Valtion valokuitutuen jatkumisesta ei tietoa – nyt on aika edistää haja-asutusalueiden valokuituyhteyksiä

Valokuidun asennusputkea.

Valokuitu on saatavilla yli puoleen (61 %) Suomen kotitalouksista*, mutta 13 maakunnassa luku on alempi. Valtio on tukenut vuodesta 2022 alkaen maaseudun valokuiduttamista, mutta tuen jatkumisesta ei ole päätöstä.

– Ilman valtion tukia haja-asutusalueet eivät rakentuisi, joten nyt kunnissa on hyvä hetki edistää kaikin keinoin valokuiturakentamista. Valtion tukirahan jatkumisesta ei ole vielä päätöstä. Valokuitusen ja Cinian tavoitteena on tuoda kunnille asiantunteva toimija toteuttamaan kuntien haja-asutusalueiden kasvavia kuidutustarpeita, sanoo Valokuitusen toimitusjohtaja Heikki Kaunisto.

Haja-asutusalueiden valokuituhankkeisiin vielä saatavilla tukea

Valokuituinvestoinnit lisäävät kuntien elinvoimaisuutta pitkälle tulevaisuuteen. Suomen maakunnissa valokuituhankkeet ovat toteutuneet hyvin vaihtelevasti. Esimerkiksi Päijät-Hämeessä vain 20 prosentilla kotitalouksista on mahdollisuus hankkia valokuituyhteys. Edes puolet Suomen maakunnista ei siis pääse tämänhetkiseen 61 prosentin keskiarvoon valokuitusaatavuudessa.

– Suomen kunnilla on ohut tietopohja valokuituhankkeiden tukirahoituksesta tai tuettujen hankkeiden toteuttamisesta. Usealle kunnalle esteeksi muodostuu kuntarahoituksen osuus, joka ei huomioi esimerkiksi kunnan fyysistä kokoa ja asukastiheyttä. Kunnan tahtotilan lisäksi toteuttamiseen tarvittaisiin erityisasiantuntemusta. Sitä yhteistyömme tuo nyt merkittävästi, kertoo liiketoimintajohtaja Hanne Nyman Cinialta.

Valokuitunen ja Cinia vauhdittavat elinvoimaisten haja-asutusalueiden valokuituyhteyksiä

Vaikka valokuitua rakennetaan taajamissa vilkkaasti, maaseutumaisten alueiden valokuiturakentamiseen on lähtenyt vain harvat toimijat.

Cinia ja Valokuitunen ovat nyt aloittaneet uudenlaisen yhteistyön, jolla luodaan edellytyksiä haja-asutusalueiden valokuiduttamiselle. Se mahdollistaa valokuituhankkeiden syntymisen myös alueille, jotka eivät todennäköisesti rakentuisi markkinaehtoisesti. Mallilla täydennetään nykyistä valokuiturakentamista ja turvataan siis myös niiden alueiden rakentamista, joihin toimijat eivät muuten lähtisi.

Yhteistyöllä pyritään saamaan elinvoimaisten haja-asutusalueiden valokuiduttamiseen lisää asiantuntemusta sekä vauhtia.

– Yhteistyön avulla valokuituhankkeita ulotetaan aktiivisesti kuntien taajamien ulkopuolelle. Suomessa on selkeästi ollut tarvetta mallille, jolla valokuituhankkeet saadaan laajenemaan kuntien taajamista myös maaseutumaisille alueille. Näin lisäämme digitaalista tasa-arvoa kuntalaisen välillä sekä koko Suomen kilpailukykyä ja elinvoimaa, toteaa Hanne Nyman

Yhteistyössä Valokuitunen toimii rakennuttajana ja valokuituliittymien myyjänä. Tietojärjestelmien ja ohjelmistojen kehittäjä Cinia tuo osaamisensa muun muassa potentiaalisten alueiden tunnistamiseen, tukiverkkohankeraportointiin, rahoitusinstrumenttien käyttöön sekä maaseutumaisen ympäristön rakentamiseen.

Lähteet:

*Traficom: Valokuidun saatavuustilastot, https://traficom.fi/fi/ajankohtaista/valokuituverkot-laajenevat-ja-niiden-kaytto-kasvaa-entisestaan

Valokuidun asennusputkea.