Jyväskylän yliopisto

Lapset voivat olla erilaisissa asemissa jo esiopetukseen siirtyessään

Jaa

Lapsen siirtymä esiopetukseen on iso muutos lapsen elämässä. Tutkimuksessa todettiin, että tätä siirtymää edeltävät varhaiskasvatuksen palvelut voivat kuitenkin asettaa lapset erilaiseen asemaan esiopetussiirtymässä.

Mies ja lapsi käsikkäin.
Tutkimuksen mukaan esiopetukseen siirtymää edeltävät varhaiskasvatuksen palvelut voivat asettaa lapset erilaiseen asemaan jo esiopetussiirtymävaiheessa. Palvelut vaikuttavat mm. siihen miten paljon tukea lapsi saa tässä muutoksessa. Mostphotos

Jasemin Çanin väitöskirjaan liittyvässä osatutkimuksessa keskityttiin kuusi vuotta täyttävien lasten arkeen varhaiskasvatuksessa keväällä ennen heidän varsinaista siirtymistään esiopetukseen. Tutkimusaineistoa kerättiin viidessä eri varhaiskasvatusyksikössä, joista vain kahdessa järjestettiin esiopetusta. Kolmessa muussa varhaiskasvatusyksiköissä lapset siirtyivät koulun yhteydessä olevaan esiopetuspaikkaan tulevan syksyn aikana.

Pienet ja isot eskarilaiset

Tutkimustulokset osoittivat, että lasten iälle annettiin erilaisia sosiaalisia merkityksiä esiopetussiirtymän kynnyksellä riippuen siitä, järjestettiinkö esiopetusta varhaiskasvatuksen tiloissa vai koulun yhteydessä.  

— Ikä onkin ihmisen fyysisen vuosikellon lisäksi myös ihmisen rakentama sosiaalinen ilmiö, johon liitetään erilaisia arvoja, uskomuksia sekä vaatimuksia, Çan selventää. 

Lasten viimeinen kevät varhaiskasvatuksessa tarjoaa vain osalle lapsista mahdollisuuden osallistua formaaleihin sekä informaaleihin siirtymäkäytäntöihin. Tällaisia käytäntöjä ovat esimerkiksi ennakoidut vierailut uuteen esiopetuspaikkaan sekä spontaanit keskustelut tulevasta siirtymästä. Arjessa käydyt keskustelut esiopetussiirtymästä rakentavat lapsille parhaimmillaan tilan valmistautua tulevaan siirtymään. Riippuen siitä, ovatko lapset yksikköjen vanhimman lapsen roolissa ja asemassa, siirtymäkäytännöt tarjoavat lapsille joukon voimavaroja varhaiskasvatuksen arkeen.  

— Vierailut tulevaan esiopetuspaikkaan ja arjessa käytävät vapaamuotoiset keskustelunavaukset tulevasta siirtymästä saavat aikaan joukon tilanteita, joissa lasten taidot sekä osaaminen tunnistetaan ja tunnustetaan koko varhaiskasvatusyhteisön kesken. Nämä keskustelut voivat parhaimmillaan tukea lasta siirtymässä, kuvailee Çan.

Erilaiset palvelut tuottavat erilaisia lapsuuksia 

Palveluiden järjestäminen vaikuttaa keskeisesti siihen, millaiseksi lasten arki varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa rakentuu. Järjestämisen tavat ovat yhteydessä siihen, millaisia ikärakenteita varhaiskasvatukseen rakentuu, mutta myös siihen miten lapsi nähdään ja kuullaan.

— Riippumatta siitä miten palvelut järjestetään kuntatasolla, esiopetussiirtymä tuottaa lapsille aina isoja muutoksia. Jokaisella lapsella tulisikin olla oikeus tulla nähdyksi ja kuulluksi isojen muutosten keskellä, oli hän sitten pieni tai iso eskarilainen varhaiskasvatuksen ikärakenteessa, toteaa Çan. 

Yhteyshenkilöt

Jasemin Çan
Väitöskirjatutkija, kasvatustieteiden laitos
jasemin.k.can@jyu.fi

Linkit

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoululle tunnustusta laadukkaasta opetuksesta ja tutkimuksesta - AACSB-akkreditointi myönnettiin kuudeksi vuodeksi eteenpäin3.7.2024 10:30:00 EEST | Tiedote

Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu on saanut arvostetun tunnustuksen korkealaatuisesta opetuksestaan ja tutkimuksestaan, kun sille myönnettiin AACSB-akkreditointi kuudeksi vuodeksi eteenpäin. Kauppakorkeakoulun vahvuuksina pidettiin erityisesti sitoutumista vastuullisuuteen ja yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen.

Susanna Lähde on ensimmäinen Jyväskylästä valmistunut diplomi-insinööri – heti perään valmistuu myös oma puoliso2.7.2024 11:00:00 EEST | Tiedote

Susanna Lähde on ensimmäinen Jyväskylän yliopistosta diplomi-insinööriksi valmistunut opiskelija. Susanna opiskeli Jyväskylässä tieto- ja ohjelmistotekniikan diplomi-insinööriohjelmassa ja työskentelee tällä hetkellä Valmetilla. Myös Susannan puoliso Aatu Laitinen valmistuu tänä keväänä diplomi-insinööriksi ensimmäisten joukossa. Tekniikan alan koulutus alkoi Jyväskylän yliopistossa vuonna 2021.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye