Pyörävarkauksien määrä jatkoi laskuaan, korvausmäärät kääntyivät nousuun – erityisesti kalliit sähköpyörät houkuttelevat rosvoja

• Varastettujen polkupyörien korvausmäärät kääntyivät nousuun vuonna 2023. Vakuutusyhtiöt korvasivat varastettuja pyöriä 11 miljoonan euron edestä.
  • Sekä poliisin että vakuutusyhtiöiden tietoon tulleet polkupyörävarkauksien lukumäärät jatkoivat laskuaan.
  • Vakuutusyhtiöt korvasivat 13 900 varastettua polkupyörää. Poliisin tietoon pyörävarkauksia tuli 16 800 kappaletta.

Sekä vakuutusyhtiöiden korvaamat että poliisin tietoon tulleiden varastettujen polkupyörien lukumäärät laskivat vuonna 2023 jo kolmatta vuotta peräkkäin. Sen sijaan korvausmäärät kääntyivät taas nousuun.

”Pyörävarkaat ovat vuosi vuodelta ammattimaisempia ja tietävät, millaisesta pyörästä saa parhaan hinnan käytettynä. Erityisesti sähköpyörät tai kalliit maasto- tai muut erikoispyörät ovat varkaiden suosiossa”, kertoo Finanssiala ry:n (FA) turvallisuusasiantuntija Aku Pänkäläinen.

Vakuutusyhtiöt korvasivat 13 865 varastettua pyörää vuonna 2023. Edellisvuonna luku oli 15 068. Poliisille ilmoitettiin 16 840 varastettua pyörää, edellisvuonna luku oli 17 253. Varastettuja pyöriä korvattiin 11 miljoonan euron edestä, edellisvuonna summa oli 9,8 miljoonaa.

Sähköpyörien osuus varastetusta pyöristä on kasvanut tasaisesti. Vuonna 2021 sähköpyörien osuus oli noin 4 prosenttia, kun taas vuonna 2023 osuus oli vakuutusyhtiöiden arvion mukaan jo 15 prosenttia. Valitettavasti kalliiden pyörien varkaudet kertovat siitä, että varastetuille pyörille on kysyntää. Pänkäläinen penää vastuuta myös pyörien ostajilta.

”Käytettyä pyörää ostaessa tulee aina vaatia myyjältä alkuperäinen osto- tai takuukuitti. On epärealistista ajatella, että jopa tuhansien eurojen menopelin ostaja olisi vain ’heittänyt kuitin roskiin’. Pyöräkellareihin murtautuminen on kannattavaa puuhaa niin kauan kuin varastetuille pyörille on ostajia.”

Kiinni kiinteään esineeseen ja tunnistetiedot talteen

Kun pyörän laittaa parkkiin, tulee se aina lukita rungosta kiinteään esineeseen. Tämä ei koske vain arvopyöriä, sillä vanhempikin mummomankeli kelpaa kyllä esimerkiksi aamuyöllä baarista kotiin toikkaroivalle. Myös sähköpyörän akku on syytä ottaa mukaan, kun pyörän jättää parkkiin.

Finanssiala ry pitää yllä listaa murtotestatuista polkupyörän lukoista. Pänkäläinen vinkkaa, että perinteisten U-mallisten lukkojen lisäksi turvalliseksi todettuja ovat taittomalliset lukot, joilla pyörän saa usein kiinnitettyä hankalampaan kohteeseen. Taittolukko menee myös kuljetettaessa pienempään tilaan.

”Lisäksi pyörästä tulee ottaa talteen mahdollisimman paljon tunnistetietoja, kuten rungon alalaidassa oleva runkonumero. Pyörä kannattaa lisäksi kuvata monesta eri kulmasta. Ota kuvat myös kaikista naarmuista, kolhuista ja vastaavista, ne saattavat olla hyödyllisiä, jos pyörä joskus varastetaan ja se löytyykin vaikka nettikirpputorilta”, Pänkäläinen vinkkaa.

Tilasto: Polkupyörävarkaudet

Lisätietoa julkaisijasta Finanssiala ry

Valtaosa suomalaisista joutunut huijausyrityksen kohteeksi – Finanssiala aloittaa torjuntakampanjan “Luu kurkkuun huijareille”17.5.2024 06:00:06 EEST | Tiedote

Lähes 70 prosenttia suomalaista on Finanssiala ry:n (FA) teettämän kansalaiskyselyn mukaan joutunut digihuijausten tai niiden yritysten kohteeksi. Kolme prosenttia heistä kertoo menettäneensä itselleen merkittävän summan rahaa. Suomen väkilukuun suhteutettuna se on noin 165 000 suomalaista. FA on lanseerannut kansalaisille suunnatun kampanjan herättämään yleistä valppautta ja lisäämään tietoisuutta huijauksista. Kampanjan päätähtenä nähdään koko kansan tuntema ja rakastama näyttelijä Maija-Liisa Peuhu.

Pankkien tekemät rahanpesuilmoitukset kasvoivat hurjasti vuonna 2023 – parempi tiedonvaihto tehostaisi rahanpesun torjuntaa7.5.2024 07:00:00 EEST | Tiedote

Pankkien tekemät rahanpesuilmoitukset kasvoivat vuonna 2023 lähes 50 prosentilla edellisvuodesta. Pankit tekivät rahanpesun selvittelykeskukselle lähes 19 900 rahanpesuilmoitusta, joista vain pieni osa johtaa esitutkintaan, syytteeseen tai tuomioon. Useat EU-maat ovat laajentaneet talousrikosten ja rahanpesun torjuntaan liittyvää tiedonvaihtoa sekä pankkisektorin sisällä että pankkien ja viranomaisten kesken. Finanssiala ry arvioi, että tiedonvaihdon avaaminen tehostaisi merkittävästi rahanpesun torjuntaa myös Suomessa.

Liikenneonnettomuudessa loukkaantuneen asema paranee – vuokrattavalle sähköpotkulaudalle on hankittava liikennevakuutus3.5.2024 16:16:56 EEST | Tiedote

Vuokrattavat sähköpotkulaudat ovat kesäkuun 2024 alusta alkaen liikennevakuutuksen piirissä. Kuluttajien laitteissa liikennevakuuttamiselle on nopeus- ja painoraja, mutta vuokrattavat laudat on kaikki vakuutettava painosta ja nopeudesta riippumatta. Vuokralautojen vakuutusturva on rajattu: Vahingon sattuessa vakuutus korvaa kuljettajalle ainoastaan sairaanhoitokulut. Vammasta aiheutuvaa ansionmenetystä tai kuntoutusta ei korvata liikennevakuutuksesta. Muille kuin kuljettajalle aiheutuneet sekä henkilö- että omaisuusvahingot korvataan liikennevakuutuksen yleisten periaatteiden mukaan eli myös esimerkiksi ansionmenetys korvataan. Sähköpotkulautojen vakuuttaminen parantaa kaikkien vahinkoa kärsineiden asemaa.

Finanssiala avaa taas lobbaustaan – avoimuustilinpäätöksessä kotimaan lisäksi Brysselissä tehty lobbaus27.4.2024 07:00:00 EEST | Tiedote

Finanssiala ry (FA) on avannut vuodesta 2020 alkaen vaikuttamistyötään eli lobbaustaan julkaisemalla avoimuustilinpäätöksen. Siinä kerrotaan, keitä poliittisia päättäjiä, eli kansanedustajia, ministereitä ja ministereiden valtiosihteereitä sekä europarlamentaarikkoja ja komission viranhaltijoita FA on lobannut tärkeimmissä ajankohtaisissa edunvalvontateemoissaan. Avoimuustilinpäätöksen tärkeyttä korostaa vuoden 2024 alusta voimaan tullut lakisääteinen lobbauksen avoimuusrekisteri. Uusin avoimuustilintilinpäätös on nyt julkaistu ja luettavissa FA:n verkkosivuilla. Se kattaa ajanjakson heinäkuusta 2023 maaliskuuhun 2024.