yrittäjyyteen, kouluttautumiseen ja uraan. Näitä esittelevät perjantaina 15.3. Rakennusliitto, Infra ry, Keski-Suomen TE-toimisto, Jyväskylän kaupungin työllisyyspalvelut ja Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradia. Tapahtumassa päästään myös seuraamaan paneelikeskustelua: Ammatti monipuoliselta infra-alalta.

Lisätietoa:

Jyväskylän Rakennusmessut
Jyväskylän Rakennusmessuilla on 3 päivää kiinnostavia puhujia ja tietoiskuja rakentamisen, remontoinnin, sisustamisen ja pihanlaiton teemoista.

Jyväskylän Rakennusmessut on kuluttaja- ja ammattitapahtuma, joka järjestetään vuosittain messu- ja tapahtumakeskus Paviljongissa. Tapahtuman järjestänä toimii Jyväskylän Messut Oy. Jyväskylän Rakennusmessujen teemoina ovat uudisrakentaminen, remontointi ja talotekniikka, sisustaminen ja koti sekä vapaa-ajan asuminen ja piha. Perinteikkäät Jyväskylän Rakennusmessut on järjestetty yli 40 kertaa.

Jyväskylän Rakennusmessut 2024 esitteli monipuolisesti rakentamisen uutuuksia, trendejä ja ratkaisuja Paviljongissa17.3.2024 19:58:11 EET | Tiedote

Jyväskylän Rakennusmessut keräsi 15.−17.3.2024 yli 150 näytteilleasettajaa Paviljonkiin esittelemään uutuuksia, trendejä ja ratkaisuja rakentamisen, remontoinnin, sisustamisen ja pihan teemoista. Rakennusmessuilla oli monipuolista ohjelmaa kolmen päivän ajan. Messujen avauspuheenvuoron piti Anu Kärkkäinen Rakennusteollisuus RT:stä aiheesta Uudistuva rakennuslaki.