Vankilavirkailijain Liitto tyrmistynyt: Rikosseuraamuslaitokselta järjetön esitys koulutuksesta

Rikosseuraamuslaitoksen Rise 3.0 -hankkeen ohjausryhmä on tehnyt esityksen, joka lopettaisi rikosseuraamusalan oman, ainutlaatuisen tutkintokoulutuksen vanginvartijan tehtäviin.

Esityksen mukaisella päätöksellä romutetaan Rikosseuraamuslaitoksen uskottava maine turvallisuussektorin toimijana sekä varmistetaan se, että rikosseuraamusala ei ole enää turvallisuusala.

Muilla turvallisuusaloilla on halu kouluttaa omaa henkilökuntaa, ja näillä aloilla myös osoitetaan arvostusta oman alan koulutusta kohtaan. Rikosseuraamuslaitoksen esityksellä lyödään märkä rätti silmille kaikille niille vanhoille työntekijöille, jotka ovat suorittaneet vankeinhoidon perustutkinnon. Mitätöimällä oman alan koulutuksen Rikosseuraamuslaitos tulee samalla mitätöineeksi suuren osan valvontahenkilökunnan osaamisesta.

Uudistus tulee olemaan erittäin suuri turvallisuusriski, sillä vankiaines kovenee ja muuttuu jatkuvasti haasteellisemmaksi. Uudistus vaikuttaa jatkossa rajusti varsinkin valvontahenkilökunnan laatuun sekä muiden henkilöstöryhmien jaksamiseen.

Rikosseuraamuslaitoksessa 1.9.2022 voimaan tulleen organisaatiouudistuksen jälkeen taloustilanne on riistäytynyt käsistä ja säästökohteita etsitään ruohonjuuritasolta eikä matriisimaisesta johdosta. Jatkuvasti on puhuttu kouluttamattomasta henkilöstöstä johtuvista osaamisen puutteista. Tätä ongelmaa Rikosseuraamuslaitos ratkaisee lopettamalla oman erityisalansa laadukkaan perustutkinnon, joka on tähän päivään asti tuottanut ammattitaitoista ja osaavaa henkilöstöä.

Rikosseuraamuslaitos tarvitsee alalle koulutettua henkilöstöä, mutta toimenpiteet ovat täysin vääriä. Olisiko Rikosseuraamuslaitoksen johdon aika kuunnella perustyötä tekeviä vai onko tarkoitus jatkossakin paisuttaa johtoporrasta entisestään, syventää kuilua matriisin ja perustyötä tekevän kentän välillä sekä tarvittaessa hakea säästöt esimerkiksi oman koulutuksen lopettamisella?

Lisätiedot:
Puheenjohtaja Antti Santamäki, Vankilavirkailijain Liitto VVL r.y, 050 3902 289

Vankilavirkailijain liitto VVL

Ammattiliitto JHL:llä on neljä valtiosektorin yhteisöjäsenliittoa. Ne ovat yhdistäneet liittojensa edunvalvonnan JHL:n kanssa. Yksi näistä on Vankilavirkailijain Liitto, joka on oikeusministeriön hallinnonalan suurimpia ammattiliittoja. Liittoon kuuluu 22 jäsenosaston kautta noin 1 350 jäsentä.

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL on hyvinvoinnin ammattilaisia ja opiskelijoita yhdistävä ammattiliitto kunnissa, valtiolla ja yksityisissä hyvinvointipalveluissa. Hyvinvointipalveluja tuottavia jäseniä meillä on noin 165 000. JHL on SAK:n jäsenjärjestö.