EVAn Arvo- ja asennetutkimus: Kiinnostus politiikkaa kohtaan on ennätyslukemissa – vaihtoehdottomuuden aika on ohi

Yhä useampi suomalainen (54 %) löytää puolueen, joka ajaa itselle tärkeitä asioita ja ennätysmäärä ilmaisee olevansa kiinnostunut politiikasta (71 %). Silti valtaosa suomalaisista (74 %) kokee politiikan yhteistyökyvyttömäksi riitelyksi, selviää EVAn Arvo- ja asennetutkimuksesta.

Suomalaisten politiikkaa koskevat asenteet ovat muuttuneet viimeisten kahden vuosikymmenen aikana. Erityisesti politiikan ideologiattomuutta ja vaihtoehdottomuutta koskevissa väittämissä suomalaiset kokevat, että puolueiden välillä on taas eroja. Vuoden 2002 Arvo- ja asennetutkimuksessa peräti 68 prosenttia suomalaisista katsoi, että "politiikka on yhdenmukaistunut liiaksi ja puolueiden erot ovat hämärtyneet”. Nyt tätä mieltä on enää 36 prosenttia suomalaisista.

"Keskeinen muutos suomalaisten politiikkanäkemyksissä koskee politiikan ideologista sisältöä. Puolueiden välillä on nykyään eroja, ja kansalaiset kokevat sen hyväksi kehitykseksi. Tässä näkemyksessä puoluekannan perusteella ei ole suuria eroja", toteaa EVAn politiikka-analyysin kirjoittanut toimituspäällikkö Sami Metelinen.

Vaihtoehdottomuuden väheneminen näkyy myös siinä, että yhä useampi suomalainen (54 %) löytää itselleen tärkeitä asioita ajavan puolueen.  Vuonna 2002 itselleen tärkeitä asioita ajavan puolueen löysi vain 33 prosenttia suomalaisista.

Selkeä enemmistö suomalaisista (71 %) on kiinnostunut politiikasta ja seuraa sitä aktiivisesti. Kiinnostus politiikkaa kohtaan on kasvanut trendinomaisesti.

Politiikkaa pidetään kyynisenä riitelynä

Lisääntyneestä kiinnostuksesta huolimatta suomalaisten kuva politiikasta on kyyninen. Kolme neljästä (74 %) suomalaisesta tuomitsee politiikan "yhteistyökyvyttömäksi taktikoinniksi ja riitelyksi sekä kilpailijoiden kampittamiseksi". 87 prosenttia arvioi, että asioiden yksinkertaistaminen, tahallinen vääristely ja suoranainen valehtelu politiikassa ovat yleistyneet.

"Näkemys politiikan riitaisuudesta kertoo kääntäen siitä, mitä suomalaiset kaikkein eniten toivoisivat politiikalta: asiakeskeisyyttä. Tähän huutoon eivät toistaiseksi puolueet ole kyenneet vastaamaan", Metelinen arvioi.

Näin kysely tehtiin

Tulokset perustuvat 2 045 henkilön antamiin vastauksiin. Tulosten virhemarginaali on koko väestön tasolla 2–3 prosenttiyksikköä kumpaankin suuntaan. Tiedot kerättiin 15.–27.9.2023. Vastaajat edustavat koko maan 18–79-vuotiasta väestöä (pl. Ahvenanmaa). Aineisto on kerätty Taloustutkimus Oy:n internetpaneelissa, josta tutkimusotos on muodostettu ositetulla satunnaisotannalla. Aineisto on painotettu edustamaan väestöä iän, sukupuolen, asuinalueen, koulutuksen, ammatin tai aseman, toimialan ja puoluekannatuksen mukaan. Aineiston tilastollisen jatkoanalyysin on tehnyt Pentti Kiljunen (Yhdyskuntatutkimus Oy). Tulokset ja niiden tarkemmat väestöryhmittäiset erittelyt löytyvät EVAn kotisivuilta. EVAn Arvo- ja asennetutkimuksia on tehty vuodesta 1984.

Lisätiedot

Sami Metelinen: Ideologian paluu – Suomalainen politiikka on yhteistyökyvytöntä riitelyä, mutta ei enää yhdentekevää EVA Artikkeli tiistaina 12.3. kello 6 osoitteessa www.eva.fi

Asiaa käsittelevän jutun saa julkaista saman aamun painetuissa uutislehdissä.

Elinkeinoelämän valtuuskunta EVA

Elinkeinoelämän valtuuskunta EVA on elinkeinoelämän think tank, jonka tavoitteena on edistää suomalaisen yhteiskunnan pitkän aikavälin menestystä. EVA tuottaa tietoa ja näkemyksiä ajankohtaiseen julkiseen keskusteluun sekä esittää reformeja poliittisille päättäjille.