Vihreiden varapuheenjohtaja Keränen ehdolle eurovaaleihin

Vihreiden varapuheenjohtaja Silja Keränen Kajaanista lähtee ehdolle eurovaaleihin. Keränen on 40-vuotias diplomi-insinööri, kolmen lapsen äiti, Kajaanin kaupunginhallituksen ja -valtuuston jäsen sekä valtuutettu niin Kainuun maakuntaliitossa kuin Kainuun hyvinvointialueellakin

Silja Keränen
Silja Keränen kuvaaja Jenni Tuikka

– Haluan nostaa aluepolitiikan eurovaalikeskustelun keskiöön, painottaa EU:n roolia alueellisen eriarvoistumiskehityksen estämisessä ja varmistaa kestävän ruuantuotannon kannattavuuden, Keränen linjaa.

Euroopan unionin rooli tässä maailmantilanteessa ja -ajassa on erityisen tärkeä. EU perustettiin aikoinaan taatakseen rauhan Eurooppaan. Tämä rauhantyön merkitys sekä turvallisuuden takaaminen korostuvat tässä hetkessä.

Keränen nostaa etenkin aluepolitiikan merkitystä, koska EU on siinä merkittävä toimija. Euroopan unioni haluaa koheesiopolitiikalla varmistaa, että jokainen alue Euroopassa pysyy kehityksessä mukana ja etteivät alueet eriarvoistu entisestään. Aluepolitiikasta tietokirjankin kirjoittanut Keränen tukee tätä tavoitetta vahvasti.

– On äärimmäisen tärkeää, että elämisen edellytykset ovat kunnossa eri puolella Suomea - ja myös eri puolella Eurooppaa, Keränen toteaa.

Maakuntien ja maaseudun pärjäämisen lisäksi maataloudessa tehtävä ruoantuotannon kestävyysmurros on keskeinen Keräsen eurovaaliteema. Hän veti vihreiden maatalouspoliittisen ohjelmatyön vuosina 2017-2018, ja sen viitoittamat asiat ovat ajankohtaisia seuraavalla parlamenttikaudella, kun uutta yhteistä maatalouspolitiikkaa ruvetaan tekemään.

– Maataloudessa olennaista on varmistaa ruoantuotannon kannattavuus, koska se on edellytys kaikelle kehittämiselle sekä omavaraisuuden takaamiselle. Luonnon, ilmaston, ympäristön ja eläinten hyvinvoinnin näkökulmasta muutoksia myös ruoantuotantoon on tarpeen tehdä. On tarpeen saada koko ruokajärjestelmä kestävälle tasolle niin taloudellisesta kuin ekologisestakin näkökulmasta - huoltovarmuus varmistaen, Keränen toteaa.

Euroopan unionin tällä kaudella tekemä vahva ilmasto- ja luontopolitiikka saa Keräsen tuen. Ihmiskunta elää maapallon kantokyvyn kannalta velaksi jatkuvasti, joten vahvaa politiikkaa tällä saralla tarvitaan.

– On myös suomalaisten toimijoiden - niin yritysten ja teollisuuden kuin metsänomistajien ja maanvilijelijöidenkin etu, että EU-tasolla säädetään yhteisesti ympäristöpolitiikasta ja vastuullisuudesta. Se antaa meidän toimijoille kilpailukykyetua, ja on tietysti myös luonnon kannalta olennaista, Keränen paaluttaa.

Keränen on toiminut Euroopa Unioniin liittyvissä tehtävissä käytännössä koko työuransa. Hän oli Euroopan kemikaaliviraston palveluksessa asuessaan Helsingissä. Kajaanissa puolestaan hän on toiminut aluekehityshankkeiden parissa. Tietokirjassaan hän käsitteli myös EU:n aluepolitiikkaa.

Lisätietoja:
Silja Keränen
0500 190683
silja.keranen@vihreat.fi

Outi Huusko
kampanjapäällikkö

Silja KeränenVihreiden varapuheenjohtaja

Puh:050 0190683

Vihreiden Atte Harjanne: “Orpon-Purran hallitus ei näytä ymmärtävän sen enempää asioiden hintaa kuin arvoakaan lukuun ottamatta sipsejä, öylättiä ja nuuskamakuja”7.5.2024 14:28:48 EEST | Tiedote

Vihreiden eduskuntaryhmän puheenjohtaja Atte Harjanteen mukaan nyt tarvitaan uskottavaa taloudenhoitoa, reilua uudistamista ja haitoille hintalappu. “Maalina pitää olla kukoistava, päästötön talous luonnon asettamissa rajoissa. Arvon hallitus, saa suorittaa”, Harjanne totesi puheessaan eduskunnan täysistunnossa 7. toukokuuta.