FCG Finnish Consulting Group

Esko Korhonen (FT, RI) tuo vahvan kokemuksensa ja näkemyksensä FCG:n Kiinteistöt-liiketoimintaan

Esko Korhonen aloitti FCG Finnish Consulting Groupin johtavana asiantuntijana 1.3.2024.

Esko Korhonen.

Esko Korhosen tehtävänä on kehittää kuntien kiinteistönpitoa, erityisesti toimitilahallintoa, niin että ne voivat kannattavasti ja pitkäjänteisesti tukea kuntien palveluiden kehittämistä ja talouden vakauttamista muuttuvassa toimintaympäristössä. Erityisesti sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus sekä kuntatalouden tiukentuminen tuovat haasteita, joihin on vastattava kestävällä kiinteistönpidolla.

Eskolla on lähes 35 vuoden kokemus kiinteistönpidon eri osa-alueista, ja hän on aiemmin työskennellyt myös FCG:llä vuosina 2014–2020. FCG:stä hän siirtyi Maakuntien tilakeskus Oy:n kuntien tilatietopalveluyksikön erityisasiantuntijaksi. Yksikkö siirtyi vuonna 2022 Senaatti-kiinteistöjen erilliseksi tulosyksiköksi. Esko toimi asiantuntijana kuntien käyttöön tarkoitetun rakennustietojärjestelmän hankkimisessa ja kehittämisessä, toimitilahallinnon kehittämisohjelmien suunnittelussa sekä muiden kehityshankkeiden parissa.

”Paluu kotiin FCG:lle mahdollistui, kun tilatietopalveluyksikön toiminta Senaatilla vakiintui. Kollegoiden kanssa on jo monta hyvää keskustelua takana kuntien kehittämishankkeista. Erityisesti odotan kuntien osallistuvan Kunnat ja kiinteistöt -verkostohankkeeseen, jossa tarjolla on ajankohtaisten teemojen lisäksi kuntien omiin tarpeisiin pohjautuvia kehittämisosioita”, kertoo Esko Korhonen

Yhteystiedot:

Esko Korhonen
Johtava asiantuntija, Kiinteistöt
Esko.Korhonen@fcg.fi

Sami Miettinen
Varatoimitusjohtaja
Sami.Miettinen@fcg.fi

Esko Korhonen.

Tietoa julkaisijasta

FCG Finnish Consulting Group on suomalainen suunnittelu- ja konsultointialan yritys. Tavoitteenamme on ratkaista ratkaisematon ja kehittää paremmaksi palaset, joista rakentuu hyvä elämä. Uniikki ymmärrys tulevasta syntyy ihmisistämme, asiakkaistamme ja teknologiasta. Tietoon pohjautuva suunnittelu ja vastuullisuuden edelläkävijyys kasvattavat ratkaisukykyämme ja auttavat meitä luomaan parempaa elämää Suomessa ja maailmalla. Päivittäisessä työssämme konsultoimme, koulutamme ja tuotamme ratkaisuja kestävän tulevaisuuden rakentamiseksi.

Olemme asiantuntijoita esimerkiksi kuntatalouden, sote-palveluiden ja hyvinvointialueiden kehittämisen, rakennetun ympäristön ja uusiutuvan energian saralla.

www.fcg.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta FCG Finnish Consulting Group

Kunnilta jää vuosittain saamatta jopa satojen miljoonien eurojen kiinteistöverotulot kuntien ja Verohallinnon puutteellisten kiinteistörekisterien vuoksi, minkä vuoksi kiinteistöveroselvityksiä on viime aikoina tehty useissa kunnissa. FCG Finnish Consulting Group on ollut mukana monen selvitystyön toteutuksessa, joissa selvityksen tarjoamat hyödyt ovat olleet merkittäviä niin kunnan kiinteistöverotulojen ja talouden, kuin rakennusrekisteritietojen ajantasaisuudenkin kannalta. Mahdollinen tuleva muutos verotuksessa huomioitavaan minimipintalaan ei vaikuta selvitysten kannattavuuteen.

Väestörakenteen ennakoidut muutokset ja yksinasumisen lisääntyminen lisäävät huomattavasti asuntojen tarvetta suurilla kaupunkiseuduilla vuoteen 2040 mennessä. Suurimmassa osassa Suomen kuntia uusia asuntoja tarvitaan lähinnä korvaamaan purettavia asuntoja. Samoilla alueilla sivistyskiinteistöjä on jäämässä tyhjilleen. Hoivakiinteistöjä tarvitaan kaikkialla lisää.