Kalliola

Spot yrittäjyysvalmentamo on vuoden Ennakkoluuloton edelläkävijä Uudellamaalla

Rasisminvastaista viikkoa vietetään 18.-24.3.2024. Suomen Punaisen Ristin Helsingin ja Uudenmaan piiri jakaa vuosittain Rasisminvastaisella viikolla Ennakkoluuloton edelläkävijä -tunnustuksen Uudenmaan alueella toimivalle henkilölle, ryhmälle tai yhteisölle, joka toiminnallaan edistää inhimillisyyttä, osallisuutta ja yhdenvertaisuutta.

Spotin tiimi
Spotin tiimi vasemmalta oikealle: Kulttuurituottaja Samia Mohamud, projektipäällikkö Pihla Ruuskanen ja yrittäjyysvalmentaja Abu Mohamud-Yusuf. Lisäksi tiimissä työskentelee yrittäjyyden opettaja Elvis Fuamba. Juke Luoma

Spot on Vantaan Myyrmäen kulttuurikeskus Myyräncolossa toimiva, keväällä 2023 avattu maahanmuuttaneille suunnattu yrittäjyysvalmentamo. Spot tarjoaa maahanmuuttajataustaisille matalalla kynnyksellä palveluja ja yhteisön unelmien toteuttamiseen yrittäjinä. Toimintaa rahoittaa Euroopan unioni ja Vantaan kaupunki.

- Spot yrittäjyysvalmentamon aktiivinen, monipuolinen ja monin tavoin myös innovatiivinen toiminta osallisuuden ja saavutettavuuden puolesta teki meihin suuren vaikutuksen. Spot avaa toiminnallaan ovia suomalaiseen yhteiskuntaan ja tukee yhdenvertaisia työllistymisen mahdollisuuksia tarjoamalla alueen asukkaiden tarpeisiin kehitettyjä yrittäjyyspalveluja, Suomen Punaisen Ristin Helsingin ja Uudenmaan piirin maahanmuuttotyön suunnittelija Eveliina Pasanen perustelee valintaa.

Monipuolisiin palveluihin kuuluvat maksuttomat yrittäjyyttä tai itsensä työllistämistä tukevat valmennukset, jalkautuvat infot, yrittäjyysneuvonta ja sparraus sekä yhteisölähtöiset tapahtumat, jotka tukevat aloittelevan yrittäjän verkostojen rakentumista ja tuovat vertaistukea. Toimintaa on suomen, englannin ja somalin kielellä. Lisäksi Spotista saa varattua pop-up tilan. Toiminta on syntynyt kehittyvän Vantaan alueen asukkaiden tarpeista, joita on kartoitettu muun muassa alueen asukkaiden keskustelutilaisuuksissa.

- Haluamme Kalliolassa rohkeasti etsiä uusia tapoja tukea osallisuutta yhteiskunnassa. Tunnustuksen vastaanottaminen tuntuu hienolta. Se on tunnustus yhteisölähtöiselle työotteelle, yhteistyökumppaneille ja jokaiselle, joka on rohkaistunut tavoittelemaan unelmaansa meidän tuella, Spot Yrittäjyysvalmentamon projektipäällikkö Pihla Ruuskanen sanoo.

- Parasta tunnustusta toiminnalle ovat tietenkin toteutuneet unelmat. Esimerkiksi viime keväänä luoksemme saapui hoitoalalla työskentelevä kaksikko. Alle vuoden päästä siitä heillä on menestynyt, useita ihmisiä työllistävä yritys. Tuntui erityisen hienolta, että yrittäjyysvalmentajamme Abu Mohamud-Yusuf sai kutsun heidän toimistonsa avajaisiin. Se konkretisoi siltä, mitä Yrittäjyysvalmentamossa tavoittelemme; rinnalla kulkevaa tukea, mahdollistamista ja yhteistyötä asiakkaan kanssa”, Ruuskanen jatkaa.

Maahanmuuttaneiden parissa kiinnostus yrittäjyyttä kohtaan on suurta ja kasvaa jatkuvasti. Esimerkiksi Vantaalla yrittäjyyspalveluja tarjoavan YritysVantaan asiakkaista 56 % oli maahanmuuttajataustaisia vuonna 2023. Yrittäjyys nähdään tapana työllistyä, hyödyntää hankittua osaamista ja kiinnittyä yhteiskuntaan. Spot Yrittäjyysvalmentamon yhtenä tavoitteena on vahvistaa ennalta niitä taitoja, yrittäjä arjessaan tarvitsee kannattavaan yritystoimintaan.

Lisätiedot ja haastattelut:

Suomen Punaisen Ristin Helsingin ja Uudenmaan piirin maahanmuuttotyön suunnittelija Eveliina Pasanen, p. 040 8677440, eveliina.pasanen@redcross.fi

Spot Yrittäjyysvalmentamo. Kalliolan Setlementin koulutus- ja työllisyyspalvelut.
Projektipäällikkö Pihla Ruuskanen, p. 050 5357850, pihla.ruuskanen@kalliola.fi
Yrittäjyysvalmentaja Abu Mohamud-Yusuf, 0505217065, abu.mohamud-yusuf@kalliola.fi

Spotin tiimi

Kalliola on yhteiskunnallinen toimija, joka tarjoaa palveluja yksilön ja yhteisön hyvinvoinnin lisäämiseksi. Tuotamme mm. työllistymistä tukevia koulutuksia ja palveluita, päihdekuntoutusta ja rikos- ja riita-asioiden sovittelua. Yli sata vuotta toiminut Kalliola on osa setlementtiliikettä sekä poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton.

Lue lisää julkaisijalta Kalliola

Nuoria huolestuttaa ilmaston hätätila. Nuorten ilmastoilta -tapahtuma Kalliolassa 30.11.25.11.2022 13:08:09 EET | Tiedote

Nuorten hätä ilmaston ja maapallon tilasta on käsin kosketeltava. Päätimme toimia ja järjestämme yhdessä nuorten kanssa ilmastoillan 30.11.2022 klo 15-19 Kalliolassa, Sturenkatu 11, 00500 Helsinki. Haemme vastauksia nuorten esittämiin kysymyksiin: miten nuoret voivat vaikuttaa ilmastoasioissa?, miten nuorten ääni saadaan mukaan päätöksentekoon?, minkä pitäisi muuttua, että ilmastohätätila otettaisiin tosissaan?. Olemme kutsuneet mukaan naapurustoa, päättäjiä ja aktivisteja, joilla jokaisella on sanottavaa ilmastokriisiin, vaikuttamisen tapoihin ja selviytymiseen. Ilmastohuoli on purettu näihin teemoihin: taide, luonto, vaatteet, ruoka, terveys, energia, media, ihmisoikeudet ja aktivismi. Ilmastoahdistuksen käsittelystä ja Ilmastotoivosta kertoo kuvataiteen maisteriopiskelija Venla Ekebomin (kuvassa) taidenäyttely.