Keusoten asiakaskokemus parantunut
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusote) asiakaskokemus on parantunut koko hyvinvointialueen toiminnan ajan. Samalla palautteiden määrä on kasvanut.

Keusoten keskeisin asiakaskokemuksen mittari on nettosuositteluindeksi (NPS), joka mittaa, kuinka todennäköisesti asiakkaat suosittelisivat käyttämiään palveluja muille. NPS-lukema voi olla mitä tahansa lukujen -100 ja +100 välillä. Mitä korkeampi lukema on, sitä useampi asiakas kertoo suosittelevansa Keusoten palvelua.
Vuonna 2022 Keusoten nettosuositteluindeksi oli 37 ja vuonna 2023 se oli 47. Hyvä kehitys on jatkunut edelleen, ja alkuvuoden osalta NPS on jo 54. Vuosi 2023 oli ensimmäinen toimintavuosi hyvinvointialueena, jolloin haastavasta taloudellisesta tilanteesta huolimatta Keusote onnistui parantamaan asiakaskokemustaan.
Vuoden 2023 aikana palautteita annettiin yhteensä 76 171 kpl, mikä on 52 % enemmän kuin edellisenä vuonna. Valtaosa palautteista on tullut tekstiviesteillä (81 %). Toiseksi eniten palautetta on annettu Keusoten toimipisteissä asiakaspalautelaitteilla (13 %) ja kolmanneksi eniten sähköisellä asiakaspalautelomakkeella (4 %).
Asiakaspalautteet auttavat parantamaan palveluita
Palautteen keräämisen tärkein tavoite on Keusoten toiminnan kehittäminen ja palveluiden jatkuva parantaminen.
– Meillä Keusotessa asiakaslähtöisyys ja laadukkuus ovat toiminnan perusedellytyksiä, joita mitataan säännöllisesti asiakaspalautteen avulla. Asiakkaiden, heidän omaistensa ja läheistensä sekä yhteistyökumppaneidemme antama palaute on ensiarvoisen tärkeää, jotta voimme jatkuvasti parantaa palvelujamme ja kehittää uutta, kertoo Leena Säkäjärvi, Keusoten vs. integraatiojohtaja.
Vuonna 2023 Keusotessa on kehitetty nimenomaan asiakaspalautteiden perusteella mm. asiakasprosessien sujuvuutta ja palveluiden saatavuutta, ympäristön ja tilojen viihtyisyyttä ja opasteiden ja ohjeiden asiakaslähtöisyyttä sekä digitaalista asiointia.
– Meillä on pitkät perinteet palautteen keräämiselle jo kuntayhtymäajoista lähtien. Tulevaisuudessa suunnitelmissa on yhtenäistää kaikkien hyvinvointialueiden palautteen kerääminen ja raportointiratkaisut. Tässä työssä myös Keusote on mukana. Tavoitteena on laadukas ja kansallisesti vertailukelpoinen tieto, Säkäjärvi kertoo tulevaisuuden muutoksista.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Leena Säkäjärvi, vs. integraatiojohtaja
leena.sakajarvi@keusote.fi
p. 050 497 2613
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue vastaa sosiaali- ja terveyspalveluista sekä pelastustoimen ja erikoissairaanhoidon järjestämisestä Hyvinkään, Järvenpään, Nurmijärven, Pornaisten, Tuusulan ja Mäntsälän alueella.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote)
Yhteistoimintaneuvottelujen päätös aluehallituksessa: ei irtisanota eikä aloiteta lomautusten valmistelua10.10.2025 11:11:02 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusote) aluehallitus kokoontui 10. lokakuuta 2025 päättämään yhteistoimintaneuvottelujen toimeenpanosta. Kokouksessa käsiteltiin myös tilinpäätösennustetta ja taloussuunnitelman valmistelua vuosille 2026–2029.
Keusoten yhteistoimintaneuvottelut päättyneet: ei irtisanomisia10.10.2025 11:03:15 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusote) yhteistoimintaneuvottelut ovat päättyneet. Aluehallitus hyväksyi päätösesityksen kokouksessaan 10.10.25. Neuvottelujen tavoitteena oli toiminnan muutoksiin liittyvien (johtamisjärjestelmä, palveluverkosto) tehtävämuutosten toteuttaminen. Yhteistoimintaneuvotteluista ei aiheudu irtisanomisia.
Keusote liittyy Sosiaalihuollon Kantaan – OmaKanta tuo tiedot asiakkaiden ulottuville7.10.2025 08:44:45 EEST | Tiedote
Keusoten sosiaalipalvelujen asiakkaat voivat pian tarkastella omia tietojaan OmaKannassa. Ensimmäiset tiedot tulevat näkyviin marraskuussa 2025, ja näkyvyys laajenee vaiheittain.
Aluevaltuusto päätti hyväksyä palvelujen verkoston kehittämistä koskevat muutokset Nurmijärvellä3.10.2025 11:08:38 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen aluevaltuusto hyväksyi 2.10.2025 osana tuottavuus- ja taloudellisuusohjelmaa palvelujen verkoston kehittämistä koskevat muutokset Nurmijärvellä.
Aluehallituksen päätöksiä: Hyrylän sote-keskuksen rakennuttaja, Uudenmaan yhteistyötyösopimus ja vanhusneuvoston jäsenten nimeäminen1.10.2025 14:58:35 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusote) aluehallitus valitsi YIT Business Premises Oy:n Hyrylään suunnitellun sote-keskuksen toteuttajaksi. Sote-keskus tulee valmistuessaan palvelemaan kaikkia hyvinvointialueen asukkaita.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme