Decision notices on basic social assistance have been sent out with insufficient instructions for making a rectification request
Some of the decision notices on basic social assistance issued by Kela between 17 March and 22 March 2024 carry insufficient instructions for making a rectification request. Some 7,000 customers have received insufficient instructions. The error has been corrected on 22 March 2024.
Because of a technical error, some of the decision notices on basic social assistance issued by Kela have been sent out without specific instructions on how the customer can ask for the decision to be changed, i.e. make a rectification request. The instructions appended with the decision notice did not, for example, include the date by which the customer must submit a rectification request to Kela. The instructions included only the addresses to which the customer can submit the request.
The incomplete instructions were sent to some 7,000 customers who received a decision notice on basic social assistance between 17 March and 22 March 2024.
The mistake was noticed at Kela last Thursday, and it was corrected immediately. Kela regrets the inconvenience to the customers who received incomplete instructions.
Customers do not need to contact Kela because of the incomplete instructions. Customers who think that the decision they received from Kela about basic social assistance is wrong are advised to contact Kela to explain what they consider wrong and ask Kela to re-examine the decision. Decisions can be re-examined at Kela if they contain obvious errors or if they have been made on the basis of insufficient information. Having the case re-examined by Kela is quicker than filing a rectification request. If the decision cannot be corrected at Kela, the customer can make a rectification request.
Customers can make a rectification request even if they received incomplete instructions for doing so. If necessary, customers who received incomplete instructions can request a complete copy of the instructions by calling Kela or by visiting one of Kela’s customer service points. The period of appeal does not start until the customer has received the correct instructions for making a rectification request.
Most customers have received the correct instructions for making a rectification request with their decision notice to begin with. The instructions are correct if they include the date by which the customer must submit a rectification request to Kela.
Read more
Keywords
Kela has a responsibility to provide basic support in life’s ups and downs to everyone covered by the Finnish social security system.

Alternative languages
Subscribe to releases from Kela/FPA
Subscribe to all the latest releases from Kela/FPA by registering your e-mail address below. You can unsubscribe at any time.
Latest releases from Kela/FPA
Kom med i valfrihetsförsöket och erbjud allmänläkartjänster för personer som fyllt 65 år30.6.2025 09:02:17 EEST | Pressmeddelande
Ett försök med valfrihet för personer som fyllt 65 år inleds 1.9.2025. Vad handlar försöket om och varför lönar det sig för privata hälsovårdsföretag att delta i försöket?
Osallistu valinnanvapauskokeiluun ja tarjoa yleislääkärin palveluja 65 vuotta täyttäneille30.6.2025 09:02:17 EEST | Tiedote
Valinnanvapauskokeilu 65 vuotta täyttäneille ja sitä vanhemmille käynnistyy 1.9.2025. Mistä kokeilussa on kyse, ja miksi yksityisen terveydenhuollon kannattaa osallistua siihen?
FPA:s utlåtande: Den föreslagna reformen av utkomststödet ökar FPA:s arbetsmängd avsevärt men gör också verkställigheten av stödet smidigare27.6.2025 13:53:48 EEST | Pressmeddelande
Regeringen föreslår en reform av utkomststödet. Det viktigaste målet med reformen är att stärka kundens förmåga att klara sig självständigt och att spara in 74 miljoner euro på utgifterna för utkomststöd. Detta eftersträvas bland annat genom att man skärper kundernas skyldighet att söka heltidsarbete och förmåner som är primära i förhållande till utkomststödet. I sitt utlåtande om regeringens proposition betonar FPA att det krävs tillräckliga tjänster och ett nära samarbete mellan myndigheterna för att reformen ska lyckas.
Kelan lausunto: Toimeentulotukeen ehdotettu uudistus kasvattaa Kelan työmäärää merkittävästi mutta myös sujuvoittaa tuen toimeenpanoa27.6.2025 13:53:48 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Hallitus esittää uudistusta toimeentulotukeen. Uudistuksen tärkein tavoite on vahvistaa asiakkaan itsenäistä selviytymistä ja säästää 74 miljoonaa euroa toimeentulotukimenoissa. Tähän pyritään muun muassa sillä, että asiakkaita velvoitetaan entistä tiukemmin hakemaan kokoaikatyötä ja toimeentulotukeen nähden ensisijaisia tukia. Esitystä koskevassa lausunnossaan Kela korostaa, että uudistuksen onnistuminen edellyttää riittäviä palveluita ja tiivistä yhteistyötä viranomaisten välillä.
Kelan kuntoutuksen käyttämän GAS-menetelmän materiaalit löytyvät nyt myös kolmella saamen kielellä25.6.2025 11:10:49 EEST | Tiedote
Kelan kuntoutuksessa on käytössä GAS-menetelmä kuntoutuksen tavoitteiden laatimisen ja niiden toteutumisen arvioinnin välineenä. GAS-menetelmän Käsikirja ja Omat tavoitteeni -lomake löytyvät nyt myös pohjoissaameksi, inarinsaameksi ja koltansaameksi.
In our pressroom you can read all our latest releases, find our press contacts, images, documents and other relevant information about us.
Visit our pressroom