Lidlin kuluttajakysely paljastaa: Valmis mikroateria syödään vähintään kerran viikossa
Lidlin kuluttajakyselyn vastaajista 40 prosenttia kertoo syövänsä mikrossa valmistettavia valmisaterioita vähintään kerran viikossa. Valmisruokia syövät kaiken ikäiset, mutta maaseudulla mikroateria lämpiää harvemmin kuin kaupungissa. Valmisruoat mielletään kuitenkin epäterveellisiksi, ja lähes puolet kyselyn vastaajista toivoo ruokakauppaan terveellisempiä mikroaterioita. Lidl tuo myyntiin neljä kotimaista valmisateriaa, jotka vastaavat tähän toiveeseen.

Kuluttajat arvostavat nopeaa ja helppoa arkiruokaa, ja valmisruoka on monen kiireisen kotikokin pelastus. Lidlin teettämän kuluttajatutkimuksen* mukaan yli puolet suomalaisista syö valmisaterioita vähintään muutaman kerran kuussa, ja 40 prosenttia vastaajista vähintään kerran viikossa. Vähintään muutaman kerran viikossa valmisaterioita syö 24 prosenttia kaikista vastaajista.
– Helppous ja nopeus ruoanlaitossa ovat alati kasvava trendi. Erilaiset valmiit vaihtoehdot ovat kiinnostaneet asiakkaita jo pidempään. Tämä pätee arkeen ja juhlaan, sanoo Lidlin ostojohtaja Thomas Heinrichs.
Tutkimuksessa selvitettiin myös valmisruokien käyttöä eri kuluttajaryhmissä iän ja kotitalouden koon mukaan. Kävi ilmi, että valmisruokia syödään suunnilleen saman verran ikään tai kotitalouden kokoon katsomatta. Eroa kulutustottumuksissa oli havaittavissa kaupunkien ja maaseudun välillä: keskustassa asuvista 47 prosenttia kertoi syövänsä valmisaterioita noin kerran viikossa tai useammin, kun maaseudulla asuvista vastaava luku oli 32 prosenttia.
Parempia valmisruokia kaivataan – Lidlin uutuudet vastaavat tähän tarpeeseen
Valmisruoilla on epäterveellinen maine: niihin liitetään mielikuvia esimerkiksi runsaasta suolasta. Lidlin kyselyssä 23 prosenttia vastaajista kokee valmisaterioiden yleisesti olevan epäterveellisiä. Erityisesti nuoremmat vastaajat mieltävät valmisateriat epäterveellisiksi, kun taas yli 54-vuotiaista isompi osa ei yhdy tähän mielipiteeseen.
Jopa 49 prosenttia vastaajista on sitä mieltä, että suomalaisista ruokakaupoista pitäisi löytyä terveellisempiä vaihtoehtoja valmisaterioille. Näkemys korostuu erityisesti alle 45-vuotiaiden keskuudessa. Lisäksi 44 prosenttia vastaajista kokee, että valmisateriat eivät sovi osaksi terveellistä ruokavaliota.
Lidl on vastannut kuluttajien toiveeseen kehittämällä sarjan ravitsevampia valmisruokia.
– Nyt viimeistään on aika ravistella ruokahäpeä ja epäterveellisyyden leima pois valmisruoista. Valmisruokahyllystä löytyy tuotteita, joissa on ravitsemuksellinen laatu ja tietysti hyvä maku yhdessä ja samassa pakkauksessa, helposti mikron kautta lautaselle! kertoo Heinrichs.
Uudet Kartanon-täysjyväateriat tulivat myyntiin Lidlin vakiovalikoimaan keskiviikkona 13.3. Tuoteperheessä on neljä erilaista ateriaa: punainen kanacurry, kanakorma sekä kananjauhelihasta valmistettu pasta bolognese ja burritobowl. Mikrovalmiiden annosten pääraaka-aineena on kotimainen kana ja ne sisältävät täysjyväriisiä tai täysjyväpastaa. Tuotteet ovat laktoosittomia, ne on valmistettu Suomessa ja niillä on Sydänmerkki, joka kertoo tuotteen olevan terveellisempi valinta omassa tuoteryhmässään. Kolme neljästä uutuustuotteesta on myös gluteenittomia. Yhden aterian hinta on 3,99 euroa.
*Tulokset perustuvat Lidlin teettämään kyselyyn, johon vastasi yli tuhat suomalaista kuluttajaa. Vastaukset on kerätty viikolla 10. Aineisto on iän, sukupuolen ja alueellisuden osalta väestöä edustava otos.
Yhteyshenkilöt
Lidlin viestintäSalla Oksanen
Puh:(09) 2345 6400media@lidl.fiKuvat
Tietoa julkaisijasta
Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee lähes 5800 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi
Lidleissä tehtiin toukokuun aikana ennätysmäärä muovikassittomia ostoksia25.6.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Toukokuussa yli 77 prosenttia ostoskerroista ei sisältänyt muovikassia. Muovikassin hinnankorotus näyttää kannustaneen oman kassin käyttöön, sillä muovikassittomien ostosten määrä on kasvanut helmikuusta toukokuun loppuun tasaisesti joka viikko. Lidl jatkaa työtä muovijätteen vähentämiseksi yhdessä koko alan kanssa.
Juhannusviikolla Lidlistä ostetaan makkaraa jopa nelinkertainen määrä19.6.2025 11:55:00 EEST | Tiedote
Juhannus on kesän suurin ruokajuhla, ja sen viettoon liittyy vahvasti yhdessäolo, grillaus ja kesäherkut. Lidlin kuluttajakysely paljastaa, että kesägrillistä löytyy useimmiten makkaraa, kanaa ja tuoreita kasviksia. Makkaran myynti jopa nelinkertaistuu juhannusviikolla, mutta myös kasviksia ja kasvipohjaisia grillattavia ostetaan enemmän.
Lidleissä juhannuksen alla pidennetyt aukiolot – näillä vinkeillä juhannusostoksille18.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Juhannus on yksi ruokakaupan suurimmista sesongeista. Lidlit palvelevat asiakkaita koko juhannuksen, ja useimmat myymälät ovat keskiviikkona ja torstaina auki pidennetyin aukioloajoin aamusta iltakymmeneen. Juhannusostosten teko on mahdollisimman sujuvaa, kun suunnittelee ostokset ja tarkistaa tarjoukset etukäteen.
Lidlin ratkaisu jauhelihapulaan: ryhtyy maksamaan enemmän lihataloille13.6.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
Julkisuudessa on tänä keväänä ollut esillä naudan jauhelihan saatavuushaasteet. Lidl ryhtyi toimeen, ja nosti jauhelihan valmistajille maksettavaa ostohintaa poikkeuksellisesti kesken sopimuskauden. Tämän myötä naudan jauhelihan saatavuus Lidl-myymälöissä paranee.
Paras Lidl-myymälä palkittiin: voitto ensimmäistä kertaa Lieksaan5.6.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Suomen Lidlit kisaavat vuosittain paremmuudesta ja paras myymälä palkitaan. Tänä vuonna voitto meni ensimmäistä kertaa Pohjois-Karjalaan Lieksaan. Suomen yli 200 myymälää mitteli keskeisissä teemoissa asiakaspalvelusta myynnillisiin tuloksiin. Vuoden myymälä -tittelin lisäksi Lieksa keräsi palkinnot parhaasta asiakaspalvelusta sekä inventaarioista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme