Lidl puhuu kestävän ruokavalion puolesta – laskee kasvipohjaisten Vemondo-tuotteiden hintaa

Moni tietää, että kasvispainotteinen ruokavalio on hyvä niin ympäristön kuin kansanterveydenkin näkökulmasta, mutta ruokatottumukset muuttuvat hitaasti. Lidlillä kasviproteiinien myynnin osuus proteiinien myynnistä on tällä hetkellä 10 prosenttia, ja tavoitteena on tuplata osuus 20 prosenttiin seuraavan seitsemän vuoden aikana.

Alkusysäyksenä tavoitteen saavuttamiseksi Lidl aikoo laskea kasvipohjaisen Vemondo-tuotemerkkinsä hintoja noin 10 prosentilla 8.4. alkaen. Noin kahdenkymmenen Vemondo-tuotteen hinta laskee kaikissa Suomen Lidleissä.

– Kasvisruokaa pidetään kalliina. Hintoja alentamalla haluamme madaltaa kynnystä tutustua tuotteisiin ja tehdä kasvipohjaisista vaihtoehdoista asiakkaillemme helpon ja edullisen vaihtoehdon. Asiakas valitsee aina itse, mitä ostoskoriinsa laittaa, mutta tämän muutoksen myötä hinta ei ole määräävä tekijä, kertoo Lidlin kaupallinen johtaja Mikko Forsström.

Kestävän ruokavalion edistäminen on osa Lidlin valikoimakehitystä ja vastuullisuustyötä. Lidl lupaa lisätä sydänmerkittyjen tuotteiden määrää, kehittää tuotteidensa reseptiikkaa vegaaniseen ruokavalioon sopivaksi ja tuoda myyntiin uusia vegaanisia tuotteita. Lidlissä on myös aika-ajoin vege-teemaisia viikkoja, jolloin myyntiin tulee eräluonteisesti uusia kasvipohjaisia tuotteita. Tänä vuonna vegeviikkoja on aiempaa useampia ja ne ovat laajempia kuin aikaisempina vuosina.

– Suomessa voimme vaikuttaa miljoonien ihmisten arkeen. Kaupan keino vaikuttaa on valikoiman ja uusien tuotteiden kehittäminen. Lisäksi voimme arkipäiväistää kasvisruokaa esimerkiksi tarjoamalla houkuttelevia reseptejä, Forsström jatkaa.

Suomalaisten ruokavaliota rukataan terveellisemmäksi myös suolaa ja sokeria vähentämällä. Lidlin tavoitteena on vähentää oman merkin tuotteista suolaa ja sokeria 20 prosenttia vuoteen 2025 mennessä (vuodesta 2017). Työtä tämän eteen tehdään jatkuvasti, ja oman merkin tuotteista on jo vähennetty 13 % suolaa ja 12 % sokeria vuosina 2015-2022.

– Tavoitteemme ovat kunnianhimoisia, ja niihin päästäksemme meillä on paljon tehtävää. Nämä toimemme ovat vasta alkusysäys tuleville vuosille. Kulutustottumukset muuttuvat hitaasti, eikä meillä ole tavoitteena tehdä kaikista suomalaisista vegaaneja. Haluamme tehdä kestävämmän vaihtoehdon kaikille houkuttelevaksi vaihtoehdoksi esimerkiksi osana sekasyöjän ruokavaliota, Forsström kertoo.

Tutkimus paljastaa suomalaisten näkemykset ruoan hinnasta – näistä säästetään22.4.2024 08:15:00 EEST | Tiedote

Lidlin teettämästä tutkimuksesta selviää, että suomalaiset kokevat erityisesti elintarvikkeiden hintojen nousseen viimeisen puolen vuoden aikana, vaikka faktat puhuvat toista. Suurin osa kyselyyn vastanneista on muuttanut ostotottumuksiaan tehdäkseen säästöä ruokaostoksilla. Joulukuusta lähtien Lidl on laskenut lähes tuhannen tuotteen hintaa ja ostoskassin saa Lidlistä halvemmalla kuin puoli vuotta sitten.