S-ryhmän päivittäistavarakauppa vastasi asiakkaiden tarpeisiin ja kasvatti edelleen markkinaosuuttaan
S-ryhmän päivittäistavarakauppa onnistui vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin viime vuonna niin hyvin, että S-ryhmä kasvatti ainoana kaupparyhmänä markkinaosuuttaan vuonna 2023. S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 8,9 prosenttia vuonna 2023. Nielsenin myymälärekisterin mukaan S-ryhmän päivittäistavarakaupan markkinaosuus oli viime vuonna 48,3 prosenttia (+1,3 %-yks.). S-ryhmä on myös ruoan verkkokaupan markkinajohtaja.

Taloudellisesti haastavassa ajassa osuuskaupan vahvuudet, asiakasta hyödyttävät palvelut ja edullinen ostoskori, korostuvat. Edullinen hintataso on kaikkien asiakkaiden etu. Lisäksi asiakasomistajat hyötyvät sitä enemmän, mitä enemmän he käyttävät S-ryhmän palveluita.
S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti kasvoi jo toista vuotta joka kuukausi Suomen muuta markkinaa nopeammin. Myynti kasvoi 8,9 prosenttia edellisvuodesta, ja samalla kasvoivat myynnin volyymi ja asiakasmäärä. Kasvua vetivät vahvimmin Prisma ja S-market.
- Ruoan hinta on pysynyt keskeisenä asiana niin asiakkaiden arjessa kuin julkisessa keskustelussakin. Olemme järjestelmällisesti pitäneet kiinni edullisesta ostoskorista. Vuonna 2023 S-ryhmä laski ensimmäisenä ruoan hintaa jo maaliskuussa kaikissa Xtra-tuotteissa, ja hinnanalennuksia jatkettiin syyskuussa sekä tammikuussa 2024. Kehitämme myös muutoin asiakkaita nyt kiinnostavia omia merkkejämme ja aloitimme Coop-tuotesarjan asteittaisen lanseerauksen myymälöihimme, sanoo S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho.
S-ryhmän päivittäistavarakauppa jatkaa investointeja myymälöiden ja digitaalisten palveluiden kehittämiseen. Ruoan verkkokauppaa kehitetään edelleen asiakkaiden toiveiden mukaisesti. Myös ruoan verkkokaupassa S-ryhmä vahvisti asemaansa markkinajohtajana, ja S-kaupat.fi-palvelu kasvatti myyntiään 15,8 prosenttia edellisvuodesta. Verkostossa on mukana jo yli 300 toimituspaikkaa eri puolilla Suomea ja jopa 11 paikkakunnalla ruokakassit voi tilata kotiin myös nopealla robokuljetuksella. HOK-Elanto ja Pirkanmaan Osuuskauppa avaavat automaatioavusteiset ruokaostosten keräilykeskukset vuonna 2024. Kerää ja skannaa -palvelua laajennettiin vuoden 2023 aikana ja se on nyt käytössä 61 Prismassa. Pirkanmaan Osuuskauppa pilotoi myös itsepalvelukauppana Sale Automaattia.
- Ruoan hinnan korostuessa huomaamme asiakkaiden suosivan suuria myymälöitä ja Prisma-ketju on ollut nyt erityisesti asiakkaiden suosiossa. Uusia Prismoja avattiin kaksi: Prisma Hämeenkatu Tampereen keskustaan sekä Prisma Myyrmanni Vantaalle. Sale-ketjun uudistus jatkui, ja nyt jo lähes kaikki Sale-ketjun noin 300 myymälää on uudistettu ajanhenkisen konseptin mukaiseksi. Myös Suomen suurin päivittäistavarakaupan ketju S-market jatkoi vahvassa vedossa ja vuoden aikana avattiin S-marketeja uusiin sijainteihin Hämeenkyröön, Vantaan Porttipuistoon ja Kivistöön, Rovaniemen Talvitielle sekä Lappeenrannan Kourulaan, kertoo Päällysaho.
S-ryhmällä on tällä hetkellä yli tuhat päivittäistavarakaupan toimipaikkaa eri puolilla Suomea ja Virossa 13 Prismaa. S-ryhmän päivittäistavarakaupat tarjoavat työtä lähes 20 000 kaupan alan ammattilaiselle.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
SOK:n viestintä
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.
Sampo Päällysahopäivittäistavarakaupan johtaja, S-ryhmä
Puh:0107680665sampo.paallysaho@sok.fiKuvat

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä, rautakaupassa ja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,7 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK mukaan European Marketing Distribution -hankintaliittoumaan29.8.2025 13:00:00 EEST | Tiedote
SOK on liittynyt päivittäistavaroiden kansainvälisen EMD-hankintaliittouman jäseneksi. Yhteistyön tavoitteena on luoda uudenlaisia toimintamalleja kansainvälisten merkkituotteiden hankintaan – asiakkaiden hyödyksi.
Kosmetiikan kemikaalikuorma huolettaa monia – 54 % suomalaisista valitsee yhä useammin luonnonkosmetiikan tuotteita28.8.2025 07:45:00 EEST | Tiedote
Statistan tilastojen mukaan luonnonmukaisen kosmetiikan markkinoiden ennustetaan kasvavan koko markkinaa nopeammin. Tämä näkyy yhä konkreettisemmin myös suomalaisten kosmetiikka- ja ihonhoitotuotteiden hankinnoissa, joissa luonnonkosmetiikka on jatkuvasti vahvistanut asemaansa. Peräti 54 prosenttia Sokoksen teettämän kyselytutkimuksen vastaajista toteaa kasvattaneensa luonnonkosmetiikan käyttöä viime vuosina. Tärkeimmät syyt valita luonnonmukaisempia tuotteita perinteisempien kosmetiikkatuotteiden sijaan ovat kemikaalien välttäminen ja tuotteiden turvallisuus.
S-ryhmän kova investointitahti kotimaahan jatkui26.8.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän tammi–kesäkuun liiketulos (FAS) säilyi vakaana haastavasta markkinatilanteesta huolimatta. Edellisvuoden tasosta jäätiin S-Pankin liikevoiton laskun vuoksi. Erityisen vahvasti kehittyivät verkkokaupat. Päivittäistavarakaupassa myynti kasvoi alkuvuonna edelleen muuta markkinaa paremmin, ja bonuksia maksettiin asiakasomistajille ennätysmäärä.
Nopeus on suurin riski – ruokarobotit muistuttavat koulujen alkaessa valppaudesta liikenteessä7.8.2025 12:10:00 EEST | Tiedote
Suomalaisista lähes jokainen pitää tärkeänä, että koulujen lähellä noudatetaan nopeusrajoitusta. Silti Liikenneturvan toteuttamissa tutkauksissa neljä viidestä kuljettajasta ajaa ylinopeudella koulujen lähistöllä oleville suojateille. Kun koulut elokuussa alkavat, katukuvassa tutuksi tulleet S-kaupat-palvelun ruokarobotit kerääntyvät koulujen ja myymälöiden lähistölle ympäri Suomea muistuttamaan erityisesti aikuisia valppaudesta, kun liikenteessä on paljon pieniä kulkijoita.
Huulet ovat palanneet tärkeäksi osaksi suomalaisten meikkirutiinia – Nämä tuotteet nousseet uusiksi myyntihiteiksi23.7.2025 08:45:00 EEST | Tiedote
29. heinäkuuta vietetään jälleen vuosittaista kansainvälistä huulipunapäivää. Huulipunat ja -kiillot ovatkin parhaillaan yhä useamman suomalaisen huulilla, sillä erilaisia huulituotteita ostetaan nyt selvästi edeltäviä vuosia enemmän. Sokoksen ja Emotionin myyntidatasta käy ilmi, että huulipunien myynti on kasvanut peräti 50 prosenttia koronavuosiin verrattuna.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme