Lidl puhuu kestävän ruokavalion puolesta – laskee kasvipohjaisten Vemondo-tuotteiden hintaa
Lidl on ryhtynyt konkreettisiin toimiin terveyden ja ympäristön kannalta kestävän ruokavalion edistämiseksi. Yhtiön tavoitteena on kaksinkertaistaa kasviproteiinien myynnin osuus vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteeseen päästäkseen Lidl aikoo laskea kaikkien kasvipohjaisten Vemondo-tuotteiden hintoja 8.4. alkaen. Jatkossa Vemondon kasviproteiinit ovat vähintään yhtä edullisia kuin vastaava lihaproteiini.
![](/data/images/public/69820360/70125303/bc587078-a2aa-4ac6-9992-6a205f9b2c22-w_720.jpg)
Moni tietää, että kasvispainotteinen ruokavalio on hyvä niin ympäristön kuin kansanterveydenkin näkökulmasta, mutta ruokatottumukset muuttuvat hitaasti. Lidlillä kasviproteiinien myynnin osuus proteiinien myynnistä on tällä hetkellä 10 prosenttia, ja tavoitteena on tuplata osuus 20 prosenttiin seuraavan seitsemän vuoden aikana.
Alkusysäyksenä tavoitteen saavuttamiseksi Lidl aikoo laskea kasvipohjaisen Vemondo-tuotemerkkinsä hintoja noin 10 prosentilla 8.4. alkaen. Noin kahdenkymmenen Vemondo-tuotteen hinta laskee kaikissa Suomen Lidleissä.
– Kasvisruokaa pidetään kalliina. Hintoja alentamalla haluamme madaltaa kynnystä tutustua tuotteisiin ja tehdä kasvipohjaisista vaihtoehdoista asiakkaillemme helpon ja edullisen vaihtoehdon. Asiakas valitsee aina itse, mitä ostoskoriinsa laittaa, mutta tämän muutoksen myötä hinta ei ole määräävä tekijä, kertoo Lidlin kaupallinen johtaja Mikko Forsström.
Kestävän ruokavalion edistäminen on osa Lidlin valikoimakehitystä ja vastuullisuustyötä. Lidl lupaa lisätä sydänmerkittyjen tuotteiden määrää, kehittää tuotteidensa reseptiikkaa vegaaniseen ruokavalioon sopivaksi ja tuoda myyntiin uusia vegaanisia tuotteita. Lidlissä on myös aika-ajoin vege-teemaisia viikkoja, jolloin myyntiin tulee eräluonteisesti uusia kasvipohjaisia tuotteita. Tänä vuonna vegeviikkoja on aiempaa useampia ja ne ovat laajempia kuin aikaisempina vuosina.
– Suomessa voimme vaikuttaa miljoonien ihmisten arkeen. Kaupan keino vaikuttaa on valikoiman ja uusien tuotteiden kehittäminen. Lisäksi voimme arkipäiväistää kasvisruokaa esimerkiksi tarjoamalla houkuttelevia reseptejä, Forsström jatkaa.
Suomalaisten ruokavaliota rukataan terveellisemmäksi myös suolaa ja sokeria vähentämällä. Lidlin tavoitteena on vähentää oman merkin tuotteista suolaa ja sokeria 20 prosenttia vuoteen 2025 mennessä (vuodesta 2017). Työtä tämän eteen tehdään jatkuvasti, ja oman merkin tuotteista on jo vähennetty 13 % suolaa ja 12 % sokeria vuosina 2015-2022.
– Tavoitteemme ovat kunnianhimoisia, ja niihin päästäksemme meillä on paljon tehtävää. Nämä toimemme ovat vasta alkusysäys tuleville vuosille. Kulutustottumukset muuttuvat hitaasti, eikä meillä ole tavoitteena tehdä kaikista suomalaisista vegaaneja. Haluamme tehdä kestävämmän vaihtoehdon kaikille houkuttelevaksi vaihtoehdoksi esimerkiksi osana sekasyöjän ruokavaliota, Forsström kertoo.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lidlin viestintä
Puh:(09) 23456 400media@lidl.fiTietoa julkaisijasta
Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee lähes 5800 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi
Voiko työelämästä selvitä hengissä? – Lidl selvitti nuorten odotuksia työelämälle10.7.2024 07:30:48 EEST | Tiedote
Lidl kysyi yhdessä Suomen Lukiolaisten Liiton ja Sakki Ry:n kanssa lukiolaisilta ja ammattikoululaisilta heidän odotuksistaan työelämää kohtaan. Vaikka palkka on tärkeä osa työtä, eivät nuoret arvosta pelkkää riihikuivaa – kyselyyn vastanneet nuoret kaipaavat työhönsä merkityksellisyyttä ja joustavia työaikoja.
Onko suomalaisten makutottumus muuttumassa? Euroopassa suosittu maku trendasi Lidlin jäätelökilpailussa9.7.2024 09:20:13 EEST | Tiedote
Lidl järjesti suomalaisille jäätelönsuunnittelukilpailun, jonka voittajajäätelö tulee myynteihin Lidleihin ympäri Suomen kesällä 2025. Kilpailuun tuli yli 35 000 herkullista uutuusjäätelöehdotusta. Yllättävänä suosikkimakuna nousi esiin muualla Euroopassa tykätty kirsikka, joka ei ole aiemmin nauttinut suuremmin suomalaisten kuluttajien suosiota.
EM-kentällä tänään suomalaisedustusta – 11 suomalaislasta saattaa Portugalin pelaajat1.7.2024 15:56:21 EEST | Tiedote
Lidl on jalkapallon UEFA EURO 2024TM -turnauksen kumppani kansainvälisesti. Osana yhteistyötä Lidl mahdollistaa yli tuhannelle lapselle ympäri Euroopan ikimuistoisen kokemuksen saattaa tähtipelaajia EM-otteluihin. Tänään 11 onnekasta suomalaislasta saattaa Portugalin joukkueen pelaajat neljännesvälieräotteluun Sloveniaa vastaan.
Lidl ja WWF aloittavat kansainvälisen yhteistyön27.6.2024 09:23:19 EEST | Tiedote
Lidl ja WWF käynnistävät kansainvälisen yhteistyön, joka ulottuu 31 maahan. Viisivuotisen kumppanuuden aikana Lidl ja WWF työskentelevät yhdessä globaalien ekologisten ja sosiaalisten haasteiden hallitsemiseksi. Yhteistyön tavoitteena on tehdä kestävien ostosten ja valintojen tekemisestä entistä helpompaa kaikille Lidlin asiakkaille maailmanlaajuisesti.
Lidlit ovat juhannusviikolla pidempään auki18.6.2024 08:20:00 EEST | Tiedote
Lidlit ovat auki läpi juhannuksen. Juhannusviikon keskiviikkona ja torstaina suurin osa myymälöistä on auki normaalia pidempään, ja ostoksille pääsee monessa myymälässä aamuseitsemästä tai -kahdeksasta iltakymmeneen. Juhannusviikosta odotetaan vilkasta kauppaviikkoa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme