Pancho Villa -ketjulle kaksoisvoitto Franny Awards -gaalassa

Suomen Franchising-Yhdistys on valinnut ravintolaketju Pancho Villan Vuoden Franchisingketjuksi ja ketjun yrittäjän Kenth Vesterlundin Vuoden Franchisingyrittäjäksi. Palkinnot jaettiin perjantai-iltana 22.3. Helsingissä järjestetyssä Franny Awards -tapahtumassa.

Meksikolaishenkinen ravintolaketju Pancho Villa on toiminut vuodesta 2001 alkaen ja franchisingtoimintaa se on harjoittanut vuodesta 2003 alkaen. Suomalaislähtöiseen ja kotimaisessa omistuksessa olevaan ketjuun kuuluu tällä hetkellä 44 ravintolaa 30 paikkakunnalla. Vuonna 2023 ketjun ravintoloiden yhteenlaskettu liikevaihto kasvoi lähes 15 prosenttia 40,5 miljoonaan euroon.

Pancho Villa on panostanut toiminnassaan erityisesti yrittäjien koulutukseen ja heidän liiketoimintansa kehittämiseen liikevaihtoa ja toimipaikkojen lukumäärää kasvattamalla. Vuonna 2023 suoritetun yrittäjätyytyväisyystutkimuksen mukaan 94 prosenttia Pancho Villa -yrittäjistä haluaa jatkaa ketjun yrittäjänä sopimuskauden päättymisen jälkeen ja suosittelisi Pancho Villa -yrittäjyyttä myös muille.

Vuoden Franchisingyrittäjänä palkittiin Kenth Vesterlund, joka toimii yrittäjänä kolmessa Pancho Villa -ravintolassa Seinäjoella ja Vaasassa. Palkintoperusteluissa kiinnitettiin huomiota erityisesti siihen, että Vesterlund huolehtii henkilökunnastaan kuin perheenjäsenistään, ja että hänen liiketoimintansa on ollut jatkuvasti erittäin kannattavaa myös koronapandemian aikana. Hän on osallistunut aktiivisesti myös ketjun kehittämiseen.

Voittajat edustamaan Suomea European Franchise Awardsissa

Franny Awards -voittojensa ansiosta Pancho Villa -ketjulla ja Kenth Vesterlundilla on mahdollisuus edustaa Suomea lokakuussa Brysselissä järjestettävässä European Franchise Awards -kilpailussa.

Viimevuotisessa European Franchise Awardsissa Kotipizza sai kultaa innovaatioista ja kestävyydestä myönnettävässä Innovation & Sustainability -sarjassa ja FranCon Franchise Consultingin perustaja Henri Laakso nimitettiin alan kunniagallerian European Franchising Hall of Famen jäseneksi. Palkittujen lisäksi myös Alina-ketju, Staria ja SP-Koti-ketjun yrittäjä Tanja Heinonen olivat omien sarjojensa finalisteja.

”Viime vuosina toistuvasti saadut kansainväliset tunnustukset kertovat paljon suomalaisen franchisingtoiminnan laadusta ja franchisingsektorin yleisestä kehityksestä. Meillä on kaikki syy odottaa, että menestys jatkuu myös syksyllä Brysselissä”, Suomen Franchising-Yhdistyksen toiminnanjohtaja Juha Vastamäki sanoo.

Suunnannäyttäjäksi Kultapalat-perhepäivähoitaja Pirjo Hienonen

Franny Awardsin yhteistyökumppanit, työeläkevakututusyhtiö Elo ja vakuutusyhtiö Fennia, palkitsivat Suunnannäyttäjä-palkinnolla Kultapalat-ketjun perhepäivähoitajan Pirjo Hienosen Porvoosta. Palkinnon perusteluissa kerrottiin, että Hienonen on luonut jo yrittäjäuransa alkuvuosina ainutlaatuisen ilmapiirin, joka heijastuu tyytyväisiin perheisiin ja yhteisiin kohtaamisiin. Franny Awardsin muut yhteistyökumppanit olivat Staria, Verifone ja Verisure.

Fanchisingsektori työllistää Suomessa yli 100 000 työntekijää ja franchisingketjujen yhteenlaskettu liikevaihto on yli kuusi miljardia euroa. Franchisingketjuja toimii Suomessa kaikkiaan yli 250.