Hammaslääketieteen tutkimukseen jaettiin 248 000 euroa apurahoja

Hammaslääketieteelliseen tutkimukseen jaettiin 248 000 euroa tutkimusapurahoja, yhteensä 37:lle alan tukijalle tai opiskelijalle. Suomen Hammaslääkäriseura Apollonian, Suomen Hammaslääketieteen Säätiön, Hammaslääkärijärjestöjen yhteisrahaston ja yhteistyökumppaneiden apurahoilla tuetaan tutkimusta ja uusien hoitojen kehittämistä laajasti eri hammaslääketieteen aloilla.

Suomen Hammaslääkäriseura Apollonian koordinoimassa tutkimusapurahajaossa halutaan edistää tutkimustyön jatkuvuutta, ja samalla tukea myös tutkimusuransa alussa olevia tutkijoita. Keskeinen peruste rahoituspäätöksessä on hakemusten tieteellinen taso.

– Pyrimme tukemaan nuoria tutkijoita, mutta hakemuksia arvioitaessa mennään tiede edellä. Tuemme mahdollisuuksien mukaan jokaista hammaslääketieteellistä, rekisteröityä väitöskirjahanketta jossain tutkimuspolun vaiheessa, kertoo apurahahakemuksia arvoivan Apollonian asiantuntijalautakunnan puheenjohtaja Timo Peltomäki.

Tarkoituksena on tukea monipuolisesti suomalaista hammaslääketieteen tutkimusta ja koko suun terveydenhoidon tutkimuskenttää. Apurahat jaetaan useammalle hankkeelle, jolloin rahoitus on luonteeltaan kannustavaa. Suurimmilla yksittäisillä apurahoilla (15 000 €) tuettiin tänä vuonna professori David Ricen pitkittäistutkimusta oikomishoidon alalta (Helsingin yliopisto) ja professori Satu Lahden tutkimusta hammashoitopelon kehittymisestä (Turun yliopisto).

Suurin apuraha väitöskirjatyöhän myönnettiin Nuoren tutkijan apurahana (12 000 €) Ella Brandtille Helsingin yliopistosta. Hänen tutkimuksensa käsittelee pään ja kaulan alueen sädehoidon haittavaikutuksia suun kiinnityskudoksiin. Tutkimuksessa etsitään myös merkkiaineita, jotka kertoisivat suun kiinnityskudosten tilanteesta sädehoidettavilla potilailla.

– Merkkiaineiden avulla voisimme entistä paremmin tunnistaa kiinnityskudoksen varhaisen tulehduksen sädehoidettavilla potilailla. Näin voisimme vähentää sädetetyn leuan hankalia tulehduskomplikaatioita. Aihetta tutkitaan nyt ensimmäistä kertaa tästä näkökulmasta, kertoo väitöstutkija Ella Brandt.

Edelliseen apurahakierrokseen verrattuna tutkimusapurahahakemusten määrä väheni hieman, mutta oli samalla tasolla kuin vuosina 2022 ja 2021. Tänä vuonna myönnettiin seitsemän opiskelija-apurahaa hammaslääketieteen opiskelijoille, yhteensä kymmenen apurahaa väitöskirjatutkijoille, 13 apurahaa väitelleille tukijoille ja seitsemän nimikkoapurahaa. Nimikkoapurahoja jakoivat Golgate, Oral, Planmeca Group, PlusTerveys Hammaslääkärit sekä kolme Apollonian jaostoa.

Lista kaikista tutkimusapurahojen saajista 2024 liitteenä (pdf).

Apollonian asiantuntijalautakunnan puheenjohtaja, professori Timo Peltomäki, timo.peltomaki@tuni.fi, p. 040 566 8056

Apollonian pääsihteeri Annamari Nihtilä, annamari.nihtila@apollonia.fi, p. 050 569 7800

Nuoren tutkijan apurahan saaja, väitöstutkija Ella Brandt, ella.brandt@helsinki.fi

Osoitelähde: STT-info ja Terveystoimittajat ry

Liitteet

Uusi Hyvä käytäntö -suositus: Suun tutkimus- ja hoitoväli on yksilöllinen27.3.2024 07:00:00 EET | Tiedote

Yksilöllisesti määritelty suun tutkimus- ja hoitoväli ylläpitää suunterveyttä ja on sekä yksilön että yhteiskunnan näkökulmasta riittävä ja kustannusvaikuttava. Juuri julkaistu Hyvä käytäntö -konsensussuositus suun tutkimus- ja hoitovälin määrittämisestä muistuttaa myös, että hoitovälit toteutuvat parhaiten silloin, kun ne sovitaan potilaan kanssa yhdessä ja potilas osallistuu päätöksentekoon.

Päivitetty Käypä hoito -suositus: Kaikki vieroitushoidot ovat edullisempia kuin tupakoinnin jatkaminen6.3.2024 08:00:00 EET | Tiedote

Nuorten nikotiiniriippuvuus alkaa ja kehittyy usein nikotiinipussien ja sähkösavukkeiden käytöllä. Ehkäisy tulee kohdistaa lapsiin ja nuoriin, todetaan päivitetyssä Käypä hoito -suosituksessa. Uusista nikotiinituotteista tiedetään vielä melko vähän, mutta nikotiinin haitat ovat hyvin tiedossa. Tupakka- ja nikotiiniriippuvuus on pitkäaikaissairaus, joka vaatii toistuvaa tukea ja seurantaa.

Hammaslääkäripäivät siirtyy arkipäiville2.2.2024 09:00:49 EET | Tiedote

Hammaslääkäreiden suurin kansallinen täydennyskoulutus- ja näyttelytapahtuma Hammaslääkäripäivät siirtyy arkipäiville ja toteutetaan tänä vuonna keskiviikosta perjantaihin 6.–8.11.2024. Tapahtuma säilyy kolmipäiväisenä ja lauantain luentopäivän tilalle tulee kansainvälinen keskiviikko. Keskiviikon aikana kuullaan ulkomaisten asiantuntijoiden luentoja. Näyttely järjestetään torstaista perjantaihin.