FPA:s tjänster fungerar normalt igen
Störningen i FPA:s tjänster har åtgärdats och tjänsterna fungerar normalt igen. Störningen började 25.3 och hindrade delvis användningen av FPA:s tjänster. På grund av störningen kan FPA:s telefontjänst vara mer överbelastad än normalt. Störningen inverkade inte på utbetalningen av förmånerna.
FPA informerade måndagen den 25 mars 2024 om en störning som delvis förhindrade användningen av FPA:s tjänster. Störningen fortsatte ännu på tisdag morgon den 26 mars, men den har nu åtgärdats. FPA:s tjänster fungerar normalt igen, och kunderna kan sköta sina FPA-ärenden som de brukar. Även på apoteken fungerar systemet med direktersättningar normalt.
– Störningen orsakades av ett tekniskt problem i FPA:s system, och vi kunde snabbt utesluta möjligheten av ett cyberhot eller en cyberattack. Arbetet med att åtgärda störningen inleddes genast när felet hade lokaliserats, men tyvärr påverkade störningen vår kundservice och skötseln av ärenden i e-tjänsten MittFPA i flera timmar. Vi beklagar den olägenhet som störningen orsakade våra kunder, säger Jukka Melanen, direktör för IT-tjänster vid FPA.
På grund av störningen kunde en del av kunderna inte logga in på MittFPA. Kundservicespecialisterna kunde inte heller läsa uppgifter om kunderna. Störningen påverkade också FPA-ersättningarna på apoteken, eftersom apoteken inte kunde se uppgifter om FPA-ersättningarna. Kunderna fick dock sin FPA-ersättning genom att visa upp sitt FPA-kort.
FPA:s telefontjänst kan vara mer överbelastad än normalt
Medan störningen pågick kunde FPA:s kundservicespecialister inte läsa uppgifter om kunderna i FPA:s system, och därför kunde kunderna inte betjänas på normalt sätt. I telefontjänsten och på FPA:s serviceställen kunde man ge rådgivning endast på ett allmänt plan.
– Gårdagens störningar kan medföra längre köer till telefontjänsten. Vi gör vårt bästa för att minska överbelastningen så att varje kund får den service hen behöver, försäkrar Petteri Taponen, direktör för serviceenheten vid FPA.
På grund av påskhelgen har FPA:s serviceställen och telefonservice stängt fredagen den 29 mars och måndagen den 1 april. På skärtorsdag den 28 mars kan telefontjänsten nås kl. 9–13.
Kunderna får vara beredda att vänta i telefonkö längre än vanligt. Det lönar sig inte att avbryta samtalet medan man står i kö eftersom varje nytt uppringningsförsök förpassar kunden tillbaka till slutet av kön. Det går bra att kontrollera beslut man fått samt status för ansökan i MittFPA.
FPA betalar kundernas förmåner i tid
Störningen inverkade inte på utbetalningen av förmånerna, utan kunderna fick sina förmåner på normalt sätt också medan störningen pågick. Påsken inverkar på dagarna för anmälan om arbetslöshetstid och utbetalningen av arbetslöshetsförmåner, och därför oroar sig många kunder för den störning som förhindrade skötseln av FPA-ärenden.
Om tiden för anmälan om arbetslöshetstid löper ut tisdagen den 26 mars eller onsdagen den 27 mars 2024, kan anmälan ännu lämnas in tisdagen den 26 mars 2024, och då finns pengarna på kontot tidigast torsdagen den 28 mars.
Sista utbetalningsdagen för utkomstödet före påsk är torsdagen den 28 mars 2024.
Nyckelord
Kontakter
Jukka Melanendirektör för resultatenheten för IT-tjänster vid FPA
Tel:020 634 1531fornamn.efternamn@fpa.fiPetteri Taponendirektör för serviceenheten vid FPA
Tel:0206359101fornamn.efternamn@fpa.fiFPA har i uppgift att sköta grundtryggheten i livets olika skeden för alla dem som omfattas av den finländska sociala tryggheten.

Andra språk
Följ Kela/FPA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kela/FPA
Förslaget om att aktivera Suomi.fi-meddelanden gäller endast personliga ärenden12.5.2025 11:57:42 EEST | Pressmeddelande
Från och med 12.5.2025 kommer den som identifierar sig i tjänsten Suomi.fi att få ett förslag om att aktivera Suomi.fi-meddelanden. Suomi.fi-meddelandena är avsedda endast för personliga ärenden och personlig myndighetspost, även om förslaget också kommer till dem som använder tjänsten på arbetets vägnar.
Ehdotus Suomi.fi-viestien käyttöönotosta koskee vain henkilökohtaista asiointia12.5.2025 11:57:42 EEST | Tiedote
Suomi.fi-tunnistautumisen yhteydessä tulee 12.5.2025 alkaen ehdotus ottaa sähköiset Suomi.fi-viestit käyttöön. Suomi.fi-viestit on tarkoitettu vain henkilökohtaisia asioita ja postia varten, vaikka ehdotus tulee myös työnsä puolesta asioiville.
Kunderna allt nöjdare med FPA-taxi12.5.2025 10:17:47 EEST | Pressmeddelande
FPA har igen kartlagt kundupplevelsen hos användare av FPA-taxi. Enligt en enkät som gjordes våren 2025 är största delen av kunderna nöjda med taxitjänsten. Jämfört med resultaten för 2023 är kunderna klart nöjdare än förut. Särskilt berömde de förarnas vänlighet och hjälpsamhet.
Asiakkaat ovat aiempaa tyytyväisempiä Kela-takseihin12.5.2025 10:17:47 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Kela on jälleen kartoittanut Kela-taksien käyttäjien asiakaskokemuksia. Keväällä 2025 tehdyn kyselyn perusteella valtaosa asiakkaista on tyytyväisiä taksipalveluun. Vuoden 2023 tuloksiin verrattuna asiakkaiden tyytyväisyys on parantunut selvästi. Erityisesti kuljettajien ystävällisyyttä ja avuliaisuutta kiiteltiin laajasti.
Kunder som loggar in i MittFPA får förslag om att aktivera Suomi.fi-meddelanden12.5.2025 09:50:04 EEST | Pressmeddelande
Från och med 12.5.2025 får kunder som loggar in i MittFPA en uppmaning att aktivera Suomi.fi-meddelanden. Uppmaningen visas för myndiga personer som ännu inte har aktiverat Suomi.fi-meddelanden. Om en kund har avstått från papperspost från FPA, får kunden beslut och brev från FPA fortfarande i MittFPA. Suomi.fi-meddelandena är en tjänst som tillhandahålls av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, och det är säkert att använda tjänsten.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum