Näin pääsiäinen näkyy suomalaisten ruokaostoksissa – erään tuotteen myynti kasvaa satoja prosentteja
Pääsiäisenä ostetaan enemmän leivontatarvikkeita, kuin muina aikoina vuodesta – esimerkiksi vehnäjauhojen myynti kasvaa lähes 10 prosenttia. Pääsiäisen leivonnaisissa maistuu sitruuna, jota ostetaan moninkertaisesti muihin aikoihin verrattuna. Suurin suosikki löytyy kuitenkin yrttihyllystä: rosmariinin myynti kasvaa jopa satoja prosentteja.

Tänä vuonna pääsiäisessä näkyy jo pitkään vallalla ollut trendi ruoanlaiton helppoudesta, ja kaupasta haetaankin monet aterian osat valmiina. Toisaalta pääsiäinen on tyypillisesti aikaa, jolloin suomalaiset innostuvat leipomaan itse, mikä näkyy leivontatarvikkeiden myynnin kasvussa. Pääsiäisen leivonnaisissa maistuu perinteisesti sitruuna, jonka myynti kasvoi viime pääsiäisenä Lidlin tilastojen mukaan lähes 50 prosenttia verrattuna alkuvuoteen. Suolaisella puolella sitruuna toimii erinomaisesti esimerkiksi lohen maustamiseen. Myös erilaisia rahkoja ja vehnäjauhoja ostetaan pääsiäisenä normaalia enemmän.
− Asiakkaat innostuvat selvästi leipomaan pääsiäisen aikoihin tavallista enemmän. Rahkasta ja sitruunasta voi tehdä herkullisia, raikkaita jälkiruokia, kuten pääsiäisen perinnejälkiruokaa, pashaa. Myös vehnäjauhojen myynninkasvu kertoo siitä, että kotileipurit ovat vauhdissa. Pääsiäinen on erinomainen hetki käynnistää kevät ja herkutella keväisillä leivonnaisilla, sanoo Lidlin osto-osaston johtaja Thomas Heinrichs.
Leivonnaisten ja jälkiruokien ohella suomalaiset panostavat pääsiäisenä myös juhlaviin pääruokiin. Karitsa ja lammas ovat perinteisiä pääsiäisen herkkuja, joiden kylkeen sopivat esimerkiksi erilaiset valmiit ja herkulliset gratiinit. Rosmariinia myydään pääsiäisenä jopa kuusinkertaisesti muihin vuodenaikoihin verrattuna.
− Pääsiäisenä nautitaan karitsaa ja lammasta, joiden maustamiseen rosmariini sopii erinomaisesti. Rosmariini toimii myös hyvänä mausteena erilaisissa marinadeissa, joita on helppo valmistaa kotona, sanoo Heinrichs.
Mämmi ja suklaa maistuvat vuodesta toiseen
Klassikkoherkku mämmi löytää tiensä suomalaisten pääsiäispöytiin vuodesta toiseen. Mämmiä myydään niin pienemmissä herkuttelurasioissa kuin isommalle porukalle sopivissa pakkauksissakin ja sitä nautitaan tyypillisesti runsaan sokerin ja kerman kera.
Mämmin ohella pääsiäisen ikiherkkuja ovat suklaamunat, jotka maistuvat erityisesti lapsille. Suklaamunia löytyy tänä päivänä laaja valikoima, joista jokainen löytää oman suosikkinsa. Lapsille maistuvat erityisesti pienet ja värikkäät suklaamunat, mutta pääsiäisvalikoimasta löytyy suklaamunia myös aikuisempaan makuun – erilaisilla täytteillä ja valko- ja tummalla suklaalla.
− Suklaamunia ja muita pääsiäissesongin suklaaherkkuja ostetaan yhä ahkerammin, ja pääsiäinen ylipäätään on juhla, johon suomalaiset haluavat panostaa. Pääsiäisen suklailla herkuttelu on myös vastuullista, koska lähes kaikki Lidlin Favorina-merkin pääsiäissuklaat on valmistettu Reilun kaupan kaakaosta ja kaikki 100-prosenttisesti sertifioidusta kaakaosta, kertoo Lidlin kampanjoinnin ja markkinoinnin johtaja Meri Aalto.
Yhteyshenkilöt
Lidlin viestintäSalla Oksanen
Puh:(09) 2345 6400media@lidl.fiTietoa julkaisijasta
Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee lähes 5800 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi
Takaisinveto: Kanakeitossa jäämiä sinapista2.5.2025 12:24:09 EEST | Tiedote
Lidl vetää myynnistä erän kanakeittoa. Takaisinveto tehdään, koska tuotteessa on jäämiä sinapista, mutta kyseistä allergeenia ei mainita tuotteen aineosaluettelossa. Tuote voi näin ollen olla vaarallinen niille, jotka ovat allergisia sinapille. Muille tuote on turvallinen käyttää. Takaisinveto koskee erää, jolla on viimeinen käyttöpäivä 10.5.2025.
Nämä maut voittivat Lidlin jäätelökilpailun – asiakkaiden suunnittelemat jäätelöt nyt myynnissä28.4.2025 08:37:44 EEST | Tiedote
Suomalaiset ovat ahkeraa jäätelönsyöjäkansaa: 99 prosenttia syö kesäisin jäätelöä, ja 62 prosenttia vähintään kerran viikossa.* Lidlin kesän jäätelöissä on tänä vuonna kaksi erityistä uutuutta. Viime kesänä Lidl järjesti asiakkailleen jäätelösuunnittelukilpailun. Kaksi voittajatuuttia on valittu ja nyt myynnissä Lidleissä ympäri maan: päärynä & suolainen kinuski sekä kirsikka & lakritsi. Lidlin uutuusjäätelöissä maistuu myös vadelma, trendituote mochit sekä kevyemmät vaihtoehdot proteiinijäätelö ja mehujää.
Lidl tukee vähävaraisten perheiden jääkiekkoharrastusta 10 000 eurolla25.4.2025 14:29:06 EEST | Tiedote
Lidl luovutti Finkey Foundationille 10 000 euron lahjasekin vähävaraisten perheiden jääkiekkoharrastuksen tukemiseen. Lahjoituksen luovutustilaisuus järjestettiin 23. huhtikuuta Rauman Lidl-myymälässä, jossa Suomen jääkiekkomaajoukkueen edustajat vastaanottivat lahjasekin.
Makkara on suomalaisen grillin selvä ykkönen – Lidl tuo myyntiin lihaisia ja juustoisia makkaroita25.4.2025 07:20:00 EEST | Tiedote
Suomalaisista yli 80 prosenttia grillaa kesäisin. Grillaajista 87 prosenttia grillaa makkaraa, ja kysyttäessä grillin suosikkia nousee makkara ykköseksi.* Suomalaiset arvostavat grillimakkaroissa lihaisuutta ja juustoisuutta. Tätä ajatellen Lidl tuo kesäksi useita makkaroita, joissa maistuu eri juustot emmentalista sinihomejuustoon. Makkaravalikoiman kruununa on tosi lihaisa Urho-makkara, jonka lihapitoisuus on 87 prosenttia.
Onko tämä BCAA-juoma kesän hitti? – Kesäjuomissa maistuu sitrus, vadelma ja helppous23.4.2025 12:30:00 EEST | Tiedote
Lidl lanseeraa kesäksi uuden BCAA-juoman mandariinin maussa. Trendimaku sitrus maistuu muissakin juomauutuuksissa. Sitruksen ohella juomissa myös helppous kiinnostaa kuluttajia, joten Lidl tuo myyntiin helppoja juomaratkaisuja. Viime vuonna voimaan tullut alkoholilaki mahdollistaa uusia tuotteita: aiemmilta kesiltä tuttu 5 prosentin sangria löytyy Lidlin hyllyiltä tänä kesänä myös 7 prosentin vahvuisena.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme