Krista Mikkonen: Orpon hallituksen politiikka syventää eriarvoisuutta niin ihmisten kuin alueidenkin välillä

EMBARGO KUNNES PUHE ON PIDETTY.

Vihreiden eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Krista Mikkonen painotti ryhmäpuheessaan, että koulutukseen, työllisyyteen ja talouteen liittyvät haasteet koskettavat kaikkia alueita.

Krista Mikkonen

Mikkonen viittasi puheessaan hallituksen käynnistämään strategiseen yhteistyöhön kuuden suurimman kaupungin kanssa. Hän suhtautuu kriittisesti siihen, että hallitus antaa erityispanostuksia vain muutamalla suurelle kaupungille.

– Olemme keskeisen kysymyksen äärellä: haluammeko taata hyvän elämän mahdollisuudet muuallakin, kuin suurissa kaupungeissa? Kaupungit ja maaseutu ovat monilla tavoilla toisistaan riippuvaisia. Koulutukseen, työllisyyteen ja talouteen liittyvät haasteet koskettavat kaikkia alueita. Aluepolitiikan tärkeä elementti on onnistunut kaupunkipolitiikka kaiken kokoisissa kaupungeissa. Ne säteilevät elinvoimaa ympäröivälle kehysalueelle ja maaseudulle, Mikkonen totesi.

Mikkosen mukaan Itä-Suomen elinvoimasta huolehtiminen Kaakkois-Suomesta Lappiin on erityisen tärkeää nyt, kun Venäjän hyökkäyssota on pysäyttänyt kaupan, yhteistyön  ja matkailijavirrat rajan yli halvaannuttaen alueen yritystoimintaa.

– Venäjän hyökkäyssota muutti rajusti Itäisen Suomen toimintaympäristön. Rajan yli tapahtunut yritystoiminta ja matkailijavirrat loppuivat. Itäisessä Suomessa elivoimassa oli jo ennestään kirittävää. Nyt railo uhkaa revetä yhä syvemmäksi. Alueellisen tasa-arvon lisäksi vaakakupissa painaa nyt turvallisuus. Siksikin on tärkeää säilyttää laaja rajaseutumme asuttuna ja elinvoimaisena, viime kautena sisäministerinä toiminut Krista Mikkonen muistutti.

Mikkonen kritisoi hallitusta, että se ei ole jatkanut viime hallituksen luoman toimenpideohjelman toteuttamista, eikä se ole osoittanut minkäänlaista erillisrahoitusta Itä-Suomeen.

– Sen sijaan hallitus kertoi laativansa uuden Itä-Suomi-ohjelman. Hyvä hallitus, Itä-Suomi ei tarvitse uusia papereita, se tarvitsee tekoja. Se tarvitsee laajakaistaverkon parantamista, nopeampia junayhteyksiä, lisää aloituspaikkoja eri koulutusasteille, kantaverkon vahvistamista  ja matkailuhankkeiden edistämistä, Mikkonen listasi.

Mikkonen korosti erityisesti vihreän energian investointien roolia Itä-Suomessa, minne esimerkiksi tuulivoima voisi houkutella myös muita investointeja.

– Erityisesti Itä-Suomi tarvitsee vihreän energian investointeja, sillä vain se mahdollistaa muut investoinnit alueelle. Puolustusvoimien tutkien ja tuulivoiman yhdistämisessä on päästävä eteenpäin. Hallituksen on tartuttava tuulivoimatoimijoiden esittämään kompensaatiopilottiin, joka toisi tuulivoimaa Ylä-Savoon, Ylä-Karjalaan ja Kainuuseen, Mikkonen vaati.

Mikkonen muistutti, että alueiden elinvoimaan ja houkuttelevuuteen vaikuttaa palvelujen ja työpaikkojen lisäksi kulttuuri.

– Hallituksen leikkaukset kulttuurista ovat valtiontalouden kokonaisuudessa pieniä summia, mutta niiden aiheuttama vahinko on suuri. Kulttuurin merkitys niin ihmisten arjen hyvinvoinnissa kuin alueiden vetovoimassa on valtava, päätti Mikkonen.

Vihreät mukana opposition yhteisessä välikysymyksessä sairaaloiden alasajosta11.4.2024 10:46:08 EEST | Tiedote

Oppositiopuolueet ovat jättänyt eduskunnalle välikysymyksen, jossa se haastaa hallituksen suunnitelmat keskussairaaloiden määrän vähentämisestä, ympärivuorokautisen päivystyksen sulkemisista, poikkeusluvilla toimivien päivystysten lakkauttamisesta sekä synnytyssairaaloiden säädösten kiristämisestä. Vihreät ovat erityisen huolissaan siitä, että hallituksen suunnittelemat toimenpiteet heikentäisivät merkittävästi sosiaali- ja terveyspalvelujen saatavuutta ja saavutettavuutta koko maassa.

Forsgrén, Gebhard ja Partanen vaativat merkittävää muutosta rikoslakiin - taustalla uhrien asema Vastaamon tietomurrossa11.4.2024 09:22:09 EEST | Tiedote

Kansanedustajat Bella Forsgrén (vihr), Elisa Gebhard (sd.) ja Karoliina Partanen (kok) yhteistyössä alkavat kerätä nimiä merkittävään lakialoitteeseen, joka tähtää rikosten uhrien oikeuksien vahvistamiseen erityisesti silloin, kun rikos kohdistuu suureen henkilöjoukkoon, kuten vuoden 2020 Psykoterapiakeskus Vastaamon tietomurrossa. Aloitteessa esitetään uudistuksia oikeudenkäynnistä rikosasioissa annettuun lakiin sekä esitutkintalakiin.

Saara Hyrkkö: Autoilun verotuksen uudistamisella alkaa olla hoppu – se tulee tehdä talouden, ihmisten ja ilmaston kannalta kestävästi5.4.2024 12:47:32 EEST | Tiedote

Eduskunta käsittelee tänään kolmea autoilun verotuksen keventämistä koskevaa kansalaisaloitetta. Valtiovarainvaliokunta esittää yksimielisesti aloitteiden hylkäämistä. Vihreiden kansanedustaja ja valtiovarainvaliokunnan varapuheenjohtaja Saara Hyrkkö on tyytyväinen valiokunnan linjaan ja hoputtaa autoilun verotuksen uudistamista talouden, ilmaston ja ihmisten kannalta kestävällä tavalla.