Hiekoitushiekka ei kuulu sekajäteastiaan – käytä joko uudelleen tai vie Sortti-asemalle

Keväinen sää houkuttelee siivoamaan talven aikana kertyneen hiekoitussepelin omalta pihalta. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY muistuttaa, että hiekka ei kuulu sekajäteastiaan, ja hiekka tulee poistaa kosteana. Hiekan voi käyttää uudelleen tai viedä HSY:n Sortti-asemalle.

Henkilö harjaa hiekkaa kadulla ja nostattaa ilmaan sakean pölypilven.
Hiekan poisto kosteana vähentää katupölyn määrää. Jos hiekkaa harjaa ilman kastelua, katupöly pääsee nousemaan ilmaan sankkana pölypilvenä. Kuva: HSY / Suvi-Tuuli Kankaanpää.

Kerää hiekka talteen ja käytä uudelleen tai vie Sortti-asemalle

Hiekoitushiekan voi kerätä mahdollisuuksien mukaan talteen ja käyttää seuraavana talvena uudelleen omalla pihalla. Sen voi myös viedä HSY:n Sortti-asemille maksua vastaan.

– Hiekkaa ei pidä laittaa kiinteistön sekajäteastiaan, sillä se tekee jäteastiasta erittäin painavan käsivoimin siirrettäväksi ja voi jopa rikkoa jäteastian. Painavat jäteastiat ovat myös työturvallisuusriski, toteaa HSY:n jätehuollon käyttöpäällikkö Juho Nuutinen.

Jätteen hyödyntämisen näkökulmasta sekajäte ei ole oikea osoite hiekoitussepelille. Sekajätteestä tehdään energiaa jätevoimalassa, mutta hiekasta ei ole siinä hyötyä.

Kastele ensin piha ja sitten harjaa

Hiekat kannattaa siivota pois omalta pihalta siten, että pölyä pääsee nousemaan ilmaan mahdollisimman vähän. Hiekan poisto kuivana lisää entisestään katupölyn määrää ilmassa. Katupölyn hengittäminen ei ole terveellistä kenellekään.

– On tärkeää kastella pihat ja jalkakäytävät ennen kuin harjaa hiekat pois. Näin pölyä syntyy paljon vähemmän kuin kuivaa hiekkaa lakaistessa. Myös harjauksen lopuksi voi vielä suihkuttaa pinnat puhtaaksi vedellä yöpakkaset ja liukkaus huomioiden, HSY:n ilmansuojeluasiantuntija Nelli Kaski sanoo.

Lehtipuhaltimien käyttö hiekan poistoon on kielletty pääkaupunkiseudulla, koska se nostattaa voimakkaasti pölyä ilmaan. Hiekkaa ei tule myöskään harjata jo puhdistetulle kadulle. Katujen ja teiden puhdistus päästään aloittamaan kunnolla, kun kovia yöpakkasia ei enää ole. Yöpakkasten mahdollisuus on hyvä huomioida myös oman pihan siivouksen ajoituksessa.

Katupölykausi on alkanut pääkaupunkiseudulla. Päivien ja viikkojen pölyisyys vaihtelee sään mukaan. Aurinkoisina ja kuivina päivinä katupölyä on runsaasti ilmassa. Sulamisvedet ja sade puolestaan kostuttavat tienpinnat, mikä vähentää pölyisyyttä. Yksi tehokas keino vähentää katupölyn määrää ilmassa on puhdistaa hiekat pois oikealla tavalla. Katupölyn terveysvaikutuksille ovat erityisen herkkiä astmaatikot, pienet lapset sekä ikääntyneet ja hengitystie- ja sydänsairaat. Katupöly pahentaa usein sydän- ja hengityssairaiden oireita. Katupöly aiheuttaa myös terveille ärsytysoireita, kuten nuhaa, yskää sekä silmien ja kurkun kutinaa.

Henkilö harjaa hiekkaa kadulla ja nostattaa ilmaan sakean pölypilven.

Katupölyä on nyt runsaasti ilmassa – terveetkin voivat saada ärsytysoireita9.4.2024 12:15:26 EEST | Tiedote

Katupölykausi on nyt käynnissä, ja ilmanlaatu on monin paikoin välttävä tai huono pääkaupunkiseudulla, kertoo Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY. THL muistuttaa, että katupölylle altistuminen esimerkiksi työ- tai koulumatkalla tai ulkoillessa aiheuttaa monelle oireita, kuten nuhaa ja silmien kirvelyä. Etenkin pienet lapset, vanhukset ja kroonisia hengityselin- ja sydänsairauksia sairastavat ovat herkkiä hiukkasten aiheuttamille haitoille.

HSY saavutti kuntien energiansäästötavoitteen etuajassa – typpioksiduulipäästö kasvatti kasvihuonekaasupäästöjä22.3.2024 10:52:16 EET | Tiedote

Päästövähennysten toimenpiteet Helsingin seudun ympäristöpalveluiden (HSY) ilmastotyössä ovat edistyneet suunnitelmallisesti. Kuntien energiatehokkuussopimuksen (KETS) yhteydessä asetettu 7,5 % energiansäästötavoite saavutettiin selvästi ennen määräaikaa, vaikka toiminnasta aiheutuvat kasvihuonekaasupäästöt kasvoivatkin vuonna 2023 yli kymmenen prosenttia (13 %). Päästökertymä oli yhteensä 109 000 tonnia hiilidioksidisiksi muutettuna. Edellisvuotta suurempi päästö johtui poikkeuksellisten sääolosuhteiden aiheuttamasta typpioksiduulin päästöpiikistä Viikinmäen jätevedenpuhdistamolla.

HSY:n hallituksen päätökset 22.3.202422.3.2024 10:51:35 EET | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä vuoden 2023 tilinpäätöksen ja lähettää sen edelleen yhtymäkokouksen käsittelyyn. Hallitus päätti hyväksyä seuraavat hankesuunnitelmat ja hankinnat: - Espoon Miilukorpi II vesihuollon hankesuunnitelma - Vantaan Muuran vesihuollon hankesuunnitelma - Kartongin keräys- ja kuljetustyöhön Espooseen, Kauniaisiin ja Kirkkonummelle valittiin urakoitsijaksi yhdelle osa-alueelle Remeo Oy, yhdelle osa-alueelle STP Group Oy ja kahdelle osa-alueelle Verdis Oy. Hallitus sai tiedoksi HSY:n kasvihuonekaasupäästöt ja energiankulutuksen vuonna 2023. Hallitus päätti jättää pöydälle asian 6, HSY:n osallistuminen Vantaan ratikan alliansseihin. Kokouksessa käsitellyt muut asiat päätettiin ehdotusten mukaisesti. Tiedotamme kokouksen jälkeen erillisellä tiedotteella HSY:n kasvihuonekaasupäästöistä ja energiankulutuksesta vuonna 2023. Kokouksen esityslista/pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut käsitellyt asiat: http