Hankens popularitet steg i år igen
Svenska handelshögskolans (Hanken) svenska kandidatprogram fick 2488 ansökningar (2023: 2148), 1680 till Helsingfors (2023: 1410) och 808 till Vasa (2023: 738) i den gemensamma ansökan som stängde 27.3.2024.

- Det är med glädje vi kan konstatera det stora antalet ansökningar till det svenska kandidatprogrammet. Det nya engelskspråkiga kandidatprogrammet fick 1337 ansökningar tidigare i år. Hankens goda rykte och våra utexaminerade ekonomers utmärkta sysselsättningsgrad är säkert en del av orsakerna till det stora intresset för båda våra kandidatprogram, säger Linda Gerkman, direktör för utbildning och digitala tjänster.
Under de senaste åren har ca 20% av de antagna studenterna till det svenska kandidatprogrammet haft finska som modersmål.
- Vi ser detta som en fin möjlighet att få svenskkunniga ekonomer ut i arbetslivet och erbjuder dessa studenter stöd och språkundervisning i svenska under de första åren. Intresset bland studenter från Sverige ser ut att vara lika starkt som ifjol. Ansökningstiden för dem pågår fram till mitten av april, säger Ida Borgar, chef för studentantagningen.
Ansökan till Hankens magisterprogram på engelska slog dessutom tidigare i år alla tiders rekord med 1738 sökande. Även doktorsutbildningen har varit populär och till den antogs i år 22 doktorander av totalt 174 sökande.
Ansökningssiffrorna som uppgetts i denna artikel är preliminära.
Mera information:
Linda Gerkman
Direktör för utbildning och digitala tjänster
Telefon: +358 40 352 1366
E-post: linda.gerkman@hanken.fi
Om
Svenska handelshögskolan är den äldsta handelshögskolan i Finland, med verksamhet i
Helsingfors och Vasa. Den är ett ledande, internationellt ackrediterat universitet med över
hundra års erfarenhet av utbildning och forskning inom ekonomi. Forskningen är mycket
ansedd och utgör grunden för all undervisning. Hanken har ett nära samarbete med
näringslivet och ett aktivt alumnnätverk med drygt 14 000 alumner som arbetar i över 70
olika länder.
Andra språk
Följ Svenska handelshögskolan
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska handelshögskolan
Fem år av Finnish Innovation Index: Ikea det mest innovativa företaget 20256.5.2025 17:30:00 EEST | Pressmeddelande
Årets vinnare i Finnish Innovation Index (FII)-mätningen är Ikea. I topp 10 finns globala varumärken och finska flaggskepp: Apple, BMW Group, Uber, Marimekko, Fiskars Group, Normal, Samsung, Airbnb och Lumene. De senaste FII-resultaten visar hur innovation, värdegrund och tillväxt går hand i hand.
Finnish Innovation Index viisi vuotta: Ikea on innovatiivisin yritys 20256.5.2025 17:30:00 EEST | Tiedote
Vuoden voittaja Finnish Innovation Index (FII) -mittauksessa on Ikea, ja top 10 sisältää globaaleja brändejä ja suomalaisia ikoneita: Apple, BMW Group, Uber, Marimekko, Fiskars Group, Normal, Samsung, Airbnb ja Lumene. Viimeisimmät FII-tulokset korostavat, kuinka innovaatio, arvopohja ja kasvu kulkevat käsi kädessä.
Five years of Finnish Innovation Index: IKEA is the most innovative company in 20256.5.2025 17:30:00 EEST | Press release
The Finnish Innovation Index (FII) 2025 winner is IKEA with top10 including global brands and Finnish icons: Apple, BMW Group, Uber, Marimekko, Fiskars Group, Normal, Samsung, Airbnb, and Lumene. The latest FII results spotlight how innovation, purpose, and growth go hand in hand.
Ny forskning visar att nuvarande argument för att minska köttkonsumtionen kan få motsatt effekt28.4.2025 11:59:42 EEST | Pressmeddelande
Det är välkänt att vi behöver övergå till mer hållbara kostvanor genom att ersätta animaliska produkter med växtbaserade alternativ. Däremot är det fortfarande en kritisk fråga att förstå vilka konsumenter som för närvarande äter kött och vilka som är villiga att minska sin konsumtion och varför.
Uuden tutkimuksen mukaan nykyiset moraaliset perustelut lihankulutuksen vähentämiseksi saattavat kääntyä tarkoitustaan vastaan28.4.2025 11:59:42 EEST | Tiedote
Jo vakiintuneen näkemyksen mukaan ihmisten on siirryttävä kohti kestävämpiä ruokailutottumuksia korvaamalla eläinperäisiä tuotteita kasvipohjaisilla vaihtoehdoilla. On kuitenkin myös tärkeää ymmärtää, ketkä kuluttajista syövät nykyisin lihaa ja ketkä ovat valmiita vähentämään lihankulutustaan ja miksi näin on.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum