S-ryhmä käynnisti hankkeen luonnon monimuotoisuuden lisäämiseksi banaaniviljelmillä Costa Ricassa

Suomalaisten suosikkihedelmän viljely vaikuttaa tropiikin alueen luonnon monimuotoisuuteen. S-ryhmän ja Chiquitan hankkeessa istutetaan ekologinen käytävä banaaniviljelmien ympärille Costa Ricassa yhdessä paikallisten maanomistajien kanssa. Tavoitteena on parantaa alueen luonnon monimuotoisuutta sekä kasvien ja eläinten elinolosuhteita yhdistämällä sademetsiä yhtenäiseksi verkostoksi.

"Sademetsän istuttaminen parantaa esimerkiksi hämähäkkiapinan, alueelle tyypillisen nisäkkään tapiirin ja äärimmäisen uhanalaisen panamarana-papukaijan elinolosuhteita", kertoo biologi ja luonnonsuojelualueen päällikkö Ana Laura Masis Aguilar. Kuva: Minna Perovuo

Luontokato on ilmastonmuutoksen ohella suurimpia globaaleja kestävyyshaasteita, ja luontokadon pysäyttäminen edellyttää yrityksiltä luontohaittojen minimoimista. Noin 90 prosenttia suomalaisten kulutuksen aiheuttamista luontohaitoista syntyy Suomen ulkopuolella, ja haittojen vähentäminen vaatii jatkossa uudenlaista yritysten välistä yhteistyötä hankintaketjussa.

Banaaniviljelmien ympärille istutettava metsäkaistale yhdistyy osaksi Meksikosta Panamaan ulottuvaa sademetsien suojeluverkostoa. Istutettava alue on kokoluokaltaan pieni, mutta sillä on suuri merkitys luonnonmukaisten metsien yhdistämisessä, sillä se on puuttuva osa banaaniviljelmiä kiertävästä metsäalueesta. Yhtenäinen luonnonmukaisten metsien alue on paikoin katkennut, sillä alueella on vuosien mittaan kaadettu puita viljelyalueiden vuoksi sekä rakennus- ja polttopuukäyttöön.

-  Sademetsän istuttaminen tukee alueen luonnon monimuotoisuutta ja parantaa esimerkiksi hämähäkkiapinan, alueelle tyypillisen nisäkkään tapiirin ja äärimmäisen uhanalaisen panamarana-papukaijan elinolosuhteita. Yksi istutettavista puulajeista on tonkapuu, ja se on tämän papukaijan pesimispuu ja ravinnonlähde Costa Ricassa. Kuivana kautena se on yksi harvoista hedelmiä tuottavista lajeista, ja se tasoittaa ja turvaa ravinnonsaantia lukuisille eliöille, kertoo biologi ja luonnonsuojelualueen päällikkö Ana Laura Masis Aguilar.

Banaania myydään 45 miljoonaa kiloa vuosittain – viljely vaikuttaa tropiikin lajeihin

S-ryhmä selvitytti luontojalanjälkeään yhdessä tutkijoiden kanssa, ja banaani on kasvikunnan tuotteista kiloperusteisesti laskettuna merkittävin. Tähän vaikuttavat banaanin suuret myyntimäärät sekä viljely lajirikkaalla päiväntasaajan seudulla. Banaanit kuuluvat lähes jokaisen suomalaisen viikoittaiseen ostoskoriin, ja banaani on perunan jälkeen hedelmä- ja vihannesosaston myydyin tuote. S-ryhmässä myydään vuosittain noin 45 miljoonaa kiloa banaania, jotka hankitaan pääosin Costa Ricasta ja Panamasta.

- Hankkimillamme tuotteilla on vaikutus paikalliseen luontoon, ja haluamme tehdä osamme luontohaittojen pienentämiseksi. Hanke on kaikille osapuolille yhteinen oppimismatka. Jatkossa tällainen vahvempi yhteistyö toimitusketjussamme on yhä tärkeämpää, kertoo S-ryhmän vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa.

Myös EU-lainsäädäntö tulee vaatimaan yrityksiltä enemmän vastuuta omassa toimitusketjussaan aiheutuneista ihmisoikeus- ja ympäristövaikutuksista.

Paikallisilla maanomistajilla olennainen rooli hankkeessa

Paikallisilla maanomistajilla ja sidosryhmillä on olennainen rooli hankkeen onnistumisessa, sillä metsäkaistaleita vuokrataan paikallisilta maanomistajilta.

- Hankkeen tärkeä tavoite on yhteistyön syventäminen paikallisten maanomistajien ja sidosryhmien kanssa, ja luomme samalla uudenlaista toimintamallia paikallisyhteisön kanssa. Odotamme oppivamme paljon ja voimme jakaa ymmärrystä myös sidosryhmillemme, sanoo Peter Stedman, Chiquitan kestävän kehityksen johtaja.

S-ryhmän ja Chiquitan yhteishanke on viisivuotinen. Ensimmäiset taimet istutettiin loppuvuodesta 2023 ja istutus jatkuu vuonna 2024. Banaaniviljelmien ympärille istutetaan Costa Rican metsille tyypillisiä puulajeja, jotka muodostavat alustan monimuotoiselle sademetsän kasvustolle.

Projektin toteuttamista varmentaa kolmas osapuoli Preferred by Nature, joka on toteuttanut myös lähtötilannekartoituksen hankkeelle. Organisaation tavoitteena on tukea parempaa maan käyttöä ja kestäviä liiketoimintamalleja. Preferred by Nature on tehnyt yhteistyötä mm. metsäkatoasioissa Euroopan komission kanssa.

Kaikki S-ryhmän valikoimissa olevat banaanit tulevat tiloilta, jotka ovat auditoitu työolosuhteiden ja sosiaalisen vastuun osalta riippumattoman kolmannen osapuolen puolesta.

Luontohanke Costa Ricassa

• Chiquitan banaaniviljelmille Costa Ricassa on perustettu kaksikymmentä vuotta sitten 600 hehtaarin laajuinen Nogalin luonnonsuojelupuisto. Alueen perustivat Chiquita yhteistyökumppaneineen. Nogalin luonnonsuojelualue sijaitsee maan pohjoisosassa banaaniviljelmäalueella
  • Nyt S-ryhmän ja Chiquitan yhteishankkeessa istutettava ekologinen käytävä yhdistyy osaksi Meksikosta Panamaan ulottuvaa sademetsien suojeluverkostoa.
  • Yksi alueelle istutettavista puulajeista on Dipteryx panamensis. Sen tiedetään olevan uhanalaisen Ara Ambiguus eli panaramana-papukaijan pesimispuu ja ravinnonlähde.
  • Hanketta johtaa biologi Ana Laura Masis Aguilar, joka vastaa Nogalin  luonnonsuojelualueesta ja työskentelee Chiquitalle.
  • Hanketta varmentaa kolmas osapuoli Preferred by Nature.

Lisätietoja: Nina Elomaa, vastuullisuusjohtaja, S-ryhmä, nina.elomaa(at)sok.fi, puh. +358 10 768 0803

SOK:n viestintä

Puh:050 472 2745viestinta@sok.fi

Sademetsän istuttaminen parantaa mm. alueelle tyypillisen nisäkkään tapiirin elinolosuhteita.

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä, rautakaupassa ja oman pankkimme kautta.

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,7 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​