STTK:n hallitus: Työllisyyttä ja tuottavuutta tuettava työelämää kehittämällä, ei kuripolitiikalla

STTK:n hallitus peräänkuuluttaa huhtikuun kehysriihestä työelämää ja tuottavuutta kehittäviä päätöksiä.

– Hallituksen valitsemalla kuripolitiikalla ei paranneta työllisyyttä eikä pysäytetä velkaantumiskehitystä. Sen sijaan sillä luodaan yhteiskunnallista vastakkainasettelua sekä syödään pohja nuorten tulevaisuudenuskolta, yhteiskunnalliselta oikeudenmukaisuudelta ja luottamukselta, STTK:n puheenjohtaja Antti Palola arvioi.

STTK:n mielestä työllisyyden, työelämän laadun ja tuottavuuden parantaminen ovat yhteisiä haasteita, joita tulisi edistää yhdessä laajalla yhteiskunnallisella vuoropuhelulla.

– Hallituksen on tasapainotettava työelämää ja sosiaaliturvaa koskevia heikennyksiä panostamalla kestävän työelämän edellytyksiin. Niitä ovat reilut työehdot sekä vakaus ja turva eri elämäntilanteissa. Työelämän kehittämisessä on tähdättävä työssä jaksamisen, osaamisen ja työhyvinvoinnin parantamiseen sekä työn ja vapaa-ajan eron selkeyttämiseen, Palola toteaa.

Työelämän kehittämisessä on huomioitava erilaiset työntekijäryhmät, kuten nuoret, ikääntyneet, osatyökykyiset ja maahan muuttaneet. Kaikilla on voitava olla mahdollisuus tehdä työtä kykyjensä ja osaamisensa mukaan. Korkea työllisyys edellyttää korkeaa työhyvinvointia, työkyvystä huolehtimista ja osallisuuden edistämistä. Hyvä työelämä tuottaa myös pitkiä työuria.

– Työn tekemisen on oltava turvallista, reilua ja työkykyä sekä hyvinvointia ylläpitävää kaikissa työnteon muodoissa, myös lyhyissä työsuhteissa, sijaisuuksissa sekä ajasta ja paikasta riippumattomassa työssä, Palola korostaa.

Osaamispanostukset osaksi kasvuohjelmaa

STTK pitää tärkeänä, että hallitus luo konkreettisen ohjelman tulevaisuuden kasvun aikaansaamiseksi Suomeen. Visiosta tuntuvat toistaiseksi kokonaan puuttuvan panostukset työikäisen väestön osaamiseen.

– Hallituksen päätöstä aikuiskoulutustuen lakkauttamisesta ei tunnu Suomessa kannattavan kukaan. Tilalle suunnitellut mallit työntävät pieni- ja keskituloiset vielä nykyistäkin kauemmas työuran aikaisesta jatkuvasta oppimisesta. Vielä ei ole liian myöhäistä peruuttaa typerästä ideasta, joka tulee leikkaamaan tuottavuuden ja kasvun edellytyksiä hamaan tulevaisuuteen, Palola painottaa.

Lisätietoja: Antti Palola, puheenjohtaja, STTK ry. p. 040 509 6030.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 13 jäsenliittoa ja noin puoli miljoonaa jäsentä.

Olemme työssämme vastuullisia, oikeudenmukaisia ja rohkeita. Visiomme on hyvinvoiva ja menestyvä työntekijä.

STTK: Suomi vastaa kasvaviin osaamisvaatimuksiin koulutusleikkauksilla16.5.2024 10:44:46 EEST | Tiedote

Suomen on pärjättävä maailmassa, jossa digitalisaatio kiihtyy, ilmastonmuutoksen torjunta edellyttää teknologisia harppauksia, tekoäly valtaa alaa ja uusi turvallisuuspoliittinen tilanne vaatii monipuolisia toimia. ─ Suomen hallituksen vastaus näihin haasteisiin on leikata koulutuksesta. Jatkuvaan oppimiseen kohdistuvat leikkaukset tällä hallituskaudella nousevat hallitusohjelman perusteella yli 300 miljoonaan euroon, STTK:n puheenjohtaja Antti Palola hämmästelee. Tänään Helsingissä STTK:n edustajistossa puhuneen Palolan mielestä hallituksen leikkauslista on ”vaikuttava”, mutta erittäin ikävällä tavalla. ─ Aikuiskoulutustuki ja ammattitutkintostipendi lakkautetaan. Vapaan sivistystyön rahoitusta leikataan ja opiskelijamaksuja korotetaan vastaavasti, mikä tarkoittaa, että jos haluat opiskella, maksat lisää. Avoimen korkeakouluopiskelun opiskelijamaksuja korotetaan ja korkeakoulujen valtionrahoitusta leikataan, hän listasi. Lisäksi kevään kehysriihessä päätettiin vielä esimerkiksi leikat

STTK: Eurovaaleissa on kyse työpaikoista, taloudesta ja turvallisuudesta13.5.2024 13:20:31 EEST | Tiedote

Euroopan parlamentin vaalit käydään vajaan kuukauden kuluttua. Viisi vuotta sitten vaaleihin käytiin täysin erilaisessa ilmapiirissä, sillä nyt Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa luo turvallisuusuhan koko Eurooppaan - välittömästi ja välillisesti. ─ Tarvitsemme vahvan EU:n, joka edistää turvallisuutta, oikeusvaltioperiaatetta, demokratiaa ja ihmisoikeuksia omassa maanosassamme ja koko maailmassa. Äänestämisellä on todellakin väliä, STTK:n puheenjohtaja Antti Palola korostaa. STTK:n hallitus toivoo seuraavan parlamentin ja komission jatkavan ja kehittävän työmarkkinaosapuolten vuoropuhelua, eli niin sanottua sosiaalidialogia. Tarvitsemme aiempaa huomattavasti enemmän EU:sta tulevaa työelämän sääntelyä, sillä nykyisen hallituksen aikana työntekijän asemaa, työelämän oikeuksia ja kolmikantaista lainsäädäntövalmistelua on merkittävästi heikennetty. ─ Sosiaalisten oikeuksien pilarin toimeenpanoa on vahvistettava. Tavoitteena on lisätä työehtosopimusten kattavuutta koko EU:ssa sekä turvata työe