Keusoten asiakaskokemus parantunut
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusote) asiakaskokemus on parantunut koko hyvinvointialueen toiminnan ajan. Samalla palautteiden määrä on kasvanut.

Keusoten keskeisin asiakaskokemuksen mittari on nettosuositteluindeksi (NPS), joka mittaa, kuinka todennäköisesti asiakkaat suosittelisivat käyttämiään palveluja muille. NPS-lukema voi olla mitä tahansa lukujen -100 ja +100 välillä. Mitä korkeampi lukema on, sitä useampi asiakas kertoo suosittelevansa Keusoten palvelua.
Vuonna 2022 Keusoten nettosuositteluindeksi oli 37 ja vuonna 2023 se oli 47. Hyvä kehitys on jatkunut edelleen, ja alkuvuoden osalta NPS on jo 54. Vuosi 2023 oli ensimmäinen toimintavuosi hyvinvointialueena, jolloin haastavasta taloudellisesta tilanteesta huolimatta Keusote onnistui parantamaan asiakaskokemustaan.
Vuoden 2023 aikana palautteita annettiin yhteensä 76 171 kpl, mikä on 52 % enemmän kuin edellisenä vuonna. Valtaosa palautteista on tullut tekstiviesteillä (81 %). Toiseksi eniten palautetta on annettu Keusoten toimipisteissä asiakaspalautelaitteilla (13 %) ja kolmanneksi eniten sähköisellä asiakaspalautelomakkeella (4 %).
Asiakaspalautteet auttavat parantamaan palveluita
Palautteen keräämisen tärkein tavoite on Keusoten toiminnan kehittäminen ja palveluiden jatkuva parantaminen.
– Meillä Keusotessa asiakaslähtöisyys ja laadukkuus ovat toiminnan perusedellytyksiä, joita mitataan säännöllisesti asiakaspalautteen avulla. Asiakkaiden, heidän omaistensa ja läheistensä sekä yhteistyökumppaneidemme antama palaute on ensiarvoisen tärkeää, jotta voimme jatkuvasti parantaa palvelujamme ja kehittää uutta, kertoo Leena Säkäjärvi, Keusoten vs. integraatiojohtaja.
Vuonna 2023 Keusotessa on kehitetty nimenomaan asiakaspalautteiden perusteella mm. asiakasprosessien sujuvuutta ja palveluiden saatavuutta, ympäristön ja tilojen viihtyisyyttä ja opasteiden ja ohjeiden asiakaslähtöisyyttä sekä digitaalista asiointia.
– Meillä on pitkät perinteet palautteen keräämiselle jo kuntayhtymäajoista lähtien. Tulevaisuudessa suunnitelmissa on yhtenäistää kaikkien hyvinvointialueiden palautteen kerääminen ja raportointiratkaisut. Tässä työssä myös Keusote on mukana. Tavoitteena on laadukas ja kansallisesti vertailukelpoinen tieto, Säkäjärvi kertoo tulevaisuuden muutoksista.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Leena Säkäjärvi, vs. integraatiojohtaja
leena.sakajarvi@keusote.fi
p. 050 497 2613
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue vastaa sosiaali- ja terveyspalveluista sekä pelastustoimen ja erikoissairaanhoidon järjestämisestä Hyvinkään, Järvenpään, Nurmijärven, Pornaisten, Tuusulan ja Mäntsälän alueella.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote)
Keusoten aluevaltuusto päätti uudesta strategiasta, talousarviosta ja asiakasmaksuista12.12.2025 13:35:13 EET | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusote) aluevaltuusto kokoontui 11.12.2025 vuoden viimeiseen kokoukseensa. Kokouksessa hyväksyttiin hyvinvointialueelle uusi strategia viitoittamaan tulevien vuosien toimintaa. Lisäksi aluevaltuusto päätti asiakasmaksuista ja hyväksyi talousarvion tulevalle vuodelle.
Suomen Akatemialta rahoitus tutkimukselle, joka kehittää raskausajan diabeteksen digitaalista hoitoa8.12.2025 16:06:09 EET | Tiedote
Suomen Akatemia on myöntänyt Hyvinvointialueiden T&K-toiminnan ja -yhteistyön vahvistamisen rahoitusta kolmivuotiselle tutkimushankkeelle, jonka tavoitteena on parantaa raskausajan diabeteksen hoitotuloksia ja kehittää kansallisesti skaalautuvaa digitaalista hoitomallia. Keusote saa hankkeeseen 325 000 euroa. Hankkeen vastaava tutkija Keusotessa on Pirjo Laitinen-Parkkonen.
Sosiaali- ja terveysalan tulevaisuuden työkaverit varmistetaan yhteistyöllä – Työpaikkaohjaajan rooli korostuu entisestään4.12.2025 14:03:10 EET | Tiedote
Työssä oppimista ohjaava työntekijä eli työpaikkaohjaaja voi olla opiskelijalle ratkaiseva tuki työelämään astumisessa ja kiinnittymisessä. Sosiaali- ja terveysalan työpaikkojen kasvava osaajapula tekee työpaikkaohjaajista entistä tärkeämpiä koko alan työllisyyden ja palveluita tarvitsevien asiakkaiden palveluiden turvaamisen kannalta. Tästä syystä työpaikkojen ohjausosaamisen varmistaminen on keskiössä myös Keski-Uudenmaan hyvinvointialue Keusoten ja alan koulutusorganisaatioiden, Laurean, Keudan ja Hyrian alueellisessa TKIO-yhteistyössä.
Tilinpäätösennuste vahvistaa näkymän, jossa säästötoimenpiteet alkavat jo näkyä taloudessa4.12.2025 11:51:17 EET | Tiedote
Aluehallitus käsitteli kokouksessaan 2.12.2025 Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen tilinpäätösennusteen tammi–lokakuulta 2025 sekä vuoden 2026 talousarvion ja taloussuunnitelman vuosille 2026–2029.
Keusoten takaisinsoittojärjestelmässä on havaittu vika26.11.2025 16:19:55 EET | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusote) takaisinsoittojärjestelmässä on havaittu tekninen vika. Vian vuoksi asiakkaat eivät ole voineet jättää soittopyyntöä samanaikaisesti useampaan eri palvelunumeroon. Järjestelmän toimittaja selvittää ongelmaa ja korjaa sen mahdollisimman pian.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme