Vuosi- ja vastuullisuuskatsaus 2023 – ”Entistä tiiviimpää yhdessä tekemistä arvoketjussa”
Katsaus S-ryhmän viime vuoteen, liiketoimintoihin ja vastuullisuuteen on nyt julkaistu.
Vastuullisuuden saralla S-ryhmässä ollaan ylpeitä muun muassa siitä, että tavoite omien päästöjen vähentämiseen täyttyy etuajassa. Ilmastotyössä sitouduttiin asettamaan kunnianhimoinen Net Zero 2050 -tavoite ja luontotyötä edistettiin yhteistyössä kumppaneiden kanssa.

”Epävarmassa ajassa osuuskaupan vahvuudet korostuivat. Työyhteisötutkimuksemme tulokset ilahduttivat, asiakasomistajuuden avainluvuissa rikottiin ennätyksiä, ja liiketoimintamme vire oli yleistä markkinakehitystä parempaa”, summaa pääjohtaja Hannu Krook.
”Iso kiitos kaikille arjen vastuullisuustekoja päivittäin tekeville ässäläisille sekä sidosryhmillemme arvokkaasta yhteistyöstä. Uusien ratkaisujen löytäminen kestävän kehityksen haasteisiin edellyttää yhä tiiviimpää yhdessä tekemistä”, sanoo vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa.
Tutustu S-ryhmän vuosi- ja vastuullisuuskatsaukseen s-ryhma.fi:ssä.
Oman toiminnan päästöjä kuriin etuajassa ja ilmastotyössä rima korkeammalle
Oman toiminnan päästövähennykset etenivät vauhdikkaasti. Viime vuonna päästöjä vähennettiin jo 83 prosenttia vuoden 2015 tasosta. S-ryhmän kokonaistavoite 90 prosentin päästövähennyksistä vuoteen 2030 mennessä tullaan saavuttamaan etuajassa. Taustalla ovat muun muassa myymälöiden energiatehokkuustoimet.
S-ryhmä sitoutui asettamaan kunnianhimoisen Net Zero -päästötavoitteen koko arvoketjulleen, mikä tarkoittaa ilmastopäästöjen vähentämistä nettonollaan sekä oman toiminnan että arvoketjun osalta vuoteen 2050 mennessä.
3 miljoonaa kiloa vähemmän ruokahävikkiä ja hevihävikistä hyvikkiä kaikissa S-marketeissa
Vuonna 2023 ruokakauppojen suhteellinen ruokahävikki laski 11 prosenttia, ja hävikki väheni yli kolme miljoonaa kiloa edellisvuoteen verrattuna. Ruokahävikkiä on pistetty S-ryhmän myymälöissä kuriin johdonmukaisesti mm. ennustepohjaisella tilaamisella ja dataa hyödyntämällä. Kuluttajille näkyvimpiä hävikkikeinoja ovat myymälöiden punalaputetut tuotteet sekä toivottu käytäntö hevihävikkilaatikoista ja -pusseista, joka laajenikin viime vuonna kaikkiin S-marketteihin.
S-ryhmä tähtää ruokahävikin puolittamiseen vuoteen 2030 mennessä. Myös ravintoloiden hävikki on laskusuunnassa.
Hanke luonnon monimuotoisuuden edistämiseksi banaaniviljelmillä
Luontokato on ilmastonmuutoksen ohella suurimpia globaaleja kestävyyshaasteita, ja luontokadon pysäyttäminen edellyttää yrityksiltä luontohaittojen minimoimista. Jyväskylän yliopiston, S-ryhmän ja Sitran kansainvälisestikin ainutlaatuisen luontojalanjälkihankkeen väliraportti julkaistiin. Kaupparyhmän ja sen hankintaketjun luontojalanjäljestä muodostavat elintarvikkeet ja polttoaineet. Valtaosa suomalaisen kulutuksen luontojalanjäljestä kohdistuu Suomen rajojen ulkopuolelle.
Luontohaittojen vähentäminen vaatii jatkossa uudenlaista yritysten välistä yhteistyötä hankintaketjussa. S-ryhmän ja Chiquitan luontohankkeessa istutetaan ekologinen käytävä banaaniviljelmien ympärille Costa Ricassa yhdessä paikallisten maanomistajien kanssa. Tavoitteena on parantaa alueen luonnon monimuotoisuutta sekä kasvien ja eläinten elinolosuhteita yhdistämällä sademetsiä yhtenäiseksi verkostoksi.
Osallistumme myös kestävämmän vedenkäytön edistämiseen yritysten yhteisessä vesihankkeessa kuivuudesta kärsivässä Espanjassa, joka on keskeinen kasvisten tuottajamaa Euroopassa.
Läpinäkyvämpää tekstiilien hankintaa – puuvillatavoite harppasi eteenpäin
Vastuullisen puuvillan osuus harppasi 83 prosenttiin. Tavoitteena on, että omien merkkien ja oman maahantuonnin tuotteissa käytetään vuoden 2025 loppuun mennessä ainoastaan luomua, kierrätettyä, Reilun kaupan tai Better Cotton Initiative -aloitteen mukaista puuvillaa.
Olemme mukana tekstiilialan tehtaiden palo-, sähkö- ja rakennusturvallisuutta parantavassa Accordissa. Järjestö laajentui Bangladeshista myös Pakistaniin, jossa toimintaa käynnistettiin vuoden 2023 aikana. S-ryhmä on mukana myös Accord Pakistanissa.
S-ryhmä, Pelastakaa Lapset ry ja WorkAhead julkaisivat yhdessä selvityksen, jossa yli 1700 tekstiilitehtaan työntekijää Bangladeshissa kertoi työolosuhteistaan. Tavoitteena on kehittää perheystävällisyyden sekä naisten ja lasten oikeuksien toteutumista tekstiilituotannossa.
Euron hevillä lisää kasviksia
Käynnistimme tammikuussa 2023 Prismoissa ja S-marketeissa Alle euron hevi -kampanjan, jossa satokauden kasvikset maksavat alle euron joko kilohinnaltaan, per rasia, pussi tai kappale. Kampanjalla kiinnitetään huomiota hedelmä- ja vihannesosaston edullisiin hintoihin ja kannustetaan lisäämään kasvisten osuutta ruokavaliossa. Vuoden 2023 aikana kasvisten myynti kasvoi 2,2 prosenttia ja kasvisproteiinien kuusi prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna.
Nostoja vuodelta 2023
- Noin 17 000 nuorta vietti kesää ässäduunissa myymälöissämme, ravintoloissamme, hotelleissamme, liikennemyymälöissämme ja logistiikkakeskuksessamme
- Yli 41 000 s-ryhmäläistä, yli 80 eri kansallisuutta
- Yli puoli miljardia euroa asiakasomistajille maksettuja rahallisia etuja
- 110 000 uutta jäsentä liittyi osuuskauppoihin
- Yli 120 000 aurinkopaneelia, 62 tuulivoimalaa
- 83 % vähemmän oman toiminnan ilmastopäästöjä vuodesta 2015
- Ilmastotyömme sai arvosanan A-, olimme edelläkävijäjoukossa kansainvälisessä CDP-vertailussa
- 99 % auditointiaste, auditoinneissa tarkastetaan muun muassa työturvallisuuteen, työaikoihin ja palkkaukseen liittyvät käytännöt
- 3 miljoonaa kiloa vähemmän ruokahävikkiä ruokakaupoissa
- Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia. Tuimme urheilua, kulttuuria ja yhteiskunnallista hyvinvointia lähes 6 miljoonalla eurolla.
- S-ryhmän ja SPR:n yhteiskeräyksellä (2022–2023) kerättiin yli 1,5 miljoonaa euroa Ukrainan avuksi katastrofirahastoon.
- 1190 koululaista osallistui Ässäkokki-kursseille. S-ryhmän ja Marttojen Ässäkokki-toiminta opettaa lapsille kukkarolle, ilmastolle ja omalle terveydelle fiksua ruoanlaittoa kursseilla eri puolilla Suomea.
