Lidl Suomi

Lidlin kuluttajakysely paljastaa: Valmis mikroateria syödään vähintään kerran viikossa

Jaa

Lidlin kuluttajakyselyn vastaajista 40 prosenttia kertoo syövänsä mikrossa valmistettavia valmisaterioita vähintään kerran viikossa. Valmisruokia syövät kaiken ikäiset, mutta maaseudulla mikroateria lämpiää harvemmin kuin kaupungissa. Valmisruoat mielletään kuitenkin epäterveellisiksi, ja lähes puolet kyselyn vastaajista toivoo ruokakauppaan terveellisempiä mikroaterioita. Lidl tuo myyntiin neljä kotimaista valmisateriaa, jotka vastaavat tähän toiveeseen.

Kuluttajat arvostavat nopeaa ja helppoa arkiruokaa, ja valmisruoka on monen kiireisen kotikokin pelastus. Lidlin teettämän kuluttajatutkimuksen* mukaan yli puolet suomalaisista syö valmisaterioita vähintään muutaman kerran kuussa, ja 40 prosenttia vastaajista vähintään kerran viikossa. Vähintään muutaman kerran viikossa valmisaterioita syö 24 prosenttia kaikista vastaajista.

– Helppous ja nopeus ruoanlaitossa ovat alati kasvava trendi. Erilaiset valmiit vaihtoehdot ovat kiinnostaneet asiakkaita jo pidempään. Tämä pätee arkeen ja juhlaan, sanoo Lidlin ostojohtaja Thomas Heinrichs.

Tutkimuksessa selvitettiin myös valmisruokien käyttöä eri kuluttajaryhmissä iän ja kotitalouden koon mukaan. Kävi ilmi, että valmisruokia syödään suunnilleen saman verran ikään tai kotitalouden kokoon katsomatta. Eroa kulutustottumuksissa oli havaittavissa kaupunkien ja maaseudun välillä: keskustassa asuvista 47 prosenttia kertoi syövänsä valmisaterioita noin kerran viikossa tai useammin, kun maaseudulla asuvista vastaava luku oli 32 prosenttia.

Parempia valmisruokia kaivataan – Lidlin uutuudet vastaavat tähän tarpeeseen

Valmisruoilla on epäterveellinen maine: niihin liitetään mielikuvia esimerkiksi runsaasta suolasta. Lidlin kyselyssä 23 prosenttia vastaajista kokee valmisaterioiden yleisesti olevan epäterveellisiä. Erityisesti nuoremmat vastaajat mieltävät valmisateriat epäterveellisiksi, kun taas yli 54-vuotiaista isompi osa ei yhdy tähän mielipiteeseen.

Jopa 49 prosenttia vastaajista on sitä mieltä, että suomalaisista ruokakaupoista pitäisi löytyä terveellisempiä vaihtoehtoja valmisaterioille. Näkemys korostuu erityisesti alle 45-vuotiaiden keskuudessa. Lisäksi 44 prosenttia vastaajista kokee, että valmisateriat eivät sovi osaksi terveellistä ruokavaliota.

Lidl on vastannut kuluttajien toiveeseen kehittämällä sarjan ravitsevampia valmisruokia.

– Nyt viimeistään on aika ravistella ruokahäpeä ja epäterveellisyyden leima pois valmisruoista. Valmisruokahyllystä löytyy tuotteita, joissa on ravitsemuksellinen laatu ja tietysti hyvä maku yhdessä ja samassa pakkauksessa, helposti mikron kautta lautaselle! kertoo Heinrichs.

Uudet Kartanon-täysjyväateriat tulivat myyntiin Lidlin vakiovalikoimaan keskiviikkona 13.3. Tuoteperheessä on neljä erilaista ateriaa: punainen kanacurry, kanakorma sekä kananjauhelihasta valmistettu pasta bolognese ja burritobowl. Mikrovalmiiden annosten pääraaka-aineena on kotimainen kana ja ne sisältävät täysjyväriisiä tai täysjyväpastaa. Tuotteet ovat laktoosittomia, ne on valmistettu Suomessa ja niillä on Sydänmerkki, joka kertoo tuotteen olevan terveellisempi valinta omassa tuoteryhmässään. Kolme neljästä uutuustuotteesta on myös gluteenittomia. Yhden aterian hinta on 3,99 euroa.

*Tulokset perustuvat Lidlin teettämään kyselyyn, johon vastasi yli tuhat suomalaista kuluttajaa. Vastaukset on kerätty viikolla 10. Aineisto on iän, sukupuolen ja alueellisuden osalta väestöä edustava otos.

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Tietoa julkaisijasta

Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee lähes 5800 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi

Lidl muutti maaliskuussa muovikassien hintaa – mitä tapahtui muovikassien myynnille?8.5.2025 07:30:00 EEST | Tiedote

Lidl päätti maaliskuussa ravistella suomalaisten arkisia ostotottumuksia nostamalla muovikassin hinnan 30 sentistä 39 senttiin. Tämän seurauksena muovikasseja on ostettu vähemmän ja muovikassittomien ostoskertojen määrä on kasvanut 2,6 prosenttiyksiköllä, mikä kertoo ostokäyttäytymisen hitaasta mutta positiivisesta muutoksesta. Lidl aikoo jatkossakin ohjata kuluttajia valitsemaan muovikassin tilalle oman kassin ja keskittyä muillakin keinoin muovijätteen vähentämiseen.

Nämä maut voittivat Lidlin jäätelökilpailun – asiakkaiden suunnittelemat jäätelöt nyt myynnissä28.4.2025 08:37:44 EEST | Tiedote

Suomalaiset ovat ahkeraa jäätelönsyöjäkansaa: 99 prosenttia syö kesäisin jäätelöä, ja 62 prosenttia vähintään kerran viikossa.* Lidlin kesän jäätelöissä on tänä vuonna kaksi erityistä uutuutta. Viime kesänä Lidl järjesti asiakkailleen jäätelösuunnittelukilpailun. Kaksi voittajatuuttia on valittu ja nyt myynnissä Lidleissä ympäri maan: päärynä & suolainen kinuski sekä kirsikka & lakritsi. Lidlin uutuusjäätelöissä maistuu myös vadelma, trendituote mochit sekä kevyemmät vaihtoehdot proteiinijäätelö ja mehujää.

Makkara on suomalaisen grillin selvä ykkönen – Lidl tuo myyntiin lihaisia ja juustoisia makkaroita25.4.2025 07:20:00 EEST | Tiedote

Suomalaisista yli 80 prosenttia grillaa kesäisin. Grillaajista 87 prosenttia grillaa makkaraa, ja kysyttäessä grillin suosikkia nousee makkara ykköseksi.* Suomalaiset arvostavat grillimakkaroissa lihaisuutta ja juustoisuutta. Tätä ajatellen Lidl tuo kesäksi useita makkaroita, joissa maistuu eri juustot emmentalista sinihomejuustoon. Makkaravalikoiman kruununa on tosi lihaisa Urho-makkara, jonka lihapitoisuus on 87 prosenttia.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye