Uusi EU-regulaatio voimaan huhtikuussa – latauspisteiden omistajien kiirehdittävä korttimaksamisen mahdollistamista
![](/data/images/public/69819409/70122354/cf001bb0-7eed-480c-a2dd-2ea32f280830-w_720.jpg)
EU julkaisi viime syksynä AFIR-asetuksen (Alternative Fuels Infrastructure Regulation), joka luo yhteiset raamit sähköautojen latausalalle ja edistää liikenteen sähköistymistä. Asetus astuu voimaan 13. huhtikuuta 2024, ja Suomessa Valtioneuvosto aikoo käsitellä siihen perustuvat lait toukokuussa.
Uusi asetus tuo merkittäviä muutoksia sähköautojen latausmahdollisuuksiin kuluttajien näkökulmasta. Tärkeimmät niistä ovat yksittäisten lataustapahtumien maksumahdollisuuksien laajentuminen esim. korttimaksamiseen, hinnoittelun selkiyttäminen ja latauspisteiden määrän lisääntyminen tärkeillä tieosuuksilla vähintään 60 kilometrin välein.
– Uuden asetuksen myötä palveluntarjoajien on edelleen helpotettava kertamaksamista tuoden latausasemille uusia maksutapoja ja esittävä lataustapahtuman hintakomponentit. Kuluttajille tämä näkyy selkeämpänä hinnoitteluna ja antaa kuluttajille nykyistäkin selvemmän käsityksen latauksen kustannuksista, sanoo Virran yhteiskuntasuhdejohtaja Eemil Rauma.
Merkittävä muutos kuluttajan näkökulmasta on mahdollisuus maksaa kortilla regulaation voimaanastumisen jälkeen käyttöönotetuilla 50 kW tai tehokkaammilla latureilla. Kaikilla uusilla AC-latauslaitteilla on myös oltava mahdollista maksaa ilman erillistä rekisteröitymistä. Koska maksuterminaalin lisääminen jokaiseen laturiin on latauspisteiden omistajille AC-laturien kohdalla suuri investointi, Virta on kehittänyt yhdessä Mastercardin ja WorldPayn kanssa Virta Payment Kiosk -maksukioskin, johon voidaan liittää kymmeniä latureita. Maksukioski voidaan jälkiasentaa jo olemassa oleville latauspisteille, ja se on hankittavissa kaikille Virran palveluun liitetyille latureille Euroopassa.
Virran tavoitteena on saada korttimaksu käyttöön kaikilla latauspisteillä vuoden 2025 loppuun mennessä.
– Luottokorttimaksu helpottaa ennen kaikkea matkailijoiden lataamista vierailla tai satunnaisesti käytetyillä latauspisteillä, kun ei tarvitse huolehtia, onko omassa kännykässä tarpeelliset sovellukset. Tämä asia on tunnistettu myös viranomaistasolla, sillä tarvetta korostetaan jo Liikenne- ja viestintäministeriön jakeluinfraohjelmassa, Rauma sanoo.
Lisää latauspisteitä vilkkaasti liikennöidyille teille
AFIR-asetus asettaa minimivaatimukset latausinfrastruktuurille vilkkaasti liikennöidyillä tieväylillä. Nopea ajoneuvokannan sähköistyminen edellyttää kuitenkin kattavampaa latausinfrastruktuuria ja latauspalveluita, jolle AFIR asettaa minimitason. Asetuksen mukaan Euroopan TEN-T-runkoverkkoon kuuluvilla teillä on oltava latausasemia henkilöautoille vähintään 60 kilometrin välein vuoteen 2026 mennessä. Suomessa näitä teitä ovat muun muassa Helsinki–Turku–Naantali, Helsinki–Tampere–Oulu ja Helsinki–Jyväskylä–Oulu -reitit.
– 60 kilometrin sääntö on tärkeä osa asetusta. Jäsenvaltioiden on varmistettava, että 60 kilometrin välein TEN-T:n verkon varrelta löytyy vähintään 150 kW:n pikalatausasema ja latauskentän yhteenlaskettu teho on vähintään 400 kW. Raskaiden ajoneuvojen osalta laturin vähimmäistehon on oltava 350 kW, latauskentän 1400 kW ja etäisyys maksimissaan 120 km, Rauma sanoo.
Suomella on reilu 1,5 vuotta aikaa varmistaa latausinfrastruktuurin vastaavan regulaation vaatimukset. Suurteholatauskenttien käyttöönotto vie pitkän ajan ja ala toivookin valtiovallalta nopeita ja tehokkaita toimia tavoitetason saavuttamiseksi yhdessä yritysten kanssa.