Lisätietoja: Nina Elomaa, vastuullisuusjohtaja, S-ryhmä, nina.elomaa(at)sok.fi, puh. +358 10 768 0803
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
SOK:n viestintä
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä, rautakaupassa ja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,7 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Oulun ravintolakentälle tunnustusta – Radisson Blu Oulu sai arvostetun Rotisseur-kilven13.10.2025 09:15:06 EEST | Tiedote
Radisson Blu Hotel Oulun yhteydessä toimiva Tilausravintola Toivo on saanut kunnian liittyä kansainväliseen gastronomiseen yhteisöön, ja vihitty Chaîne des Rôtisseurs -kilpiravintolaksi.
S-ryhmän tammi–syyskuun myynti kasvoi edellisvuodesta10.10.2025 07:57:00 EEST | Tiedote
S-ryhmään kuuluvien alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti tammi–syyskuussa 2025 oli 10 761,8 miljoonaa euroa. Myynti kasvoi 1,2 prosenttia edellisvuodesta. Marketkaupan ohella kauppa kävi vilkkaasti etenkin S-ryhmän hotelleissa ja ravintoloissa.
Kasvisten syönti koetaan hankalaksi ja kalliiksi – S-ryhmältä helpottavia ratkaisuja7.10.2025 08:40:55 EEST | Tiedote
Kasvisten kulutus on Suomessa selvästi jäljessä uusista ravitsemussuosituksista. Vaikka lähes 70 prosenttia vastaajista tietää, että kasviksia tulisi syödä yli 500 grammaa päivässä, toteutuu tämä arjessa vain joka neljännellä. Tieto suosituksista ei vielä johda tekoihin, ja uusia konkreettisia ratkaisuja tarvitaan. S-ryhmä helpottaa nyt kasvisten syömistä tuomalla myyntiin valmiiksi pestyjä, pilkottuja ja kuorittuja Helpot ja nopeat -tuotteita.
Suomalaiset panostavat entistä enemmän lemmikkiensä ravintoon – S-ryhmä tuo myyntiin superpremium-lemmikinruokasarjan22.9.2025 07:30:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän myyntidatan ja kuluttajatutkimusten mukaan suomalaiset haluavat panostaa yhä enemmän lemmikkiensä ravintoon. Tärkeitä valintakriteereitä ovat lemmikin oma mieltymys, alkuperämaa, laadukkuus ja hinta-laatusuhde. S-ryhmä laajentaa tarjontaansa superpremium-lemmikinruokasarjalla, joka tulee myyntiin Prismoihin, suurimpiin S-marketteihin ja S-kaupat ruoan verkkokauppaan.
Antti Oksa päivittäistavarakaupan ja Sebastian Nyström käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle16.9.2025 12:00:00 EEST | Tiedote
Antti Oksa on nimitetty päivittäistavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Oksa on aloittanut kaupparyhmän palveluksessa vuonna 2006 S-Trainee-valmennettavana ja on ennen uutta tehtäväänsä toiminut monipuolisesti päivittäistavarakaupan alueella. Viimeisimpänä hän on vastannut SOK:n päivittäistavarakaupan tuoteryhmäjohtamisesta. Sebastian Nyström on nimitetty käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Tehtävä on S-ryhmässä uusi. Nyströmin vastuualueeseen kuuluu käyttötavarakauppa Prisma-, Sokos- ja Sokos Emotion -ketjubrändeissä, ja johtajat Virpi Viinikainen ja Mika Laakso raportoivat jatkossa hänelle. Nyström tulee roolissaan keskittymään erityisesti S-ryhmän käyttötavarakaupan digitaalisuuden kehittämiseen. Sebastian Nyström aloitti SOK:lla vuonna 2015 strategiajohtajana ja on viimeisimpänä työskennellyt digipalveluista, IT:stä ja asiakkuudesta vastaavana muutosjohtajana. Ville Kinnunen on nimitetty Chief Digital Officer -tehtävään ja konsernijohtoryhmän jäseneksi SOK:l
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme