Kela/FPA

Kelan palvelut toimivat jälleen normaalisti

Jaa

Kelan palveluihin vaikuttanut häiriö on saatu korjattua, ja palvelut toimivat jälleen normaalisti. Häiriö alkoi 25.3. ja esti Kelan palvelujen käytön osittain. Kelan puhelinpalvelussa saattaa olla häiriön vuoksi normaalia enemmän jonoa. Häiriö ei vaikuttanut tukien maksuun.

Kela tiedotti maanantaina 25.3.2024 häiriöstä, joka esti Kelan palvelujen käytön osittain. Häiriö jatkui vielä tiistaina 26.3. aamulla, mutta on nyt saatu korjattua. Kelan palvelut toimivat jälleen normaalisti, ja asiakkaat voivat hoitaa Kela-asioitaan entiseen tapaan. Myös apteekeissa suorakorvaukset toimivat normaalisti.

– Häiriön aiheutti tekninen ongelma Kelan järjestelmissä, ja pystyimme nopeasti sulkemaan pois kyberuhkan tai -hyökkäyksen mahdollisuuden. Korjaustyöt aloitettiin heti, kun vika oli paikannettu, mutta valitettavasti häiriö vaikutti asiakaspalveluumme ja asiointiin OmaKela-palvelussa useiden tuntien ajan. Olemme pahoillamme haitasta, jota häiriö aiheutti asiakkaillemme, sanoo IT-palvelujen johtaja Jukka Melanen Kelasta.

Häiriön takia osa asiakkaista ei päässyt kirjautumaan OmaKelaan. Palveluasiantuntijat eivät päässeet katsomaan asiakkaiden tietoja. Häiriö vaikutti myös apteekeissa Kela-korvauksiin, sillä apteekit eivät nähneet tietoja Kela-korvauksista. Asiakkaat saivat Kela-korvauksen kuitenkin näyttämällä Kela-korttia.

Kelan puhelinpalvelussa voi olla tavallista enemmän jonoa

Häiriön aikana Kelan palveluasiantuntijat eivät päässeet katsomaan asiakkaiden tietoja järjestelmästä, ja sen vuoksi asiakkaita ei voitu palvella normaaliin tapaan. Puhelinpalvelussa ja palvelupisteillä pystyttiin antamaan vain yleistä neuvontaa.

– Eiliset häiriöt voivat lisätä jonoa puhelinpalvelussa. Pyrimme parhaamme mukaan purkamaan ruuhkaa, jotta jokainen asiakas saa tarvitsemansa palvelun, Kelan palveluyksikön johtaja Petteri Taponen vakuuttaa.

Pääsiäispyhien takia Kelan palvelupisteet ja puhelinpalvelu ovat kiinni perjantaina 29.3. sekä maanantaina 1.4. Kiirastorstaina 28.3. puhelinpalvelu on avoinna klo 9–13. Toimeentulotuen palvelunumeroon 020 692 207 voi soittaa myös kiirastorstaina klo 16:een asti.

Asiakkaiden kannattaa varautua tavallista pidempään jonotusaikaan. Puhelua ei kannata katkaista kesken jonottamisen, koska uusi soittoyritys siirtää takaisin jonon perälle. Saadut päätökset ja oman hakemuksen tilanteen voi tarkistaa OmaKelasta.

Kela maksaa asiakkaiden tuet ajallaan

Häiriö ei vaikuttanut etuuksien maksuihin, vaan asiakkaat ovat saaneet tukensa normaalisti häiriönkin aikana. Pääsiäinen aikaistaa työttömyysajan ilmoituspäiviä ja työttömyystuen maksupäiviä, minkä vuoksi Kela-asioiden hoitamisen estänyt häiriö huolestuttaa monia asiakkaita.

Jos työttömyysajan ilmoituksen jakso päättyy tiistaina 26.3.2024 tai keskiviikkona 27.3., ilmoituksen ehtii vielä palauttaa tiistaina 26.3. ja rahat ovat tilillä aikaisintaan torstaina 28.3.

Toimeentulotuen viimeinen maksupäivä ennen pääsiäistä on torstaina 28.3.2024.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.

Puh:020 634 7745viestinta@kela.fi

Kansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA

FPA:s utlåtande: Den föreslagna reformen av utkomststödet ökar FPA:s arbetsmängd avsevärt men gör också verkställigheten av stödet smidigare27.6.2025 13:53:48 EEST | Pressmeddelande

Regeringen föreslår en reform av utkomststödet. Det viktigaste målet med reformen är att stärka kundens förmåga att klara sig självständigt och att spara in 74 miljoner euro på utgifterna för utkomststöd. Detta eftersträvas bland annat genom att man skärper kundernas skyldighet att söka heltidsarbete och förmåner som är primära i förhållande till utkomststödet. I sitt utlåtande om regeringens proposition betonar FPA att det krävs tillräckliga tjänster och ett nära samarbete mellan myndigheterna för att reformen ska lyckas.

Kelan lausunto: Toimeentulotukeen ehdotettu uudistus kasvattaa Kelan työmäärää merkittävästi mutta myös sujuvoittaa tuen toimeenpanoa27.6.2025 13:53:48 EEST | Tiedote

Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Hallitus esittää uudistusta toimeentulotukeen. Uudistuksen tärkein tavoite on vahvistaa asiakkaan itsenäistä selviytymistä ja säästää 74 miljoonaa euroa toimeentulotukimenoissa. Tähän pyritään muun muassa sillä, että asiakkaita velvoitetaan entistä tiukemmin hakemaan kokoaikatyötä ja toimeentulotukeen nähden ensisijaisia tukia. Esitystä koskevassa lausunnossaan Kela korostaa, että uudistuksen onnistuminen edellyttää riittäviä palveluita ja tiivistä yhteistyötä viranomaisten välillä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye