Jyväskylän yliopisto

Lapset voivat olla erilaisissa asemissa jo esiopetukseen siirtyessään

Jaa

Lapsen siirtymä esiopetukseen on iso muutos lapsen elämässä. Tutkimuksessa todettiin, että tätä siirtymää edeltävät varhaiskasvatuksen palvelut voivat kuitenkin asettaa lapset erilaiseen asemaan esiopetussiirtymässä.

Mies ja lapsi käsikkäin.
Tutkimuksen mukaan esiopetukseen siirtymää edeltävät varhaiskasvatuksen palvelut voivat asettaa lapset erilaiseen asemaan jo esiopetussiirtymävaiheessa. Palvelut vaikuttavat mm. siihen miten paljon tukea lapsi saa tässä muutoksessa. Mostphotos

Jasemin Çanin väitöskirjaan liittyvässä osatutkimuksessa keskityttiin kuusi vuotta täyttävien lasten arkeen varhaiskasvatuksessa keväällä ennen heidän varsinaista siirtymistään esiopetukseen. Tutkimusaineistoa kerättiin viidessä eri varhaiskasvatusyksikössä, joista vain kahdessa järjestettiin esiopetusta. Kolmessa muussa varhaiskasvatusyksiköissä lapset siirtyivät koulun yhteydessä olevaan esiopetuspaikkaan tulevan syksyn aikana.

Pienet ja isot eskarilaiset

Tutkimustulokset osoittivat, että lasten iälle annettiin erilaisia sosiaalisia merkityksiä esiopetussiirtymän kynnyksellä riippuen siitä, järjestettiinkö esiopetusta varhaiskasvatuksen tiloissa vai koulun yhteydessä.  

— Ikä onkin ihmisen fyysisen vuosikellon lisäksi myös ihmisen rakentama sosiaalinen ilmiö, johon liitetään erilaisia arvoja, uskomuksia sekä vaatimuksia, Çan selventää. 

Lasten viimeinen kevät varhaiskasvatuksessa tarjoaa vain osalle lapsista mahdollisuuden osallistua formaaleihin sekä informaaleihin siirtymäkäytäntöihin. Tällaisia käytäntöjä ovat esimerkiksi ennakoidut vierailut uuteen esiopetuspaikkaan sekä spontaanit keskustelut tulevasta siirtymästä. Arjessa käydyt keskustelut esiopetussiirtymästä rakentavat lapsille parhaimmillaan tilan valmistautua tulevaan siirtymään. Riippuen siitä, ovatko lapset yksikköjen vanhimman lapsen roolissa ja asemassa, siirtymäkäytännöt tarjoavat lapsille joukon voimavaroja varhaiskasvatuksen arkeen.  

— Vierailut tulevaan esiopetuspaikkaan ja arjessa käytävät vapaamuotoiset keskustelunavaukset tulevasta siirtymästä saavat aikaan joukon tilanteita, joissa lasten taidot sekä osaaminen tunnistetaan ja tunnustetaan koko varhaiskasvatusyhteisön kesken. Nämä keskustelut voivat parhaimmillaan tukea lasta siirtymässä, kuvailee Çan.

Erilaiset palvelut tuottavat erilaisia lapsuuksia 

Palveluiden järjestäminen vaikuttaa keskeisesti siihen, millaiseksi lasten arki varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa rakentuu. Järjestämisen tavat ovat yhteydessä siihen, millaisia ikärakenteita varhaiskasvatukseen rakentuu, mutta myös siihen miten lapsi nähdään ja kuullaan.

— Riippumatta siitä miten palvelut järjestetään kuntatasolla, esiopetussiirtymä tuottaa lapsille aina isoja muutoksia. Jokaisella lapsella tulisikin olla oikeus tulla nähdyksi ja kuulluksi isojen muutosten keskellä, oli hän sitten pieni tai iso eskarilainen varhaiskasvatuksen ikärakenteessa, toteaa Çan. 

Yhteyshenkilöt

Jasemin Çan
Väitöskirjatutkija, kasvatustieteiden laitos
jasemin.k.can@jyu.fi

Linkit

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

ERC Advanced Grant -miljoonarahoitus Jyväskylän yliopistoon – tutkimuskohteena nanopartikkelien ja biomolekyylien vuorovaikutukset11.4.2024 13:05:00 EEST | Tiedote

Euroopan tutkimusneuvosto ERC on myöntänyt merkittävän ERC Advanced Grant -rahoituksen Jyväskylän yliopiston laskennallisen nanotieteen professori Hannu Häkkiselle. Viisivuotinen rahoitus on arvoltaan 2,5 miljoonaa euroa ja sen avulla Häkkisen tutkimusryhmä kehittää uusia laskennallisia menetelmiä metallinanopartikkelien ja biomolekyylien välisten vuorovaikutusten tutkimiseen. Menetelmistä on hyötyä tutkittaessa nanopartikkelien käyttöä nanolääketieteen alaan kuuluvissa diagnostiikan ja terapian sovelluksissa. Kyseisen rahoituksen saajat ovat erityisen ansioituneita tutkijoita.

Koulu kerää oppilaista dataa – tulisiko sen myös opettaa tarkastelemaan kriittisesti datan keräämistä?11.4.2024 10:56:15 EEST | Tiedote

Oppimisanalytiikka, digitaaliset portfoliot, hyvinvointimittaukset, sykemittarit, luokan valaistusta ja ilmastointia tarkkailevat sensorit ynnä muut dataa keräävät ja tuottavat teknologiat ovat olennainen osa 2020-luvun koulua. Samaan aikaan koulun tulisi auttaa oppilaita tarkastelemaan kriittisesti samanlaisia datakäytänteitä, joita se itse arjessaan hyödyntää. Ruusupuisto tutkii ja keskustelee -tapahtumassa 16.4. kuullaan, mitä OKL:n Kohti datalukutaitoa -hankkeen tutkijat ovat saaneet selville ristiriidan taustamekanismeista ja ratkaisukeinoista.

Biologinen vanheneminen on yksilöllistä ja voimakkaasti periytyvää - eniten vanhenemista nopeuttavat tupakointi ja ylipaino11.4.2024 07:00:00 EEST | Tiedote

Yksilöiden väliset erot biologisessa vanhenemisessa näkyvät jo varhaisessa aikuisuudessa, selviää Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisessä tiedekunnassa tehdyssä väitöskirjassa. Biologinen vanheneminen on voimakkaasti periytyvää. Elintapoihin liittyvistä tekijöistä etenkin tupakoinnilla ja ylipainolla on selvä yhteys nopeampaan biologiseen vanhenemiseen.

QS Ranking 2024: Liikuntatieteet sijalla 39, kaikkiaan 11 JYU:n alaa mukana arvostetussa listauksessa10.4.2024 13:01:00 EEST | Tiedote

Vuoden 2024 QS World University Rankings by Subject -vertailun tulokset on julkaistu. Jyväskylän yliopiston aloista kasvatustieteet paransi sijoitustaan sijalle 76 (viime vuonna 78). Maailman sadan parhaan joukossa jatkoi myös liikunta, jonka sijoitus vertailussa on 39 (31 vuonna 2023). Lähellä huippua ovat myös psykologia, jonka sijoitus säilyi välillä 151-200 sekä uutena listalle nousseet kielitieteet (sijoitus 151-200).

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye