Kelan palvelut toimivat jälleen normaalisti
Kelan palveluihin vaikuttanut häiriö on saatu korjattua, ja palvelut toimivat jälleen normaalisti. Häiriö alkoi 25.3. ja esti Kelan palvelujen käytön osittain. Kelan puhelinpalvelussa saattaa olla häiriön vuoksi normaalia enemmän jonoa. Häiriö ei vaikuttanut tukien maksuun.
Kela tiedotti maanantaina 25.3.2024 häiriöstä, joka esti Kelan palvelujen käytön osittain. Häiriö jatkui vielä tiistaina 26.3. aamulla, mutta on nyt saatu korjattua. Kelan palvelut toimivat jälleen normaalisti, ja asiakkaat voivat hoitaa Kela-asioitaan entiseen tapaan. Myös apteekeissa suorakorvaukset toimivat normaalisti.
– Häiriön aiheutti tekninen ongelma Kelan järjestelmissä, ja pystyimme nopeasti sulkemaan pois kyberuhkan tai -hyökkäyksen mahdollisuuden. Korjaustyöt aloitettiin heti, kun vika oli paikannettu, mutta valitettavasti häiriö vaikutti asiakaspalveluumme ja asiointiin OmaKela-palvelussa useiden tuntien ajan. Olemme pahoillamme haitasta, jota häiriö aiheutti asiakkaillemme, sanoo IT-palvelujen johtaja Jukka Melanen Kelasta.
Häiriön takia osa asiakkaista ei päässyt kirjautumaan OmaKelaan. Palveluasiantuntijat eivät päässeet katsomaan asiakkaiden tietoja. Häiriö vaikutti myös apteekeissa Kela-korvauksiin, sillä apteekit eivät nähneet tietoja Kela-korvauksista. Asiakkaat saivat Kela-korvauksen kuitenkin näyttämällä Kela-korttia.
Kelan puhelinpalvelussa voi olla tavallista enemmän jonoa
Häiriön aikana Kelan palveluasiantuntijat eivät päässeet katsomaan asiakkaiden tietoja järjestelmästä, ja sen vuoksi asiakkaita ei voitu palvella normaaliin tapaan. Puhelinpalvelussa ja palvelupisteillä pystyttiin antamaan vain yleistä neuvontaa.
– Eiliset häiriöt voivat lisätä jonoa puhelinpalvelussa. Pyrimme parhaamme mukaan purkamaan ruuhkaa, jotta jokainen asiakas saa tarvitsemansa palvelun, Kelan palveluyksikön johtaja Petteri Taponen vakuuttaa.
Pääsiäispyhien takia Kelan palvelupisteet ja puhelinpalvelu ovat kiinni perjantaina 29.3. sekä maanantaina 1.4. Kiirastorstaina 28.3. puhelinpalvelu on avoinna klo 9–13. Toimeentulotuen palvelunumeroon 020 692 207 voi soittaa myös kiirastorstaina klo 16:een asti.
Asiakkaiden kannattaa varautua tavallista pidempään jonotusaikaan. Puhelua ei kannata katkaista kesken jonottamisen, koska uusi soittoyritys siirtää takaisin jonon perälle. Saadut päätökset ja oman hakemuksen tilanteen voi tarkistaa OmaKelasta.
Kela maksaa asiakkaiden tuet ajallaan
Häiriö ei vaikuttanut etuuksien maksuihin, vaan asiakkaat ovat saaneet tukensa normaalisti häiriönkin aikana. Pääsiäinen aikaistaa työttömyysajan ilmoituspäiviä ja työttömyystuen maksupäiviä, minkä vuoksi Kela-asioiden hoitamisen estänyt häiriö huolestuttaa monia asiakkaita.
Jos työttömyysajan ilmoituksen jakso päättyy tiistaina 26.3.2024 tai keskiviikkona 27.3., ilmoituksen ehtii vielä palauttaa tiistaina 26.3. ja rahat ovat tilillä aikaisintaan torstaina 28.3.
Toimeentulotuen viimeinen maksupäivä ennen pääsiäistä on torstaina 28.3.2024.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jukka MelanenKelan IT-palvelujen tulosyksikön johtaja
Puh:0206341531etunimi.sukunimi@kela.fiPetteri TaponenKelan palveluyksikön johtaja
Puh:0206359101petteri.taponen@kela.fiKelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.
![](/data/images/public/69820426/70127880/bccdfe6d-02d4-45da-a8ae-9cd66d5e75a8-w_780.png)
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela
Kelan Ylöjärven palvelupisteen aukioloaika muuttuu24.7.2024 09:00:00 EEST | Tiedote
Aukioloaika muuttuu Ylöjärven palvelupisteessä 6.8. alkaen. Jatkossa neuvontaa saa ajanvarauksella tiistaisin.
Kela bálvalanbáiki Soađegilis fárre15.7.2024 10:06:26 EEST | Tiedote
Soađegili bálvalanbáiki fárre 29.7. čujuhussii Ostoskuja 1.
Kelan palvelupiste Sodankylässä muuttaa15.7.2024 10:05:51 EEST | Tiedote
Sodankylän palvelupiste muuttaa 29.7. osoitteeseen Ostoskuja 1.
MittKanta håller öppet hela sommaren – här våra tips till semesterfirare11.7.2024 06:30:00 EEST | Tiedote
Finlands mest använda digitala tjänst inom social- och hälsovården, MittKanta, står till tjänst i hälso- och sjukvårdsärenden också under semesterperioden. Med hjälp av Kanta-tjänsterna följer viktiga uppgifter med dig från ett välfärdsområde till ett annat och till och med utomlands. Läs om hur vi betjänar semesterfirare.
OmaKanta on auki koko kesän – tässä vinkkimme lomalaiselle11.7.2024 06:30:00 EEST | Tiedote
Suomen käytetyin sosiaali- ja terveydenhuollon asiointipalvelu OmaKanta palvelee terveysasioissa lomakaudellakin. Tärkeät tiedot kulkevat mukanasi hyvinvointialueelta toiselle ja jopa ulkomaille Kanta-palvelujen avulla. Lue, miten palvelemme lomalaista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme