Nuorten Uskalla Yrittää -kilpailu: Uudeltamaalta finaaliin jatkaa 11 yritystä

Nuorten Uskalla Yrittää -kilpailu: 6.3.2024 Vantaalla järjestetyssä Uudenmaan aluekilpailussa palkittiin 11 nuorten harjoitusyritystä. Nuorten yrittäjyys ja talous NYT

Vantaalla palkittiin innovatiivisia tuotteita ja monipuolisia palveluita

Uudenmaan alueelta Uskalla Yrittää -kilpailun finaaliin etenivät seuraavat NYT-yritykset:

Paras NYT-yritys – perusaste: Ekoliina NYT
Riihenmäen koulu, Mäntsälä

Liikeidea: Meidän yrityksemme on Ekoliina, joka valmistaa bambufroteisia tiskiliinoja. Bambufrotee on pehmeä, kulutusta kestävä ja imukykyinen materiaali. Setissä on 2 kpl liinoja, liinan koko on 30 cm x 30 cm.

Palkintoperusteet: Ajankohtainen yritys, jossa on huomioitu kestävä kehitys, ja tuote on uusiokäytettävä. Liikeidea on helposti tuotteistettava ja skaalautuva, kokonaisuus on hyvin hallussa ja tulevaisuuden suunnitelmat selvät. Tuomaristo kiittää yrittäjämäistä asennetta ja intoa yrittäjyyteen.

Paras NYT-yritys – toinen aste: HunajaHeput NYT
Etu-töölön lukio, Helsinki

Liikeidea: Myymme itse tuottamaamme hunajaa asiakkaille. Hunajamme on valittu Helsingin seudun parhaaksi.

Palkintoperusteet: Yrityksellä on hyvä ja monipuolinen portfolio. Yritys tarjoaa hunajan lisäksi pölyttäjien vuokrausta ja kummitoimintaa.  Yrittäjillä on selkeät roolit, ja luonnon moninaisuus on huomioitu yrityksessä.

Paras liikeidea – perusaste: ReMade NYT
Hoplaxskolan, Helsinki

Liikeidea: Käytämme vanhojen korujen osia ja teemme niistä uusia koruja. Tällä tavalla olemme ympäristöystävällinen yritys.

Palkintoperusteet: Yrityksellä on ajankohtainen ja hyvä liikeidea, jossa kiertotalous on keskiössä. Yrityksen asiakasryhmä on selkeä ja mietitty. Yrityksellä on ollut jo hyvin myyntiä ja tulevaisuuden stepit on mietitty.

Paras liikeidea – toinen aste: EcoSportti NYT
Lauttasaaren yhteiskoulu, Helsinki

Liikeidea: Yritys myy asiakkaan puolesta käytettyjä urheiluvälineitä. Asiakkaat antavat tavaroitaan yrityksen myytäväksi.

Palkintoperusteet: Yrityksellä on simppeli, mutta hyvin mietitty liikeidea. Yrityksen kohderyhmänä ovat lapsiperheet, jotka kierrättävät vanhoja urheiluvälineitä. Tuomaristo kiittää yrittäjien selkeää motivaatiota jalostaa liike-idea kunnon bisnekseksi.

Paras tuote – perusaste: BastuDagen NYT
Lyceiparkens skola, Porvoo

Liikeidea: Olemme luoneet korttipelin suomalaisista ruoista. Peli perustuu oikean ruokalajin sijoittamiseen oikealle päivälle. Erinomainen ja hauska peli sekä niille, jotka tuntevat jo suomalaista ruokakulttuuria että niille, jotka haluavat oppia lisää.

Palkintoperusteet: Innovatiivinen ja omaperäinen idea, jossa suomalainen kulttuuri on tuotu kivasti esille. Yrityksen graafinen ilme on myös kunnossa.

Paras tuote – toinen aste: Halla Tea NYT
Etelä-Tapiolan lukio, Espoo

Liikeidea: Jääteetä, jonka maut ovat inspiroituneita arktisen Suomen luonnosta. Jääteetä myydään pullotettuina, alustavana makuna on mustikka–sitruuna.

Palkintoperusteet: Kokonaisvaltainen ja suomalainen tuote, joka oli hyvänmakuinen. Yrityksessä on mietitty tarkoin myös tuotteen hygieenisyyttä ja valmistustapaa. Tuomaristo kiittää erityisesti yrityksen myyntipuhetta ja hyvää otetta myyntityöhön.

Paras palvelu – perusaste: Nails by Sara NYT
Lauttasaaren yhteiskoulu, Helsinki

Liikeidea: Nails by Sara tarjoaa taitavasti toteutettuja tekokynsiä ja kestäviä geelilakkauksia, jotka korostavat ja antavat asiakkaalle huolitellun ilmeen. Yritykseni etuja ovat: nopeus, ympäristöystävällisyys ja halpa hinta!

Palkintoperusteet: Palvelulla on selkeä ja mietitty kohderyhmä, ikäihmiset. Yritys tuo palvelun heidän luokseen. Yrityksessä on ajateltu myös kiertotalouden näkökulmaa.

Paras palvelu – toinen aste: FindsUP NYT
Etu-töölön lukio, Helsinki

Liikeidea: Me teemme orgaanista markkinointia pienille yrityksille. Autamme heitä lisäämään nettisivujen aktiivisuutta ja sitä kautta saamaan lisää asiakkaita.

Palkintoperusteet: Ajankohtainen ja innovatiivinen palvelu, jonka tavoitteena on tuottaa yrityksille parempaa näkyvyyttä hakukoneissa. Yrityksellä on hyvä ja selkeäasti asetettu kohderyhmä, pienyrittäjät. Palvelulle on selkeä tarve.

Paras messupiste: JouJou NYT
Riihenmäen koulu, Mäntsälä

Liikeidea: Myymme tilanteeseen ja tapahtumaan tuunattuja vohveleita myyjäisissä, koululla ja muissa tapahtumissa.

Palkintoperusteet: Kutsuva, erottuva ja värikäs myyntipiste. Tuomaristo antaa kiitosta erityisesti itsesuunnitellusta logosta ja t-paidasta sekä aktiivisuudesta rintamerkkien jaossa.

Paras myyntipuhe: Karhukopla Kiinteistöpalvelut NYT
Vihdin Lukio, Nummela

Liikeidea: Yrityksemme on kiinteistöpalveluyritys, joka on erikoistunut muuttoihin, lumitöihin, nurmikon leikkuuseen ja pihojen ehostukseen.

Palkintoperusteet: Hauska esitys, jossa tila ja lava otettiin hyvin haltuun. Alku ja lopetus olivat mieleenpainuvia, ja kuulija otettiin mukaan heti alussa. Tuomaristo kiittää hyvästä tiivistyksestä, ratkaisun esittelystä ja asiakaskeskeisyydestä.

Paras Vastuullinen yritys: Waves NYT
Stadin ammattiopisto, Helsinki

Liikeidea: Waves valmistaa trendikkäitä mallistoja materiaalinaan kankaita, jotka on valmistettu merten muovijätteestä, kierrätetyistä kuiduista tai vaihtoehtoisesti uusiokuiduista. Waves tuo muotialalle vastuullisen ja ekologisen vaihtoehdon kuluttajille. Wavesin tavoite on edistää kestävää kehitystä toiminnallaan.

Palkintoperusteet: Hyvä missio, vahva konsepti ja kansainvälinen idea. Tuomaristo katsoo, että yrityksellä on mahdollisuudet vaikka mihin.

Valinnat ratkaisi liike-elämän ammattilaisista koostuva tuomaristo

Vantaan Uskalla Yrittää -aluekilpailun tuomaristossa edustivat:

• Lauri Jokinen, OP Uusimaa
  • Elisa Kitunen, EEX Oy
  • Maria Korpisalo, Business Helsinki
  • Aicha Manai, Startup Refugees
  • Carita Orlando, Suomen Naisyrittäjät
  • Henrik Asklöf, Startup Sauna
  • Mika Heikkinen, HOK-Elanto
  • Mikko Jaatinen, NYT-hallitus, yrittäjä
  • Esa Kinnunen, Espoon yrittäjät
  • Reino Meriläinen, Helsingin seudun kauppakamari
  • Fadumo Ali,  Hoiwa Oy
  • Mika Perttunen, Vantaan kaupunki, Elinvoimapalvelut
  • Sari Hakala, NeonAudit Oy
  • Sara Åstrand, NYT-alumni
  • Tomi Puikkonen, Cupbio Oy
  • Henna Kaski, NYT-alumniyhdistys
  • Tom Gammals, Novago Oy
  • Jani Torppa,  Geeklab Oy

