Huippusuosittu Myrskyluodon Maija -elokuvakonsertti nähdään elokuussa osana Turun musiikkijuhlia

Turun musiikkijuhlia vietetään 8.–29.8.2024. Tänään on kuitenkin julkaistu elokuulle vielä täysin poikkeuksellinen kokonaisuus, nimittäin Myrskyluodon Maija -elokuvakonsertti, joka koetaan Turun konserttitalossa 31.8.2024 kello 15.00 ja 19.00.

Solar Films

Tiina Lymin ohjaama Myrskyluodon Maija sai ensi-iltansa tammikuussa. Elokuva keräsi avausviikonloppunaan ennätykselliset 44 000 katsojaa. Seitsemän ensimmäisen viikon aikana katsojia oli 366 000 – enemmän kuin esimerkiksi Mamma Mialla, Top Gun Maverickilla tai Bohemian Rhapsodylla. Elokuvan menestyksen myötä myös Myrskyluodon Maija -elokuvakonsertti on huikeassa nosteessa. Liki kolmetuntinen elokuva ja sitä säestävä täysimittainen Vantaan Viihdeorkesteri nähdään nyt osana Turun musiikkijuhlia.

”Näin itse Myrskyluodon Maijan nimenomaan elokuvakonserttina Vantaan Viihdeorkesterin tuotantona ja kapellimestari Dalia Stasevskan johdolla.  Elämys oli hyvin koskettava. Lauri Porran hieno musiikki pääsee oikeuksiinsa ja mielestäni elokuvan tunnelmat välittyivät vielä vahvemmin”, sanoo Turun musiikkijuhlasäätiön toimitusjohtaja Liisa Ketomäki.

”Elokuva on kuvattu Turussa ja Ahvenanmaan saaristossa, joten tottakai tämä kokonaisuus on tuotava myös Turkuun ja me halusimme olla sen tuojia. Turussa tehdään hienoa työtä suomalaisen elokuvan hyväksi ja Myrskyluodon Maija on siitä jälleen erinomainen osoitus.”

Myrskyluodon Maija -elokuva tarjoaa katsojille vanhaa kunnioittavan mutta elämännälkäisyydessään ja vimmaisuudessaan tuoreen tulkinnan rakastetusta klassikosta. Ajaton rakkaustarina, ulkosaariston karut maisemat sekä toiveikkuus tragedioidenkin keskellä on yhdistelmä, joka puhuttelee sukupolvesta toiseen.

Harvinainen elämys

Elokuvan voimallisen musiikin on säveltänyt Lauri Porra. Myös Lasse Mårtensonin alkuperäinen, ikoninen tunnussävelmä on mukana – onneksi, koska Myrskyluodon Maijaa olisi miltei mahdotonta kuvitella ilman sitä.

Kun näin elokuvan ensimmäisen leikkauksen, tajusin, että nyt ollaan tekemässä jotakin tosi hienoa. Elokuvasäveltäjän näkökulmasta tämä oli unelmakeikka”, Porra sanoo.

”Musiikki kumpuaa pitkälti Maijan persoonasta ja ajatusmaailmasta, joista keskustelin paljon ohjaajan kanssa. Eläydyin 1800-luvun puolivälin saaristolaiselämään ja luonnon ehdoilla elämiseen. Ammensin myös omista mereen liittyvistä kokemuksistani.”

Turun musiikkijuhlille tyypilliseen rohkeaan tyyliin myös tämän konsertin musiikki on mahtipontista ja kokonaisvaltaista. Porra kuvaa konserttia hienoksi ja myös harvinaiseksi elämykseksi: valtaosa Suomessa tehtävistä elokuvakonserteista tehdään ulkomaisista elokuvista.

”Kotimaisen elokuvan ja yli 70 muusikon sinfoniaorkesterin yhdistelmä on iso, ainutlaatuinen ja jännittävä kokemus. Se tarjoaa loistavan mahdollisuuden myös pysähtymiseen, hiljentymiseen ja keskittymiseen ilman kiireitä ja kännyköitä.”

Myrskyluodon Maija -elokuva perustuu Ahvenanmaan saaristossa asuneen Anni Blomqvistin (1909–1990) Myrskyluoto-kirjasarjaan. Blomqvist tiesi, mistä kirjoitti: hän asui Ahvenanmaan saaristossa ja menetti merelle sekä miehensä että kaksi poikaansa.  Tarina sijoittuu 1800-luvun puoliväliin, pääosin Suomen ulkosaaristoon. Elokuvassa saaristokylän tyttö, 17-vuotias Maija, naitetaan vastoin tahtoaan naapurin Jannelle. Pariskunta aloittaa elämänsä keskellä aavaa merta – karulla luodolla, jossa kaikki on rakennettava tyhjästä. Rakkaus syttyy ja syvenee vähitellen, ja omapäisestä maalaistytöstä kasvaa vaikeuksien kautta vahva ja neuvokas ulkosaariston nainen. Solar Filmsin tuottaman elokuvan pääosissa loistavat ruotsalaiset näyttelijät Amanda Jansson ja Linus Troedsson.

Elokuvakonsertti (Ciné Concert tai Film Concert) on maailmalla vankan jalansijan löytänyt konserttimuoto, jossa valkokankaalla pyörivän elokuvan musiikin soittaa elävä orkesteri. Vantaan Viihdeorkesteri on kokenut elokuvakonsertoija: sen konserteissa on päästy nauttimaan mm. Harry Potter-, Star Wars -, Lumiukko- ja Metsän tarina -elokuvista.

WAM-sarja saa jatkoa Taiteen talossa: Turun musiikkijuhlat ryhtyy tapahtuman tuottajaksi24.4.2024 09:00:00 EEST | Tiedote

Turun musiikkijuhlia vietetään tänä vuonna 8.–31.8. Musiikkijuhlilla on elokuun päätapahtuman ohella ympärivuotisesti konsertteja ja muita tapahtumia. Nyt julkaistaan Wäinö Aaltosen museossa yli 30 vuotta toimineen WAM-sarjan jatkuminen Taiteen talossa. Ensimmäinen konsertti järjestetään 10. syyskuuta 2024. WAM-sarjan kuratoijaksi Turun musiikkijuhlat on kutsunut säveltäjä Lauri Mäntysaaren.

WAM series to continue at Art House Turku, as the Turku Music Festival takes over as event producer24.4.2024 09:00:00 EEST | Press release

The main event of the Turku Music Festival this year is held from 8 to 31 August. The Festival also runs a series of concerts and other events throughout the year. We are pleased to announce that the WAM concert series, hosted at the Wäinö Aaltonen Museum for more than 30 years, will continue at Art House Turku. The Turku Music Festival has invited composer Lauri Mäntysaari to curate the WAM series, and the first concert is on 10 September 2024.