Avoin työttömyyskassa, A-kassa

Lomautettujen osuus pysyi korkeana

Helmikuussa ansiopäivärahaa sai Avoimesta työttömyyskassasta 32 222 jäsentä. Saajamäärä oli 35,3 prosenttia suurempi kuin viime vuoden helmikuussa. Lomautusajan päivärahan saajien määrä pysyi edelleen varsin korkeana ja osuus kaikista ansiopäivärahan saajista oli 42,4 prosenttia.

Kuvassa henkilö pitelee kädessään puhelinta, jossa näkyy teksti: Mitä teen, jos olen jäänyt työttömäksi tai lomautetuksi.
A-kassan jäsenten työttömyysaste on kasvanut viime vuoden syksystä alkaen. A-kassa, Kusti Manninen

Avoimesta työttömyyskassasta sai helmikuussa ansiopäivärahaa 32 222 jäsentä. Saajamäärä oli 35,3 prosenttia suurempi kuin viime vuoden helmikuussa, jolloin ansiopäivärahaa sai 23 820 jäsentä.

Lomautusajan päivärahan saajien määrä pysyi edelleen varsin korkeana, vaikka osuus tammikuuhun verraten laskikin hieman. Kaikista ansiopäivärahan saajista 42,4 prosenttia sai helmikuussa lomautusajan päivärahaa, kun tammikuussa osuus oli 44,2 prosenttia. Soviteltua päivärahaa saavien osuus pysyi suurin piirtein samoissa lukemissa kuin tammikuussa, eli osuus oli nyt 13,0 prosenttia.

A-kassan jäsenten työttömyysaste on kasvanut viime vuoden syksystä alkaen. Helmikuussa jäsenistä kaikkiaan 13,2 prosenttia sai ansiopäivärahaa. Tämä on 2,8 prosenttiyksikköä enemmän kuin viime vuoden vastaavana ajankohtana.

Maksettujen päivien määrä laskussa

Keskimääräinen maksettujen päivien lukumäärä oli helmikuussa 18,7 päivää, mikä on 0,8 päivää vähemmän kuin edellisvuoden vastaavana ajankohtana. Maksettujen päivien määrä laski yhdellä päivällä myös tammikuuhun verrattuna. Viime vuoden loppupuolella alkanutta maksettujen päivien määrän laskutrendiä selittävät lomautusten määrän kasvaminen viime vuoden syksystä lähtien. Lomautukset ovat useimmiten lyhytkestoisia eivätkä jatkuvia, jolloin maksettavia päiviä on vähemmän, kuin pitkissä työttömyysjaksoissa.

Tammikuussa voimaan tulleen lakimuutoksen myötä omavastuupäivien määrä nousi viidestä seitsemään päivään, mikä on voinut myös jonkun verran vähentää maksettavien päivien määrää.

Ansiopäivärahoja maksettu alkuvuonna reilusti viime vuotta enemmän

Ansiopäivärahoja maksettiin helmikuun loppuun mennessä 46,6 miljoonaa euroa. Se on 31,6 prosenttia enemmän kuin viime vuoden vastaavana ajankohtana.

A-kassaan saapui helmikuussa yhteensä 38 568 ansiopäivärahahakemusta. Suurin osa saapuneista hakemuksista, eli 60 prosenttia, oli jatkohakemuksia. Ensihakemusten osuus oli 11 prosenttia ja soviteltujen 29 prosenttia.

Ensihakemusten käsittelyynottoaika oli helmikuussa keskimäärin 14,3 päivää ja soviteltavien hakemusten 7,9 päivää.

Lisätietoa julkaisijasta

Avoin työttömyyskassa A-kassa on kaikille palkansaajille avoin, yleinen työttömyyskassa. A-kassa on yksi Suomen suurimmista työttömyyskassoista. Yhdessä ammattiliittojen kanssa A-kassa muodostaa jäsenilleen vankan turvan työelämän eri käänteisiin. Ammattiliitot antavat turvaa työelämään, me A-kassassa työttömyyden varalta. Valtaosa jäsenistämme kuuluu kassan lisäksi myös ammattiliittoon.

Työttömyyskassa maksaa jäsenilleen ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa, vuorottelukorvausta, liikkuvuusavustusta ja muutosturvarahaa.

Keskustoimistomme sijaitsee Helsingissä.

Olemme monialainen työttömyysturvan asiantuntija. Monta työtä, monta alaa – yksi työttömyyskassa!

A-kassa.fi

Lue lisää julkaisijalta Avoin työttömyyskassa, A-kassa

Työtilanne kohenemassa – lomautettujen osuus puolittui16.5.2024 07:35:14 EEST | Tiedote

Avoimen työttömyyskassan toukokuun puolenvälin hakemusmäärätietojen perusteella näyttää siltä, että ansiopäivärahaa hakeneiden määrä on kääntymässä laskuun. Hakemusten määrä oli 16 prosenttia pienempi, kuin huhtikuun vastaavana ajankohtana. Lomautettujen osuus näyttää myös kääntyvän laskuun. Toukokuun puoliväliin mennessä lomautettujen osuus saajista oli 19 prosenttia. Koko alkuvuoden ajan lomautettujen osuus pysytteli yli 40 prosentissa. Myös A-kassan jäsenkysely kertoo jäsenten työtilanteen paranemisesta.

Ansiopäivärahamenot nousivat yli 30 prosenttia14.5.2024 08:49:41 EEST | Tiedote

Huhtikuussa ansiopäivärahaa sai Avoimesta työttömyyskassasta 13,4 prosenttia kaikista kassan jäsenistä. Saajamäärä pysytteli samalla tasolla kuin maaliskuussa. Kuitenkin verrattuna viime vuoteen, saajamäärä on kasvanut huomattavasti, jopa 30,5 prosentilla viime vuoden huhtikuuhun verrattuna. Huhtikuussa ansiopäivärahamenot kohosivat 48,1 miljoonaan euroon, ollen 32,1 prosenttia suuremmat kuin viime vuoden vastaavana ajankohtana.