SDP:n varapuheenjohtaja Niina Malm: Sotea Amerikan malliin

Yhä useampi suomalainen hyvätuloinen nauttii toimivasta työterveyshuollosta ja monet keskituloisetkin ostavat nykyään jälkikasvulleen yksityisen terveysvakuutuksen. Näin mahdollistuu nopea ohituskaista, kun terveyspalveluita tarvitaan. Samaan aikaan julkisia sote-palveluita karsitaan ja saatavuutta heikennetään. STM:n tekemässä sairaalaverkkoselvityksessä esitetään sairaalaverkon tiivistämistä hyvin rankalla tavalla tulevina vuosina, Niina Malm sanoo.

Kuva: Jukka-Pekka Flander / SDP

- Hiljaisen viikon aluksi STM on julkaissut sairaalaverkkoselvityksen ja se vetää kyllä hiljaiseksi. Sote-uudistuksen tavoite oli hoitoon pääsyn nopeuttaminen ja toimintojen kehittäminen, ei lähipalveluiden karsinta. Missä on tämä kehittämistyö tämän järjettömän säästämisvimman rinnalla, kysyy kansanedustaja, SDP:n varapuheenjohtaja Niina Malm.

Jos esitykset sairaalaverkon rajusta tiivistämisestä toteutuvat, tarkoittaa se Etelä-Karjalan hyvinvointialueella jopa 60 prosentin supistamista sairaalan toimintoihin. Se tarkoittaa hoidon saatavuuden ja saavutettavuuden heikkenemistä näissä vesistöjen halkomissa maakunnissa. Hoitoon pääsy pitkittyy ja erilaiset lisäkustannukset nousevat ja kaatuvat osittain asiakkaiden maksettaviksi.

- On selvää, että tällaisen muutoksen myötä työpaikat siirtyvät ja osaaminen kaventuu. Ammattilaiset hakeutuvat suuriin sairaaloihin jo nyt ja työvoimapula vain pahenee, vaikka tätä esitystä perustellaan henkilöstöpulalla. Sote-alan oppilaitokset näivettyvät ja alueet siinä sivussa. Nämä ovat myös isoja aluepoliittisia ratkaisuja, joista toivottavasti vaikutusarvioinnit on tehty, Malm muistuttaa.

- Näyttää olevan Orpo-Purran linja, että sakset käy siellä missä vähävarainen tarvitsee palveluita. Myös sairaalaverkon leikkaukset kohdistuvat heihin, joilla ei ole varaa vakuutuksiin. Toteutetaanko sote-uudistusta nyt Amerikan malliin niin, että terveyttä saa vain rahalla, kysyy Malm.

- Hyvinvointialueiden laaja toiminta on turvattava nyt ja tulevaisuudessa. Sote-palvelut ovat muutakin kuin leikkausmäärien vertailuja ja niiden kustannuslaskelmia. On kyse tavallisten ihmisten arjesta ja siinä pärjäämisestä, Malm päättää.

Kutsu medialle: SDP:n eurovaaliohjelman julkistus 3.5.12.4.2024 09:39:44 EEST | Kutsu

Arvoisa median edustaja, lämpimästi tervetuloa SDP:n eurovaaliohjelman julkistustilaisuuteen perjantaina 3.5. klo 12–13 Clarion Hotel Helsinkiin Jätkäsaareen (os. Tyynenmerenkatu 2, Helsinki). Tarjolla on myös lounas klo 11.30. Tilaisuudessa vaaliohjelman esittelee SDP:n puoluejohto puheenjohtaja Antti Lindtmanin johdolla. Paikalla on myös SDP:n eurovaaliehdokkaita. Pyydämme ystävällisesti ilmoittautumaan tilaisuuteen ennakkoon tämän lomakkeen kautta 29.4. mennessä. Median edustajat ovat myös lämpimästi tervetulleita mukaan SDP:n puolueristeilylle Tallink Silja Linen Viktoria-laivalle. Lähtö perjantaina 3.5. Helsingistä (Länsiterminaali 2, D-terminaali) kohti Tallinnaa klo 18.35 ja paluu Helsinkiin 4.5. klo 16. Puolueristeilyllä on mukana koko SDP:n puoluejohto sekä puolueen eurovaaliehdokkaita ja tietysti laaja joukko aktiiveja. Risteilylle on vielä muutamia hyttejä vapaana, median edustajat voivat varata paikan risteilylle (sis. illallisen ja aamiaisen) osoitteesta https://www.matkap

Kutsu medialle: SDP:n puolueristeily 3.–4.5.202425.3.2024 12:25:57 EET | Kutsu

Hyvä median edustaja, SDP julkistaa eurovaaliohjelmansa perjantaina 3.5. Helsingissä. Ohjelman julkistus- ja esittelytilaisuudesta toimitamme erillisen kutsun myöhemmin. Eurovaaliohjelman julkistamisen jälkeen käynnistyy SDP:n puolue- ja eurovaaliristeily. Risteilyllä luvassa on paljon asiaa niin eurovaaleista kuin muistakin ajankohtaisista politiikan teemoista. Mukana on koko SDP:n puoluejohto: Antti Lindtman, Nasima Razmyar, Niina Malm, Matias Mäkynen, Piia Elo ja Mikkel Näkkäläjärvi sekä SDP:n eurovaaliehdokkaita. Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita mukaan risteilylle Tallink Silja Linen Viktoria-laivalle. Lähtö perjantaina 3.5. Helsingistä (Länsiterminaali 2, D-terminaali) kohti Tallinnaa klo 18.35 ja paluu Helsinkiin 4.5. klo 16. Varaukset risteilylle tulee tehdä suoraan Matkapoikien verkkosivun kautta 31.3. mennessä täällä: https://www.matkapojat.fi/sdp Tarvittaessa varaukset voi tehdä myös suoraan Matkapoikien myyntipalvelun kautta puhelimitse, numero löytyy edellä ol