Vårfloden började snabbt (Egentliga Finland, Satakunta)

Flodläget i sydvästra Finlands vattendrag under helgen var kraftigare än den vanliga vårfloden. Det varmt väder och regn fick floderna att svämma över i sydvästra Finland. Till exempel uppmättes den största flödet i Yläne älv sedan mätningarna började 1970, med en vattenföring på 41 m³/s på lördagen 16.3.2024.

Översvämning i Loimijoki, Vittis.

Under helgen hade räddningsverken många skadebekämpningsuppdrag relaterade till översvämningar

I Björneborg övervakades isens rörelser noggrant, och tack vare regleringen av Kumo älv kunde man undvika att större isproppar bildades. Även i Loimijoki-området fanns det en hög risk för isproppar. Vädrets avkylning lugnar nu översvämningssituationen, och enligt prognoserna kommer vi inte längre att nå liknande översvämningsnivåer.

Långsiktig planering för hantering av översvämningsrisk

För att främja hanteringen av översvämningsrisker genomförs långsiktig planering genom att bedöma översvämningsrisker för olika vattendragsområden och utarbeta förvaltningsplaner för betydande översvämningsområden.

Du kan läsa mer om bedömningen av översvämningsrisker och förslagen till områden med översvämningsrisk i Egentliga Finland och Satakunta i tjänsten vatten.fi:

Lisätietoja:

Juha-Pekka Triipponen, gruppchef,
tfn0295 022 953, fornamn.efternamn@ely-keskus.fi

Ilkka Myllyoja, vattenhushållningsexpert,
tfn 0295 022 911, fornamn.efternamn@ely-keskus.fi

Andra språk

Kyläniemen ja Lamposaaren lauttapaikkojen muutos- ja parannushanke käynnistyy Ruokolahdessa ja Lappeenrannassa22.4.2024 08:30:00 EEST | Tiedote

Varsinais-Suomen ELY-keskus teettää maanteillä 14866 (Kutveleentie) ja 14826 (Utrasaarentie) sijaitsevien Kyläniemen ja Lamposaaren lauttapaikkojen lauttarantojen muutos- ja parannustöitä. Rakennustöitä tehdään Lamposaaren lauttapaikalla touko-elokuun välisenä aikana ja Kyläniemen lauttapaikalla heinä-joulukuun välisenä aikana. Hankkeessa peruskorjataan Lamposaaren lauttarantojen rakenteet. Kyläniemen lauttapaikalle rakennetaan uusi varalauttapaikka, uusitaan nykyiset huonokuntoiset lauttarannat ja toteutetaan lossiväylän parannus- ja kunnossapitoruoppaus sekä parannetaan lauttapaikkojen liikenneturvallisuutta. Rakennustöillä ei ole vaikutusta Kyläniemen ja Lamposaaren lossien aikataulun mukaiseen liikennöintiin. Töiden aikana Fintraffic Oy:n tieliikennekeskus tiedottaa mahdollisista liikenteen häiriöistä 24 h/vrk.