– Ilman toimivaa ja kattavaa latausverkostoa emme saavuta päästövähennystavoitteita, joiden seurauksena veronmaksajat joutuvat rahoittamaan päästöoikeuksien ostoja markkinoilta 300–1200 miljoonan euron arvosta vuonna 2030. Viimeisimpien tieteellisten ja taloudellisten arvioiden mukaan sähkö on niin henkilöliikenteessä, jakeluliikenteessä kuin myös raskaammassa kalustossa kustannustehokas vaihtoehto polttomoottorille, olettaen latausinfran olevan kunnossa, Rauma korostaa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Esa-Pekka Nykänen
Viestintä- ja brändijohtaja
Virta Global
+358 (0)40 595 3135
esa-pekka.nykanen@virta.global
Kuvat
![Kuva: Ville Vappula](/data/images/public/69819409/70122354/04e0bbc1-0e08-4469-9d4a-a60431875a17-w_240.jpg)
Virta on johtava älykkäiden sähköautojen latausalusta Euroopassa. Se sijoittui Financial Timesin 1 000 Euroopan nopeimmin kasvavan yrityksen listalle viidettä kertaa peräkkäin vuonna 2024.
Virran digitaalista sähköajoneuvojen latausalustaa käyttää yli 1000 yksityistä ja julkista yritystä ja organisaatiota muun muassa vähittäiskaupassa, hotelli-, kiinteistö-, pysäköinti-, bensiini-, auto- ja energiateollisuudessa. Nämä asiakkaat operoivat yli 100 000 laturia 35 maassa muodostaen Powered by Virta -verkoston. Roaming mukaan lukien sähköajoneuvojen kuljettajat voivat käyttää yli 500 000 latauspistettä yli 65 maassa.
Virta rakentaa kestävämpää tulevaisuutta tekemällä sähköautojen lataamisesta kannattavaa liiketoimintaa ja kytkemällä sähköautot osaksi uusiutuviin lähteisiin pohjautuvaa energiajärjestelmää.
Lisätietoja: www.virta.global/
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Viestintätoimisto Manifesto Oy
MG aloittaa täyshybridi MG3-mallin myynnin Suomessa4.7.2024 08:00:00 EEST | Tiedote
MG3 Hybrid+ -teknologialla Täysin uusi huippuvarusteltu hybridi hatchback B-segmenttiin Hauska ja sporttinen ajaa
Tutkimus: Joka kymmenes suomalainen kustantaa kesälomansa luotolla27.6.2024 08:30:00 EEST | Tiedote
Heinäkuu on suomalaisten perinteinen lomakuukausi. Lomalla kuluu kuitenkin helposti enemmän rahaa verrattuna tavalliseen arkeen. Tämä selviää Bluestep Bankin teettämästä tutkimuksesta, johon vastasi tuhat suomalaista.
Virta laajentaa sähköautojen latausliiketoimintaa Kaakkois-Aasiassa merkittävällä yhteistyösopimuksella25.6.2024 09:01:00 EEST | Tiedote
Suomalainen sähköautojen latausalustan tarjoaja Virta on solminut merkittävän yhteistyösopimuksen Gentari Sdn Bhd:n (Gentari) kanssa. Gentari on malesialaisen PETRONAS-konsernin vihreän siirtymän energiaratkaisuja tarjoava tytäryhtiö. Yhteistyön tavoitteena on laajentaa sähköautojen latausverkostoa Kaakkois-Aasiassa.
Turkin rannikot kutsuvat huimiin ulkoilma-aktiviteetteihin24.6.2024 08:30:00 EEST | Tiedote
Turkin Välimeren ja Egeanmeren rannat houkuttelevat matkailijoita rentoutumaan koskemattomilla Sinisen lipun rannoilla, tutkimaan muinaisia kaupunkeja ja nauttimaan ainutlaatuisen keittiön mauista kaikkina vuodenaikoina. Lisäksi Turkin Riviera ja Egeanmeren alueet tarjoavat houkuttelevia harrastusmahdollisuuksia myös uskallusta vaativista aktiviteeteista nauttiville. Nämä kohteet tarjoavat muun muassa erilaisia ulkoilmalajeja – mukaan lukien adrenaliinin huuruisia aktiviteetteja taivaalla sekä merellä. Vierailijat pääsevät osallistumaan jännittäviin ulkoilmaseikkailuihin joka käänteessä.
3stepIT ja Skytech Control yhdistävät voimansa työntekijäkeskeisten automaatio- ja digiratkaisujen palvelutarjoajana20.6.2024 11:37:16 EEST | Tiedote
3stepIT on sijoittanut norjalaiseen teknologiayhtiö Skytech Controliin laajentaakseen palveluvalikoimaansa. Strateginen kumppanuus rakentuu 3stepIT:n end-to-end kiertotalousteknologian markkinajohtajuudelle. Skytech Controlin asiantuntemus automaatiosta ja digitaalisista ratkaisuista tuo etuja sekä organisaatioille että työntekijöille.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme