DERTOUR Group: Näkymät vuodelle 2024 ovat positiivisia

DERTOUR Group, johon Apollomatkat kuuluu, tähtää kasvuun kansainvälistymisen sekä tarjoamalla yhä yksilöllisempiä matkustusvaihtoehtoja.

DERTOUR Group, joka koostuu 130:stä eri yrityksestä 16:sta eri markkina-alueella, antoi ITB-matkamessuilla Berliinissä pidetyssä lehdistötilaisuudessa katsauksen kasvustaan, sekä kertoi positiivisista näkymistä vuodelle 2024.

- Vuosi 2023 oli upea matkailuvuosi, ja trendi jatkuu vuodelle 2024. Näemme valmismatkojen kysynnän vahvistuvan useilla markkina-alueillamme sekä eurooppalaisen suuntauksen kohti laadukkaampia lomamatkoja, sanoi Leif Vase Larsen, DERTOUR Groupin CEO International.

Vuonna 2023 konserni kasvatti kokonaisliikevaihtoaan 23 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Matkustajamäärissä kasvu oli 10 prosenttia. Vuosi 2024 näyttää jatkavan samaa linjaa. Tilaisuudessa kerrottiin myös varhaisten matkavarausten määrän kasvusta sekä eurooppalaisten matkailuluottamuksen palautumisesta.

- Matkainto on huipussaan, ja monipuolisena ja kansainvälisenä matkailutoimijana, jolla on yli 20 matkanjärjestäjää ja 30 erikoisbrändiä, haluamme tarjota ainutlaatuisia matkaelämyksiä. Tästä syystä uuteen strategiaamme kuuluu myös yhteistyön tehostaminen kansainvälisten tiimiemme välillä, kertoo Dr. Ingo Burmester, DERTOUR Groupin CEO Central Europe.

Matkakohteet

DERTOUR-konsernin talvikauden varaustilanne antaa hyvän käsityksen matkailutrendeistä eri puolilla Eurooppaa. Edelliseen talvikauteen verrattuna liikevaihto on kasvanut 24 prosenttia ja asiakasmäärä 17 prosenttia. Konsernitasolla talvikohteiden kärkilistalla ovat tutut kohteet kuten Espanja, Egypti, Saksa, Italia ja Turkki.

Kaukomatkojen kysyntä on ollut vahvaa koko talvikauden. Lähes joka kolmas valitsee kaukokohteen, kärjessä ovat Lähi-idän kohteet, Intian valtameri sekä Kaakkois-Aasia.

Myös kesän trendit alkavat näkyä, ja liikevaihto on kasvanut merkittävästi, jopa 30 prosenttia ja matkustajamäärä jopa 24 prosenttia verrattuna vuoteen 2023. Kesäkauden lomasuosikit sijaitsevat pääosin Välimeren alueella ja kohteet kuten Kreikka, Kroatia, Turkki, Espanja ja Tunisia kiinnostavat. Lomakausien pidentymisen johdosta, moni kohde kiinnostaa nyt ympäri vuoden.

- Moni tyypillinen talven kohde, kuten Malediivit, Arabiemiraatit ja Thaimaa, kiinnostaa asiakkaitamme nyt ympäri vuoden. Ilmiötä selittävät kohteiden laadukkaat elämykset sekä kesäkauden erittäin houkuttelevat hinnat, Vase Larsen selitti.

Räätälöity matkailu on nousussa

Yksi selkeimmistä DERTOURin tunnistamista matkailutrendeistä on räätälöidyn ja yksilöllisen matkustamisen kysyntä. Tänä kesänä lähes kolmannes yhtiön eurooppalaisista matkailijoista valitsee viiden tähden hotellin – mikä kertoo entistäkin laadukkaampien lomien kysynnän kasvusta.

– Samalla korostuu, että luksus määritellään hyvin eri tavoin. Monille kyse ei niinkään ole hotellin eksklusiivisuudesta, vaan luontoelämyksistä, hyvinvoinnista tai paikallisesta kulttuurista. Kaikilla markkinoillamme on nähtävissä elämyksellisten lomien trendi, joka vaihtelee urheilu- ja treenimatkoista mukaansatempaaviin lomaelämyksiin. Vuonna 2024 haluamme kokea jotain ainutlaatuista, Vase Larsen sanoo.

DERTOUR Groupiin kuuluu noin 30 erikoistunutta brändiä. Kaikille yhteistä on, että ne tarjoavat yksilöllisiä matkaelämyksiä valikoiduille kohderyhmille ja vastaavat tiettyihin kiinnostuksen kohteisiin - kuten sukellus- ja golfmatkat, luksusmatkat ja matkat Pohjoismaihin. Lisäksi konsernin kasvava hotelliportfolio kattaa 10 eri brändiä ja yli 100 hotellia 14 eri maassa.