Barn- och ungdomstelefonen - en trygg plats att öva på olika färdigheter på barnets egna villkor

Mannerheims Barnskyddsförbund erbjuder Barn- och ungdomstelefonen som en trygg och konfidentiell tjänst där barn och unga kan utveckla sociala färdigheter och lösa problem på sina egna villkor, med utrymme för både fantasi och humor. Under  år 2023 besvarade Barn- och ungdomstelefonen på 1744 kontakter varav 1421 var telefonsamtal och 323 nätbrev. Kontakterna till nätbrevstjänsten ökade med 29 %.

Lähde: Colourbox
Lähde: Colourbox Lähde: Colourbox

En ökning med 29% av kontakterna i nätbrevstjänsten under 2023 indikerar att fler barn och unga söker stöd via detta forum. För många är nätbrevstjänsten det första stället där de vågar öppna upp om sina känslor och upplevelser. Tjänsten används i första hand av 12–17-åringar och för många som tar kontakt är brevväxlingen ett långvarigt stöd. De vanligaste ämnena i nätbrevstjänsten berör psykisk hälsa, t.ex. depression, ångest och självskadebeteende, samt kamratrelationer, fritid och skola.

Det finns ett behov av en trygg samtalskanal

De vanligaste samtalen i Barn- och ungdomstelefonens telefontjänst berör ensamhet i vardagen och frågor kring sex och sexualitet. Största delen av samtalen kommer från barn och unga under 15 år. Speciellt barn i lågklasser visar ett starkt behov av vuxet sällskap efter skoldagen.

Diskussioner kring psykisk ohälsa har också ökat under det senaste året, och Barn- och ungdomstelefonen har blivit en plats där unga kan uttrycka sina känslor utan rädsla för konsekvenser, vilket kan vara avgörande för många som tar kontakt.

Samtalen förs på barnens villkor

Kontakterna till Barn- och ungdomstelefonen sker på varierande sätt och ibland krävs användning av humor eller fantasi för att våga diskutera känsliga ämnen. Att välkomna olika ämnen och kommunikationsstilar är en del av hur Barn- och ungdomstelefonen skapar en trygg miljö som främjar öppenhet och förtroende.

Det är inte ovanligt att barn ringer och spelar upp scenarier som handlar om t.ex. sexuella övergrepp eller mobbning. Genom att ta även de mest fantasifulla berättelserna på allvar och möta barn och unga i fantasins värld, uppmuntras de att modigare ta kontakt och våga prata om känsliga ämnen. Detta ger dem även en möjlighet att bearbeta händelser som kanske inte ens har hänt och ger personen verktyg för att hantera eventuella framtida situationer.

- Vi har fantastiska volontärer som lyckas skapa diskussion med barn och unga på deras nivå. Vi tar inte ställning till om det som barnet eller den unga berättar är sant eller inte. Det vi hör är behovet att diskutera ämnet som kommer till tals, oberoende sätt att ta kontakt, berättar Sofie Railila, jourkoordinator för Barn- och ungdomstelefonen.

Positiva reaktioner från barn och unga själva visar vikten av att erbjuda en plats där de kan bearbeta ämnen och händelser även i förebyggande syfte.

Barn- och ungdomstelefonen består av både en telefonlinje och en nätbrevstjänst, dit många barn och unga vänder sig för att hitta sällskap, underhållning och stöd för sina tankar och känslor kring olika ämnen i sina liv. Tjänsterna är gratis, anonyma och konfidentiella vilket innebär att många vågar ta kontakt om även känsliga ämnen.

Barn- och ungdomstelefonens samtalstjänst är tillgänglig fyra dagar i veckan på numret 0800 96 116 med utökade öppettider sedan februari och har därmed öppet måndag-tisdag kl. 14-17 samt onsdag-torsdag kl. 14-20. Nätbrev kan skickas dygnet runt på adressen skriv.mll.fi och besvaras inom en vecka. Tjänsterna är tillgängliga för alla upp till 25 år.

Läs mer i Lasten ja nuorten puhelimen ja chatin raportti 2023 (på finska) https://cdn.mll.fi/prod/2024/03/20105322/lasten-ja-nuorten-puhelimen-vuosiraportti-2023.pdf

Länkar

Mannerheims Barnskyddsförbund (MLL) är en medborgarorganisation öppen för envar. Vårt mål är att främja barnets och familjens välbefinnande. MLL erbjuder familjer ett tillfälle att bekanta sig med varandra och delta i frivilligarbete, medborgaraktivitet och fritidssysselsättning. MLL är Finlands största barnskyddsorganisation och har 73 000 medlemmar i 536 lokalföreningar runt om i Finland. Lokalföreningarnas verksamhet stöds av 10 distriktsorganisationer. www.mll.fi/sv/ - http://www.mll.fi/sv/

Följ Mannerheimin Lastensuojeluliitto

Senaste pressmeddelandena från Mannerheimin Lastensuojeluliitto

MLL:n vuosiraportti - Lapset ja nuoret kärsivät aikuisten henkisestä väkivallasta21.3.2024 06:30:00 EET | Tiedote

Vuonna 2023 Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lasten ja nuorten puhelimessa, chatissa ja nettikirjepalvelussa sekä Barn- och Ungdomstelefonissa vastattiin yli 20 000 eri-ikäisen lapsen ja nuoren yhteydenottoon. Lähes 20 %:ssa yhteydenottoja puhuttiin mielenterveyden huolista, joiden taustalla vaikuttivat monesti vaikeudet perhesuhteissa sekä kaltoinkohtelun kokemukset. Pelkkä nuorten oireiden hoitoon keskittyvä tuki ei riitä, vaan tukea tarvitsee usein koko perhe.

Joka viides nuori kokee, etteivät vanhemmat välitä heidän netin käytöstään - “Kotona on tärkeää välittää eikä aina vaan kieltää kaikkea”6.2.2024 07:45:00 EET | Tiedote

Netti on nuorille tärkeä kaverisuhteita vahvistava paikka, mutta moni kohtaa siellä myös kiusaamista ja häirintää, ulkopuolisuuden ja yksinäisyyden kokemuksia sekä koukuttavuutta. Nuorista 35 prosenttia haluaisi vähentää netin käyttöä, mutta kokee, ettei pysty. Aikuisilta ja palveluntarjoajilta he odottavat aktiivista roolia, rajaamista ja välittämistä. Mannerheimin Lastensuojeluliitto selvitti yhteistyössä Elisa Oyj:n kanssa nuorten mediakäyttöä marraskuussa 2023 verkkokyselyllä, johon vastasi yli 3600 nuorta.