Aluetapahtumaan ja -kilpailuun osallistui nuoria 16 oppilaitoksesta

Vantaan tapahtumassa mukana olivat seuraavat oppilaitokset:

• Ammattiopisto Live, Helsinki
  • Ekenäs Gymnasium, Raasepori
  • Etelä-Tapiolan lukio, Espoo
  • Etu-Töölön lukio, Helsinki
  • Helsinge skola, Vantaa
  • Hoplaxskolan, Helsinki
  • Hyrylän yläaste, Tuusula
  • Keuda, Kerava
  • Kirkkonummen lukio, Kirkkonummi
  • Lagstads skola, Espoo
  • Lauttasaaren yhteiskoulu, Helsinki
  • Lyceiparkens skola, Porvoo
  • Matinkylän lukio, Espoo
  • Riihenmäen koulu, Mäntsälä
  • Veikkolan koulu, Kirkkonummi
  • Vihdin lukio, Nummela

Aluetapahtumaan osallistuneisiin NYT-yrityksiin voi tutustua tarkemmin tapahtuman verkkosivulla.

Kevään finaalista kohti Euroopan mestaruuskisoja

Uskalla Yrittää -kilpailun finaali järjestetään 24.–25.4.2024 Helsingissä. Finaalissa palkitaan nuorten harjoitusyrityksiä useissa eri kategorioissa ja valitaan parhaat NYT-yritykset edustamaan Suomea kesällä 2024 järjestettävässä Euroopan mestaruuskilpailussa ja Gen-E-tapahtumassa

Vuosi yrittäjänä -ohjelma

Uskalla Yrittää on Suomen merkittävin nuorten yrittäjyystapahtuma ja voittoa tavoittelemattoman NYTin järjestämä kokonaisuus. Vuonna 2024 aluetapahtumiin ympäri Suomen osallistuu yli 1 000 yläkoululaista ja toisen asteen opiskelijaa, jotka ovat perustaneet kuluvan lukuvuoden aikana harjoitusyrityksen Vuosi yrittäjänä -ohjelmassa. Suomessa Vuosi yrittäjänä -ohjelma on ollut käytössä 1990-luvun puolivälistä saakka. Kymmenet tuhannet nuoret ympäri Suomea ovat osallistuneet ohjelmaan kouluissaan, osana opetusta.

Nuorten yrittäjämäistä asennetta, työelämätaitoja ja taloudenhallintaa vahvistava ohjelma on käytössä yli 110 maassa. Nuori Yrittäjyys ry:n kansainvälinen kattojärjestö Junior Achievement (JA) perustettiin USA:ssa Springfieldissä vuonna 1919. Ensimmäiseksi ohjelmaksi kehitettiin Vuosi yrittäjänä, jotta maaseudulta kaupunkiin muuttavat nuoret saisivat tietoa ja taitoja pärjätäkseen aikuisina teollistuvassa maailmassa.

Nuorten Uskalla Yrittää -kilpailu 2024: Uudenmaan aluekilpailussa 6.3.2024 Vantaalla palkittiin nuorten harjoitusyrityksiä 11 eri kategoriassa.

Nuorten yrittäjyys ja talous NYT on voittoa tavoittelematon järjestö, jonka tavoitteena on edistää lasten ja nuorten työelämä-, talous-, ja yrittäjyystaitoja. Tarjoamme erilaisia oppimiskokonaisuuksia ja -ympäristöjä esikoulusta 2.asteelle. Yrityskyliä meillä on yhteensä 14 paikkakunnalla. Opettajille ja opinto-ohjaajille järjestämme koulutuksia. Olemme myös osa kansainvälistä Junior Achievement -verkostoa, jolla on toimintaa yli 100 maassa. Nuorten NYT -järjestömme perustettiin kesäkuussa 2023, kun Nuori Yrittäjyys ry ja Talous ja nuoret TAT yhdistivät toimintansa.