Yhdistelmätehtävät ovat kuntien kulttuurialan asiantuntija- ja esihenkilötehtävien ongelmana

Oripään kunta julkaisi rekrytointi-ilmoituksen, jossa haettiin alle 3 000 euron kuukausipalkalla kirjastonjohtajaa vastuunaan kirjasto,- museo- ja kulttuuritoimi, kunnan markkinointi, maahanmuuttotyö sekä hyvinvointilautakunnan esittelijän tehtävät. Rekrytointi kuvastaa yleistymässä olevaa yhdistelmätehtävien ongelmaa. Ammattijärjestöjen kyselyssä 42 %  kirjasto,- museo,- ja kulttuurialan esihenkilöistä ja asiantuntijoista kertoi oman vastuualueensa kasvaneen uusilla tehtäväkokonaisuuksilla.

Yhdistelmätehtävät ovat yleistyvä ongelma. (Piirros: Karoliina Pertamo)

Kuntien kulttuurialojen yhdistelmätehtävät saivat aikaan vilkkaan keskustelun, kun yli 30 alan asiantuntijaa kerääntyi pohtimaan kuntien kulttuurityön tulevaisuutta. Samaan aikaan Oripään kunta julkaisi rekrytointi-ilmoituksen, jossa kunnan palvelukseen haettiin kirjastonjohtajaa vastuunaan kirjasto,- museo,- ja kulttuuritoimi, kunnan markkinointi, maahanmuuttotyö sekä hyvinvointilautakunnan esittelijän tehtävät.

Keskustelutilaisuuden taustalla oli kolmen akavalaisen ammattijärjestön jäsenilleen laatima kysely, jossa kysyttiin ns. yhdistelmätehtävien yleisyyttä kuntien kirjasto,- museo ja kulttuuritoimessa. Yhdistelmätehtävillä tarkoitetaan omaan vastuualueeseen lisättyjä muiden toimialojen tehtäväkokonaisuuksia. Esimerkiksi kirjastonjohtajan vastuulle on laitettu museontoimen tehtävät tai kulttuurijohtaja hoitaa samalla kunnan viestintää ja markkinointia. Kyselyn lähtökohtana oli puolestaan viime vuodesta lähtien toistuneet jäsenten yhteydenotot, joissa on pyydetty kiinnittämään huomiota alan poikkeuksellisiin rekrytointi-ilmoituksiin.

Ammattijärjestöjen kyselyn perusteella 42 % kyselyyn vastanneista kirjasto,- museo,- ja kulttuurialan esihenkilöistä ja asiantuntijoista kertoi oman vastuualueen kasvaneen uusilla tehtäväkokonaisuuksilla. Oman tehtäväkentän ulkopuolelta vastuulle on tullut eniten hallinnon, viestinnän ja henkilöstöhallinnon kokonaisuuksia.

Samaan aikaan Akavan Erityisalojen tuorein työelämätutkimus näyttää näiden alojen nurjan puolen. 62 % kuntien kulttuurin,- hallinnon ja hyvinvoinnin asiantuntijoista kertoo että töitä on liian paljon joko jatkuvasti tai usein. Uupuminen ja työssäjaksaminen ovat näissä tehtävissä todellisia ongelmia.

Muun muassa YLE tarttui Oripaän yhdistelmävirkaan ja jutussa todettiin, ettei ongelma olisi yleinen. Akavalaisessa kentässä yhdistelmävirat ovat kuitenkin tuttu epäkohta. Ne  ovat nimenomaan kuntien asiantuntija- ja esihenkilötehtävien ilmiö. Ongelma on todellinen, kuten kyselymme tulokset sekä jälleen yksi yhdistelmätehtävän rekrytointi-ilmoitus  osoitti.

Jussi Näri, toiminnanjohtaja Kuntien asiantuntijat - KUMULA ry
Katariina Mäkelä, toiminnanjohtaja, Museo- ja kulttuuriperintöalan ammattijärjestö MAL ry
Nea Leo, toiminnanjohtaja,Taide,- ja kulttuurialan ammattijärjestö TAKU ry
Jaakko Korpisaari, kuntasektorin neuvottelupäällikkö, Akavan Erityisalat AE ry

Kumula ry on kunta- ja kirjastoalan asiantuntija-ammatteja edustava akavalainen ammattijärjestö. Museo,- ja kulttuuriperintöalan ammattijärjestö MAL ry edustaa museo,- ja kulttuuriperintöalan asiantuntijoita sekä Taide- ja kulttuurialan asiantuntijat TAKU ry puolestaan kulttuuri,- ja tapahtuma-alan asiantuntijatehtävissä työskenteleviä.

Kumula, TAKU ja MAL ovat Akavan Erityisalojen jäsenjärjestöjä.

Kansalaiskysely: Suomi ei menesty ilman hyvää julkista hallintoa12.4.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

Suomi ei menesty ilman hyvää julkista hallintoa, arvioi 86 % suomalaisista Verianin (ent. Kantar) kyselyssä. - Kansa ymmärtää, ettei hyvä julkinen hallinto ole ostettavissa vasta sitten, kun vaikkapa kriisi yllättää, kommentoi Akavan Erityisalojen johtava työmarkkinalakimies Kari Eskola tuloksia. Ennen julkaisemattoman tutkimuksen aineisto kerättiin joulukuussa 2023. Kysely toteutettiin Akavan Erityisalojen toimeksiannosta.