Vuokralainen, varo: luvaton remontti voi johtaa isoon laskuun

Uusimmat oikeustapaukset muistuttavat ikävällä tavalla siitä, kuinka keväinen remonttikuume voi käydä vuokralaiselle kalliiksi. Vaasan hovioikeus tuomitsi 22.11.2023 vuokralaisen maksamaan asunnossa luvattomasti tekemistään muutostöistä lähes 18 000 euroa ja sen päälle vielä vuokranantajan yli 30 000 euron suuruiset oikeudenkäyntikulut. Tapauksessa vuokralainen oli ilman vuokranantajan lupaa vaihtanut asunnon lattian ja remontoinut keittiötä. Muun muassa sähkö- ja putkitöihin liittyneet puutteellisuudet ja niistä aiheutuneet turvallisuus- ja vahinkoriskit oikeuttivat vuokranantajan uusimaan remontin vuokralaisen piikkiin.

Vuokralainen tarvitsee luvan pienimpiinkin korjaus- ja muutostöihin

”Esimerkiksi valaisinten kytkentään tarvittavia vanhoja sokeripaloja ei saa luvatta vaihtaa nykyaikaisempiin pistorasioihin, vaikka vuokralaisen hankkiman valaisimen asentaminen sitä vaatisi”, Suomen Vuokranantajat ry:n juristi Susanna-Maria Aarnivuo muistuttaa.

Monelle voi tulla yllätyksenä, että myös astianpesukoneen kytkeminen katsotaan yhtä lailla muutostyöksi, joka edellyttää lupaa. Kuluttajariitalautakunnan huoneenvuokrajaosto katsoi vuoden 2024 ensimmäisessä ratkaisussaan, että vuokralainen vastasi keittiön vesivahingosta, joka syntyi astianpesukoneen huolimattomasta asentamisesta ilman lupaa.

Vuokranantaja voi veloittaa myös omasta korjaustyöstä

Toisin kuin usein ajatellaan, vuokralaisella ei ole automaattisesti oikeutta eikä myöskään velvollisuutta korjata aiheuttamiaan vahinkoja. ”Korjaukset kuuluvat yksinomaan vuokranantajan vastuulle, ellei toisin sovita”, Aarnivuo huomauttaa. Aiheutuneet korjauskulut vuokranantaja voi veloittaa vuokralaiselta esimerkiksi pidättämällä ne vakuudesta.

Ammattilaisen käyttämisen sijaan vuokranantaja voi tehdä korjaukset halutessaan itsekin. Kuluttajariitalautakunnan tuoreimmassa täysistuntopäätöksessä keväältä 2024 kohtuullinen veloitus omasta korjaustyöstä nousi noin 20 euroon tunnilta.

”Veloitus vastaa nykytasoa ja muuta oikeuskäytäntöä, joten päivitys linjaukseen oli tervetullut”, Aarnivuo kommentoi.

Luvattomista töistä ei ole oikeutta saada hyvityksiä

Vuokralaisen ei kannata tehdä asunnossa luvattomia korjaus- tai muutostöitä siitäkään syystä, että hän ei ole tällöin oikeutettu saamaan niistä hyvitystä esimerkiksi vuokrassa. Mahdollisista hyvityksistä tulee sopia vuokranantajan kanssa aina ennakolta. Samalla kannattaa sopia ainakin siitä, mitä töitä tehdään, millä materiaalein ja mitä muutostöille tapahtuu vuokrasuhteen päättyessä.

”Sopimus kannattaa tehdä kirjallisesti, esimerkiksi sähköpostitse, ja se voidaan ottaa vuokrasopimuksen liitteeksi”, Aarnivuo neuvoo.

Ehtona muutostyölle vuokranantaja voi edellyttää, että töissä käytetään esimerkiksi alan ammattilaista ja asennuksista toimitetaan asennustodistus. Ammattiasentajan käyttäminen on monesti hyödyllistä myös vuokralaisen kannalta, koska asentaja vastaa asennusvirheistään. Aarnivuon mukaan vuokranantajan kannattaa huomioida, että asunnon muutostyö saattaa edellyttää myös taloyhtiön lupaa.

Suomessa on noin 350 000 asuntoa, joita vuokraavat yksityiset vuokranantajat. Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö. Teemme vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 30 000 vuokranantajaa.

Varoitus vuokralaisille: luvaton kesävuokraus voi johtaa vakaviin seuraamuksiin23.5.2024 09:30:00 EEST | Tiedote

Kesän kynnyksellä moni asunto jää tyhjäksi, kun asukkaat suuntaavat lomalle. Vuokra-asunnon jälleenvuokraus loman ajaksi voi tällöin olla houkutteleva vaihtoehto. Laki lähtee kuitenkin siitä, että jälleenvuokraus eli koko huoneiston vuokraaminen eteenpäin on vuokralaiselle kiellettyä, ellei hän ole saanut vuokranantajalta lupaa. Vuokralainen tarvitsee jälleenvuokraukseen siis aina vuokranantajan luvan, Suomen Vuokranantajat ry:n juristi Susanna-Maria Aarnivuo muistuttaa. Vastuullisesti toteutettuna jälleenvuokraus on sekä vuokralaisen että vuokranantajan etu.

Kysely: Asuntosijoittajat pärjänneet hyvin nousseiden vastikkeiden kanssa – yli 90 prosentilla ei minkäänlaisia maksuvaikeuksia14.5.2024 10:05:00 EEST | Tiedote

Taloyhtiöiden talous on ollut viime aikoina pinnalla. Suomen Vuokranantajien Vuokranantaja-barometrista selviää, että ongelmat vastikkeiden maksamisessa ovat yksityisillä vuokranantajilla harvinaisia. Suuria maksuvaikeuksia on ollut viimeisen puolen vuoden aikana vain 1,2 prosentilla yksityisistä vuokranantajista. Pieniä vaikeuksia on ollut 7,3 prosentilla.

Vuokranantajat suuntaavat asuntokaupoille aiemmin kuin oman kodin ostajat, hoitokulujen kasvua pidetään suurimpana riskinä24.4.2024 00:05:00 EEST | Tiedote

Yksityisten vuokranantajien ostoaikeet ovat olleet varovaisessa nousussa viime syksystä ja jatkavat edelleen maltillista kasvua, mutta ostoaikeet eroavat merkittävästi kaupungeittain. Hoitokulujen nousua pidetään selvästi suurimpana riskinä, kun taas nykyinen korkotaso ei huoleta suurinta osaa yksityisistä vuokranantajista, selviää Suomen Vuokranantajien tuoreesta Vuokranantaja-barometrista. Barometriin vastasi lähes 2500 asuntosijoittajaa.

Tuoreissa vuokratilastoissa näkyy vahvasti pääkaupunkiseudun ylitarjonta, samalla muussa maassa vuokrat nousevat huomattavasti enemmän18.4.2024 08:59:17 EEST | Tiedote

Tilastokeskus on julkaissut vuokratilastot vuoden 2024 ensimmäiseltä neljännekseltä tammi-maaliskuulta. Vapaarahoitteisten asuntojen vuokrat nousivat vuodentakaisesta koko maassa 1,4 prosenttia. Vuokrien vuosimuutos oli pääkaupunkiseudulla maltillisesti positiivinen (0,4 %) jatkaen eron tekemistä muuhun Suomeen (+2,1 %). Pääkaupunkiseudulla ainoastaan kolmioiden vuokrat nousivat, mutta muutoin muun maan vuokrakehitys jättää pääkaupunkiseudun yhä vahvemmin taakseen, kommentoi Suomen Vuokranantajien ekonomisti Eemeli Karlsson.