Ministeriön suositus hyvinvointialueille: Turvatkaa perhehoidon resurssit

Uusi laatusuositus kannustaa hyvinvointialueita liittämään perhehoidon entistä vahvemmin osaksi ikäihmisten palveluiden kokonaisuutta. Perhehoitoliitto muistuttaa, että perhehoito auttaa turvaamaan ikäihmisten elämänlaatua ja vähentämään raskaampien hoivapalveluiden tarvetta.

Kolme naista ripustaa pyykkejä pyykkitelineelle sisätiloissa.
Perhehoito on hoivaa, huolenpitoa ja arjen yhdessä elämistä yksityiskodissa. THL:n tuoreimman selvityksen mukaan perhehoitoa sai vuonna 2021 runsaat 3 300 ikäihmistä. Kuva ikäihmisten perhekodista Viitasaarelta. Petteri Kivimäki / Perhehoitoliiton arkisto

Sosiaali- ja terveysministeriö on päivittänyt suosituksiaan siitä, miten ikäihmisten palvelut järjestetään kestävästi ja laadukkaasti. Helmikuussa 2024 julkaistun laatusuosituksen tavoitteena on toimia hyvinvointialueiden ja kuntien päättäjien, johdon, henkilöstön ja valvonnan sekä muiden toimijoiden työvälineenä palvelujen suunnittelussa, kehittämisessä ja arvioinnissa.

Ikäihmisten perhehoito on saanut päivitetyssä laatusuosituksessa vahvemman jalansijan kuin edellisessä, vuonna 2020 julkaistussa suosituksessa. Ministeriö painottaa erityisesti perhehoidon yhdistämistä omais- ja kotihoidon palveluihin. Tässä nähdään mahdollisuuksia myöhentää ympärivuorokautisen hoidon tarvetta ja tukea omaishoitajan vapaata tai työssä käymistä.

Perhehoitoliitto esitti laatusuositukseen määrällisiä tavoitteita ikäihmisten perhehoidon lisäämiseksi. Määrällisiä tavoitteita ei asetettu, mutta Perhehoitoliitto pitää myönteisenä, että hyvinvointialueiden suositellaan turvaavan perhehoidon edellytykset ja resurssit, seuraavan perhehoidon hoitopäivien määrän kehitystä sekä arvioivan perhehoidon kustannusvaikutuksia.

Arvokasta ja omannäköistä elämää osana perhettä

Perhehoitoliiton mukaan tärkeää on niin ikään se, että laatusuositus huomioi ikäihmisten perhehoidon eri muodot: osavuorokautisen, lyhyt- tai pitkäaikaisen ja ympärivuorokautisen perhehoidon sekä mahdollisuuden saada perhehoitoa joko perhekodissa tai ikääntyneen omassa kodissa.

Laatusuositus nostaa hyvänä käytäntönä esiin Perhehoitoliiton julkaisemat Hyvän perhehoitoarjen suositukset ikäihmisten perhehoitoon. Suositukset pohjaavat ikäihmisten omiin kokemuksiin.

– Näiden saaminen osaksi laatusuosituksia on merkittävä asia. Tällä varmistetaan osaltaan sitä, että ne leviävät ja juurtuvat hyvinvointialueille, Perhehoitoliiton hankepäällikkö Minna Laine sanoo.

Perhehoitoliitto muistuttaa, että perhehoidolla voidaan vastata moniin laatusuosituksissa asetettuihin tavoitteisiin, kuten ennaltaehkäisemään raskaampien ja kodin ulkopuolisten hoivapalveluiden tarvetta.

– Perhehoidolla voidaan turvata ikääntyneille arvokas, omannäköinen elämä aktiivisena osana yhteisöä ja perhettä. Perhehoidossa tavallinen elämä kodissa ja perheessä tuovat merkityksekkyyttä jokaiseen päivään, Perhehoitoliiton kehittämispäällikkö Sanna Kosonen muistuttaa.

Yli 3 300 ikäihmistä saa perhehoitoa

Toimeksiantosuhteinen perhehoito on sosiaalipalvelu sekä hoivan ja huolenpidon muoto, jota ohjaa perhehoitolaki. Perhehoidon järjestämisestä ja valvonnasta vastaavat hyvinvointialueet. Perhehoitoa toteuttavat tehtäväänsä valmennetut perhehoitajat yksityiskodeissa.

THL:n tuoreimman selvityksen mukaan perhehoitoa sai vuonna 2021 runsaat 3 300 ikäihmistä. Perhehoidon eri muotoja on tarjolla myös kotinsa ulkopuolelle sijoitetuille lapsille ja nuorille, kehitysvammaisille lapsille ja aikuisille sekä mielenterveys- ja päihdekuntoutujille.

Kolme naista ripustaa pyykkejä pyykkitelineelle sisätiloissa.

Perhehoitoliitto ry on valtakunnallinen, toimeksiantosuhteisen perhehoidon asiantuntijajärjestö, joka vaikuttaa, viestii, neuvoo ja kouluttaa perhehoitoon liittyvissä asioissa sekä tukee perhehoitajia ja perhehoidossa hoidettavia lapsia ja aikuisia. Perhehoitoliitto on perustettu vuonna 1983. Liittoon kuuluu 20 perhehoitajien alueellista jäsenyhdistystä ja sijaiskotinuorten yhdistys Sinut ry. Yhdistyksissä on lähes 4 000 jäsentä.