Lidl puhuu kestävän ruokavalion puolesta – laskee kasvipohjaisten Vemondo-tuotteiden hintaa
Lidl on ryhtynyt konkreettisiin toimiin terveyden ja ympäristön kannalta kestävän ruokavalion edistämiseksi. Yhtiön tavoitteena on kaksinkertaistaa kasviproteiinien myynnin osuus vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteeseen päästäkseen Lidl aikoo laskea kaikkien kasvipohjaisten Vemondo-tuotteiden hintoja 8.4. alkaen. Jatkossa Vemondon kasviproteiinit ovat vähintään yhtä edullisia kuin vastaava lihaproteiini.

Moni tietää, että kasvispainotteinen ruokavalio on hyvä niin ympäristön kuin kansanterveydenkin näkökulmasta, mutta ruokatottumukset muuttuvat hitaasti. Lidlillä kasviproteiinien myynnin osuus proteiinien myynnistä on tällä hetkellä 10 prosenttia, ja tavoitteena on tuplata osuus 20 prosenttiin seuraavan seitsemän vuoden aikana.
Alkusysäyksenä tavoitteen saavuttamiseksi Lidl aikoo laskea kasvipohjaisen Vemondo-tuotemerkkinsä hintoja noin 10 prosentilla 8.4. alkaen. Noin kahdenkymmenen Vemondo-tuotteen hinta laskee kaikissa Suomen Lidleissä.
– Kasvisruokaa pidetään kalliina. Hintoja alentamalla haluamme madaltaa kynnystä tutustua tuotteisiin ja tehdä kasvipohjaisista vaihtoehdoista asiakkaillemme helpon ja edullisen vaihtoehdon. Asiakas valitsee aina itse, mitä ostoskoriinsa laittaa, mutta tämän muutoksen myötä hinta ei ole määräävä tekijä, kertoo Lidlin kaupallinen johtaja Mikko Forsström.
Kestävän ruokavalion edistäminen on osa Lidlin valikoimakehitystä ja vastuullisuustyötä. Lidl lupaa lisätä sydänmerkittyjen tuotteiden määrää, kehittää tuotteidensa reseptiikkaa vegaaniseen ruokavalioon sopivaksi ja tuoda myyntiin uusia vegaanisia tuotteita. Lidlissä on myös aika-ajoin vege-teemaisia viikkoja, jolloin myyntiin tulee eräluonteisesti uusia kasvipohjaisia tuotteita. Tänä vuonna vegeviikkoja on aiempaa useampia ja ne ovat laajempia kuin aikaisempina vuosina.
– Suomessa voimme vaikuttaa miljoonien ihmisten arkeen. Kaupan keino vaikuttaa on valikoiman ja uusien tuotteiden kehittäminen. Lisäksi voimme arkipäiväistää kasvisruokaa esimerkiksi tarjoamalla houkuttelevia reseptejä, Forsström jatkaa.
Suomalaisten ruokavaliota rukataan terveellisemmäksi myös suolaa ja sokeria vähentämällä. Lidlin tavoitteena on vähentää oman merkin tuotteista suolaa ja sokeria 20 prosenttia vuoteen 2025 mennessä (vuodesta 2017). Työtä tämän eteen tehdään jatkuvasti, ja oman merkin tuotteista on jo vähennetty 13 % suolaa ja 12 % sokeria vuosina 2015-2022.
– Tavoitteemme ovat kunnianhimoisia, ja niihin päästäksemme meillä on paljon tehtävää. Nämä toimemme ovat vasta alkusysäys tuleville vuosille. Kulutustottumukset muuttuvat hitaasti, eikä meillä ole tavoitteena tehdä kaikista suomalaisista vegaaneja. Haluamme tehdä kestävämmän vaihtoehdon kaikille houkuttelevaksi vaihtoehdoksi esimerkiksi osana sekasyöjän ruokavaliota, Forsström kertoo.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lidlin viestintä
Puh:(09) 23456 400media@lidl.fiTietoa julkaisijasta
Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee lähes 5800 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi
Näin koulujen alku näkyy ruokakaupassa7.8.2025 12:41:28 EEST | Tiedote
Ruokakaupan myynneistä näkee, mitä suomalaisessa yhteiskunnassa on meneillään. Nyt kun kesälomat päättyvät ja jälkikasvu menee kouluun, myös kaupassakäynti muuttuu ja sieltä ostetaan eri asioita. Arjen alkaessa ostoskärryt täyttyvät arkisista tuotteista ja kaupassa asioidaan eri aikaan kesään verrattuna. Kaupasta tarttuu elokuussa mukaan enemmän esimerkiksi valmisruokia ja välipaloja arjen kiireisiin.
Kesän suosituimpaan työpaikkaan haussa kuutisenkymmentä uutta työntekijää6.8.2025 12:28:42 EEST | Tiedote
Lidl hakee kymmeniä myyjiä ja useita vuoropäälliköitä myymälöihin eri puolille Suomea. Syksyn saapuessa monet työntekijät palaavat esimerkiksi opintojen pariin tai muuttavat, joten uusille työntekijöille on tarvetta. Työntekijöitä haetaan Torniosta Hankoon ja paikat aukeavat hakuun elokuun aikana.
Päivässä loppuunmyyty Dubai-suklaa tekee paluun Lidleihin30.7.2025 09:57:16 EEST | Tiedote
Dubai-suklaa on saavuttanut suuren hypen, jolle ei näy loppua. Keväällä Lidleissä myytiin iso erä someilmiöksi noussutta Dubai-suklaata loppuun päivässä. Asiakkaat ovat kovasti kyselleet uuden Dubai-suklaaerän perään, ja nyt sitä taas saa. Torstaina 31.7. odotettu uusi erä Dubai-suklaata löytyy vihdoin kaikkien Lidl-myymälöiden hyllyiltä.
Iisalmen uuden Lidlin avajaisia vietetään 24.7.23.7.2025 08:34:00 EEST | Tiedote
Iisalmessa päästään torstaina asioimaan upouudessa Lidlissä, kun nykyinen myymälä kauppakeskus Iisassa suljetaan ja myymälä muuttaa uuteen osoitteeseen torstaina 24.7. Uusi myymälä on asiakkaille monin tavoin parempi: siellä odottavat laajempi valikoima ja asiointia nopeuttavat pikakassat sekä sähköautojen latauspiste.
Kasvisruoan suosio kasvaa – Lidl vastaa kysyntään kesän vegeviikolla17.7.2025 12:57:50 EEST | Tiedote
Toukokuussa kasvipohjaisia tuotteita ostettiin Lidleissä yli 13 prosenttia enemmän kuin edellisvuoden toukokuussa. Lidl on pyrkinyt murtamaan kasvisruoan erityisruokavalioleimaa ja tekemään kasvisruoasta osan myös sekasyöjien arkea. Tukeakseen tätä kehitystä Lidl käynnistää vuoden kolmannen vegeviikon, jonka valikoima painottuu grillattaviin kasvipohjaisiin kesäherkkuihin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme