Uusi tutkimus: Improvisaatiotaito on keskeistä yritysten kansainvälisessä laajentumisessa
Vahvoilla improvisaatiokyvyillä varustetut yritykset oppivat ja menestyvät todennäköisemmin uusilla markkinoilla, kertoo Kauppakorkeakoulu Hankenin uusi tutkimus.
– Pandemioiden, energiakriisien, geopoliittisten jännitteiden, inflaatioiden ja toimitusketjuhäiriöiden kaltaiset markkinahäiriöt hankaloittavat yritysten laajentumista uusille markkinoille. Tutkimuksemme mukaan dynaamisilla improvisaatiokyvyillä varustetut varhain kansainvälistyvät yritykset voivat oppia ja sopeutua muita startup-yrityksiä nopeammin, sanoo Kauppakorkeakoulu Hankenin markkinoinnin professori Mika Gabrielsson.
Tutkimuksen toteuttivat Mika Gabrielsson, Sylvie Chetty (Uppsalan yliopisto ja Itä-Suomen yliopisto) ja Peter Gabrielsson (Vaasan yliopisto), ja se on julkaistu Journal of World Business ‑julkaisussa. Tutkimuksessa tutkittiin yhdeksää yritystä Suomesta ja Uudesta-Seelannista, joista jokainen laajensi toimintaansa viisille ulkomaanmarkkinoille. Markkinalaajennuksia oli siis yhteensä 45.
Analyysissä tunnistettiin kolme dynaamista improvisaatiokykyä: operatiivisten improvisaatiotaitojen luominen, muokkaaminen ja laajentaminen. Kolme tärkeintä operatiivista improvisaatiokykyä olivat spontaanius, luovuus ja käsikirjoituspohjainen.
Spontaaniin operatiiviseen improvisaatioon kuuluu epätavanomainen ajattelu, nopea tilaisuuksiin reagointi ja välitön toiminta. Luovaan operatiiviseen improvisaatioon taas kuuluu kyky kehittää innovatiivisia ratkaisuja, mikä edellyttää avoimuutta uusille markkinakehityksille ja käytännöllisen lähestymistavan soveltamista, kuten tiedon ja intuition yhdistämistä. Käsikirjoituspohjainen operatiivinen improvisaatio puolestaan koostuu tarkoituksenmukaisesta ja päättäväisestä toiminnasta, harkitusta keskittymisestä, analysoinnista ja tavoitteiden asettamisesta.
– Varhainen kansainvälistyminen on todennäköisempää yrityksissä, jotka onnistuvat luomaan, muokkaamaan ja laajentamaan operatiivisia improvisointikykyjään, Mika Gabrielsson toteaa.
Linkki julkaisuun:
Chetty, S.; Gabrielsson, P.; Gabrielsson, M. (2024). “Dynamic improvisation capabilities as a learning mechanism in early internationalizing firms”, Journal of World Business, https://doi.org/10.1016/j.jwb.2024.101531
Lisätietoja:
Professori Mika Gabrielsson, Kauppakorkeakoulu Hanken, sähköposti: mika.gabrielsson@hanken.fi, puhelin: +358 50 475 6279
Tietoja julkaisijasta
Kauppakorkeakoulu Hanken on Suomen vanhin kauppakorkeakoulu, joka toimii
Helsingissä ja Vaasassa. Se on johtava, kansainvälisesti akkreditoitu yliopisto, jolla on yli
sadan vuoden kokemus koulutuksesta ja tutkimuksesta talouden ja kauppatieteiden aloilta.
Kaikki Hankenin opetus perustuu sen korkeatasoiseen tutkimukseen. Hankenilla on läheiset
suhteet yritysmaailmaan ja yli 14 000 alumnin verkosto yli 70 maassa.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Svenska handelshögskolan
Prediktionsalgoritmer kan förbättra beslutsfattande25.11.2025 12:32:06 EET | Pressmeddelande
Kan förutsägelser omforma ekonomin? Ny forskning visar att prediktion inte bara är en teknisk exercis – den kan förändra hur vi förstår och tillämpar ekonomiska principer.
Ennustealgoritmit voivat parantaa päätöksentekoa25.11.2025 12:32:06 EET | Tiedote
Voiko ennustaminen muuttaa tapaamme suhtautua talouden ilmiöihin? Uuden tutkimuksen mukaan ennustaminen ei ole pelkkä tekninen toimi: se voi muuttaa tapaamme hahmottaa ja soveltaa talouden periaatteita.
Prediction algorithms can improve decision-making25.11.2025 12:32:06 EET | Press release
Can prediction reshape economics? New research shows that prediction is not just a technical exercise, it can transform how we understand and apply economic principles.
Jannica Fagerholm vald till Årets alumn vid Svenska handelshögskolan7.11.2025 18:06:37 EET | Pressmeddelande
Vd:n för Signe och Ane Gyllenbergs stiftelse och styrelseproffset Jannica Fagerholm har valts till årets alumn på Hanken.
Forskning: Att veta vad man tjänar jämfört med andra ökar tillfredsställelsen och påverkar ekonomiska val8.10.2025 09:01:19 EEST | Pressmeddelande
En omfattande experimentell studie visar att när människor får veta hur deras inkomst står sig jämfört med andras, påverkar det både hur nöjda de är och hur de agerar. Tack vare en innovativ metod kunde forskarna på ett säkert sätt visa hur inkomstinformation inverkar på upplevd tillfredsställelse. Studien tittade också på hur information i en enkät kan påverka verkliga ekonomiska beslut – något som gör forskningen banbrytande.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme