Kelan palvelut toimivat jälleen normaalisti
Kelan palveluihin vaikuttanut häiriö on saatu korjattua, ja palvelut toimivat jälleen normaalisti. Häiriö alkoi 25.3. ja esti Kelan palvelujen käytön osittain. Kelan puhelinpalvelussa saattaa olla häiriön vuoksi normaalia enemmän jonoa. Häiriö ei vaikuttanut tukien maksuun.
Kela tiedotti maanantaina 25.3.2024 häiriöstä, joka esti Kelan palvelujen käytön osittain. Häiriö jatkui vielä tiistaina 26.3. aamulla, mutta on nyt saatu korjattua. Kelan palvelut toimivat jälleen normaalisti, ja asiakkaat voivat hoitaa Kela-asioitaan entiseen tapaan. Myös apteekeissa suorakorvaukset toimivat normaalisti.
– Häiriön aiheutti tekninen ongelma Kelan järjestelmissä, ja pystyimme nopeasti sulkemaan pois kyberuhkan tai -hyökkäyksen mahdollisuuden. Korjaustyöt aloitettiin heti, kun vika oli paikannettu, mutta valitettavasti häiriö vaikutti asiakaspalveluumme ja asiointiin OmaKela-palvelussa useiden tuntien ajan. Olemme pahoillamme haitasta, jota häiriö aiheutti asiakkaillemme, sanoo IT-palvelujen johtaja Jukka Melanen Kelasta.
Häiriön takia osa asiakkaista ei päässyt kirjautumaan OmaKelaan. Palveluasiantuntijat eivät päässeet katsomaan asiakkaiden tietoja. Häiriö vaikutti myös apteekeissa Kela-korvauksiin, sillä apteekit eivät nähneet tietoja Kela-korvauksista. Asiakkaat saivat Kela-korvauksen kuitenkin näyttämällä Kela-korttia.
Kelan puhelinpalvelussa voi olla tavallista enemmän jonoa
Häiriön aikana Kelan palveluasiantuntijat eivät päässeet katsomaan asiakkaiden tietoja järjestelmästä, ja sen vuoksi asiakkaita ei voitu palvella normaaliin tapaan. Puhelinpalvelussa ja palvelupisteillä pystyttiin antamaan vain yleistä neuvontaa.
– Eiliset häiriöt voivat lisätä jonoa puhelinpalvelussa. Pyrimme parhaamme mukaan purkamaan ruuhkaa, jotta jokainen asiakas saa tarvitsemansa palvelun, Kelan palveluyksikön johtaja Petteri Taponen vakuuttaa.
Pääsiäispyhien takia Kelan palvelupisteet ja puhelinpalvelu ovat kiinni perjantaina 29.3. sekä maanantaina 1.4. Kiirastorstaina 28.3. puhelinpalvelu on avoinna klo 9–13. Toimeentulotuen palvelunumeroon 020 692 207 voi soittaa myös kiirastorstaina klo 16:een asti.
Asiakkaiden kannattaa varautua tavallista pidempään jonotusaikaan. Puhelua ei kannata katkaista kesken jonottamisen, koska uusi soittoyritys siirtää takaisin jonon perälle. Saadut päätökset ja oman hakemuksen tilanteen voi tarkistaa OmaKelasta.
Kela maksaa asiakkaiden tuet ajallaan
Häiriö ei vaikuttanut etuuksien maksuihin, vaan asiakkaat ovat saaneet tukensa normaalisti häiriönkin aikana. Pääsiäinen aikaistaa työttömyysajan ilmoituspäiviä ja työttömyystuen maksupäiviä, minkä vuoksi Kela-asioiden hoitamisen estänyt häiriö huolestuttaa monia asiakkaita.
Jos työttömyysajan ilmoituksen jakso päättyy tiistaina 26.3.2024 tai keskiviikkona 27.3., ilmoituksen ehtii vielä palauttaa tiistaina 26.3. ja rahat ovat tilillä aikaisintaan torstaina 28.3.
Toimeentulotuen viimeinen maksupäivä ennen pääsiäistä on torstaina 28.3.2024.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jukka MelanenKelan IT-palvelujen tulosyksikön johtaja
Puh:0206341531etunimi.sukunimi@kela.fiPetteri TaponenKelan palveluyksikön johtaja
Puh:0206359101petteri.taponen@kela.fiKelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
Förslaget om att aktivera Suomi.fi-meddelanden gäller endast personliga ärenden12.5.2025 11:57:42 EEST | Pressmeddelande
Från och med 12.5.2025 kommer den som identifierar sig i tjänsten Suomi.fi att få ett förslag om att aktivera Suomi.fi-meddelanden. Suomi.fi-meddelandena är avsedda endast för personliga ärenden och personlig myndighetspost, även om förslaget också kommer till dem som använder tjänsten på arbetets vägnar.
Ehdotus Suomi.fi-viestien käyttöönotosta koskee vain henkilökohtaista asiointia12.5.2025 11:57:42 EEST | Tiedote
Suomi.fi-tunnistautumisen yhteydessä tulee 12.5.2025 alkaen ehdotus ottaa sähköiset Suomi.fi-viestit käyttöön. Suomi.fi-viestit on tarkoitettu vain henkilökohtaisia asioita ja postia varten, vaikka ehdotus tulee myös työnsä puolesta asioiville.
Kunderna allt nöjdare med FPA-taxi12.5.2025 10:17:47 EEST | Pressmeddelande
FPA har igen kartlagt kundupplevelsen hos användare av FPA-taxi. Enligt en enkät som gjordes våren 2025 är största delen av kunderna nöjda med taxitjänsten. Jämfört med resultaten för 2023 är kunderna klart nöjdare än förut. Särskilt berömde de förarnas vänlighet och hjälpsamhet.
Asiakkaat ovat aiempaa tyytyväisempiä Kela-takseihin12.5.2025 10:17:47 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Kela on jälleen kartoittanut Kela-taksien käyttäjien asiakaskokemuksia. Keväällä 2025 tehdyn kyselyn perusteella valtaosa asiakkaista on tyytyväisiä taksipalveluun. Vuoden 2023 tuloksiin verrattuna asiakkaiden tyytyväisyys on parantunut selvästi. Erityisesti kuljettajien ystävällisyyttä ja avuliaisuutta kiiteltiin laajasti.
Kunder som loggar in i MittFPA får förslag om att aktivera Suomi.fi-meddelanden12.5.2025 09:50:04 EEST | Pressmeddelande
Från och med 12.5.2025 får kunder som loggar in i MittFPA en uppmaning att aktivera Suomi.fi-meddelanden. Uppmaningen visas för myndiga personer som ännu inte har aktiverat Suomi.fi-meddelanden. Om en kund har avstått från papperspost från FPA, får kunden beslut och brev från FPA fortfarande i MittFPA. Suomi.fi-meddelandena är en tjänst som tillhandahålls av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, och det är säkert att använda tjänsten.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme