Monikieliset infolehtiset etuusmuutoksista avuksi asiakasohjaukseen

Kelan yleiseen asumistukeen ja työttömyystukiin tulee 1.4. alkaen useita leikkauksia, jotka vaikuttavat noin puolen miljoonan asiakkaan tukiin. Uudet infolehtiset kertovat muutoksista monella kielellä.

Eduskunnan päättämät leikkaukset tulevat voimaan 1.4. Työttömyystukien leikkaus vähentää asiakkaiden saamaa tukea heti huhtikuussa. Yleisen asumistuen saajien tuki pienenee seuraavan tarkistuksen yhteydessä, viimeistään maaliskuussa 2025. Myös toimeentulotukeen tulee muutoksia.

Keskeiset tiedot muutoksista on koottu kela.fissä osoitteeseen www.kela.fi/muutokset-tukiin. Sivulla on myös vastauksia yleisimmin kysyttyihin kysymyksiin. Kela.fi-sivu on suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Lisäksi Kela on tehnyt 11 eri kielellä infolehtisen, joka kertoo yleiseen asumistukeen ja työttömyystukiin tulevista leikkauksista. Infolehtisiä voi vapaasti ladata ja tulostaa Kelan verkkosivuilta.

Infolehtiset eri kielillä:

إذا كنت تحصل على دعم البطالة أو على دعم السكن، فمن الممكن أن يقل الدعم الذي تحصل عليه سنة 2024

Infolehtiseen voi tutustua myös viittomakielellä ja suomenruotsalaisella viittomakielellä (teckenspråk).

Kela.fissä on myös selkokieliset sivut, joista voi olla hyötyä vieraskielisten asiakkaiden ohjaamisessa. Selkokielisillä sivuilla kerrotaan perusasiat Kelan etuuksista mutta ei kaikkia yksityiskohtia. Selkokieliset sivut sijaitsevat osoitteessa www.kela.fi/selkokieli.

Arbetslivssituationen för klienter som deltagit i FPA:s yrkesinriktade rehabilitering förbättras ofta12.4.2024 11:18:03 EEST | Tiedote

FPA utvärderar regelbundet hurdan nytta klienterna har haft av rehabilitering. En färsk rapport visar att arbetslivssituationen ofta förbättras särskilt för personer som deltagit i yrkesinriktad rehabilitering. Också bland dem som deltagit i kurser för personer med psykiska sjukdomar ökar den andel som arbetar eller studerar. Klienter inom krävande medicinsk rehabilitering har däremot som väntat långvariga problem när det gäller arbetsförmågan.

Kelan ammatilliseen kuntoutukseen osallistuneiden asiakkaiden työelämätilanne usein kohenee12.4.2024 11:18:03 EEST | Tiedote

Kela tarkastelee säännöllisesti, millaisia hyötyjä asiakkaat saavat kuntoutuksesta. Tuoreesta raportista ilmenee, että erityisesti ammatillisen kuntoutuksen palveluihin osallistuneiden työelämätilanne usein kohenee. Myös mielenterveyskursseille osallistuneilla työssä ja opiskelemassa olevien osuus kasvaa. Vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen asiakkailla sen sijaan on odotetusti pitkäaikaisia työkyvyn haasteita.