SDP: Viivi Järvelä, Emilia Kangaskolkka ja Päivi Niemi-Laine ehdolle eurovaaleihin

SDP on nimennyt kolme uutta ehdokasta kesäkuun eurovaaleihin. Aiemmin puolue on jo julkistanut kahdeksan ehdokasta. SDP tulee jättämään täyden ehdokaslistan kevään aikana.

Viivi Järvelä, Emilia Kangaskolkka ja Päivi Niemi-Laine

Viivi Järvelä työskentelee Oulun yliopistolla väitöskirjatutkijana neurologisten sairauksien solutason mekanismien parissa. Koulutukseltaan Järvelä on biofyysikko. Hän toimii Kemin kaupunginvaltuutettuna ja valtuuston 3. varapuheenjohtajana sekä on toinen SDP:n Lapin piirin puoluevaltuutetuista.

– Euroopan on toimittava rohkeasti ja kunnianhimoisesti ilmastonmuutoksen ja luontokadon torjunnan puolesta sekä oltava edelläkävijä vihreän ja puhtaan teknologian saralla. Myös Suomella on tässä paljon pelissä, sillä vaikka Suomi on hyvässä vauhdissa kohti fossiilitonta energiatuotantoa ja kansallinen ilmastopolitiikkamme on kunnianhimoista, puhdas luontomme arktisella alueella on mitä suurimmissa määrin vaarassa, mikäli ilmastonmuutoksen vaikutuksia ei kyetä pikaisesti rajoittamaan, Järvelä sanoo.

Emilia Kangaskolkka on Demarinuorten puheenjohtaja ja yhteiskuntatieteiden ylioppilas Liperistä.

– Me elämme maailmassa, jossa ihmisoikeuksia ei voi ottaa itsestäänselvyytenä ja EU-eron perään haihatellaan. Olen ehdolla eurovaaleissa, sillä minun sukupolvelleni Euroopan unioni on ollut aina olemassa – ja entistä vahvemmaksi se on myös rakennettava. Äärioikeistolaisten voimien noustessa Euroopassa, meidän sosialidemokraattien riveissä vastuuntunto yhteisestä Euroopan unionista vahvistuu. Me rakennamme taloudellisesti kestävän ja ihmisille inhimillisen Euroopan unionin, jossa ilmaston ja luonnon kantokyky määrätietoisesti turvataan. Me olemme niitä, jotka edustavat luottamusta tulevaisuuteen pimeiden voimien keskellä, Kangaskolkka kertoo.

Päivi Niemi-Laine työskentelee JHL:n yhteiskuntasuhteiden johtajana. Koulutukseltaan hän on filosofian maisteri ja asuu Helsingissä.

– Työntekijöiden ja yritysten asema Euroopassa on saatava vakautettua. Eurooppa ja Euroopan valtiot tarvitsevat työntekijöitä ja yrityksiä hyvinvoinnin luontiin. Reilu työelämä tarvitsee eurooppalaisia ammattiliittoja ja työnantajaliittoja sopimaan yhdessä palkoista, työajoista, työhyvinvoinnista ja näihin vaikuttavista työelämän lainsäädännöstä. On myös kehitettävä sisämarkkinoita, osaamisen parempaa tunnistamista sekä toimivien käytänteiden kehittämistä ja levittämistä kaikilla koulutusasteilla. Julkiset palvelut tukevat kaikkien menestymistä, luovat tasa-arvoa ja turvaa työntekijöille sekä työnantajille, kuten nähtiin korona-aikana, Niemi-Laine sanoo.

Kaikki SDP:n asettamat ehdokkaat löytyvät SDP:n verkkosivuilta täältä: https://www.sdp.fi/sdpn-eurovaaliehdokkaat/

09 478 988 (vaihde)

SDP:n Nasima Razmyar: Hallitus on pettänyt koulutuslupauksensa totaalisesti16.4.2024 18:06:28 EEST | Tiedote

Hallitus on päättänyt kehysriihessään palauttaa opiskelijat yleisestä asumistuesta opintotuen asumislisän piiriin. Kyseessä on merkittävä muutos opiskelijoiden tuloihin, jonka lisäksi alla on jo aiemmin hallituksen tekemät merkittävät leikkaukset opiskelijoiden toimeentulosta. SYL laskee, että jos asumisen tukea verrataan asumistuen tasoon ennen hallituksen jo toteuttamia leikkauksia, leikkauksen suuruus nousee yli 200 euroon kuukaudessa. - Eduskuntavaalien aikaan pääministeri Orpo sanoi koulutuksen olevan erityissuojelussa. Juuri päättynyt kehysriihi viimeistään todistaa, että koulutuksen erityissuojelus oli Orpon hallitukselle ja sivistyspuolue Kokoomukselle lähinnä vitsi ja tapa kalastella ääniä, sanoo Razmyar. Lisäksi hallitus leikkaa 100 miljoonaa euroa ammatillisesta koulutuksesta ja 12 miljoonaa euroa toisen asteen oppilaiden oppimateriaalien korvauksista. - Hallituksen leikkaus ammatillisesta koulutuksesta osuu erityisesti niihin, joiden oman alan työt tulevat työuran aikana lo

SDP:n varapuheenjohtaja Nasima Razmyar: Hallituksella on kaksi päivää aikaa näyttää, kuinka taakkaa jaetaan tasaisemmin15.4.2024 15:50:33 EEST | Tiedote

Kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Matias Marttinen kertoi tänään Yle Aamussa, että päätökset tulevat näkymään ihmisten arjessa ja että ”näihin talkoisiin osallistuvat kaikki”. Historialliseen kehysriiheen mennään myös hyvin pienten julkisten tietojen varassa. – Hallituksella on nyt kaksi päivää aikaa näyttää mitä kaikkien vastuunkanto käytännössä tarkoittaa. Aiemmin hallitus on hakenut kaikki menopuolen säästöt yhteiskunnan heikompiosaisimmilta. Kun hallitus ei halua neuvottelurauhan nimissä antaa julkisuuteen etukäteen tietoja kehysriiheen lähetetyistä ehdotuksista tai ministeriöiden lausunnoista, sitä suuremmalla syyllä ne tulisi antaa julkisesti luettavaksi kehysriihen jälkeen. Toivottavasti asiakirjajulkisuus toteutuu näin tärkeässä asiassa, vaatii SDP:n varapuheenjohtaja Nasima Razmyar.