HSL Helsingin seudun liikenne

HSL-alue tarjosi BEST-tutkimuksen mukaan muita kaupunkeja luotettavampaa joukkoliikennettä

Jaa

Euroopan eri kaupunkien asukkaat arvioivat BEST-vertailussa kotialueensa joukkoliikennettä kahdeksalla eri laatutekijällä ja HSL-alue pärjäsi vuonna 2023 useilla mittarilla muita kaupunkeja paremmin. Muun muassa joukkoliikenteen luotettavuus sekä tiedonsaanti liikenteestä olivat HSL-alueen vastaajien mielestä korkealla tasolla.

HSL-alue erottautui edukseen vuoden 2023 BEST-tutkimuksessa etenkin joukkoliikenteen luotettavuudessa, tiedonsaannissa ja matkustusmukavuudessa. Vastaajat antoivat HSL-alueella kyseisille laatutekijöille selvästi korkeampia arvosanoja kuin muissa kaupungeissa. HSL-alue sijoittui kaikilla kolmella mittarilla kaupunkien kärkikolmikkoon.  

Vastaajien tyytyväisyys HSL-alueen joukkoliikenteeseen pysyi kaiken kaikkiaan samalla tasolla kuin vuonna 2022. Ainoa laatutekijä, johon vastaajat olivat selvästi tyytymättömämpiä kuin vuonna 2022, oli joukkoliikenteen rahalle tarjoama vastine. 

HSL-alueen NPS-luku oli kolmanneksi paras 

HSL-alueen NPS-luku, joka mittaa vastaajien halua suositella joukkoliikenteen palveluita muille, oli tutkimuksen kolmanneksi paras. Monessa muussa kaupungissa NPS-luku oli negatiivinen.  

HSL-alue sijoittui kaupunkien välisessä vertailussa kokonaisuudessaan neljännelle sijalle. Edelle menivät Turku, Tampere ja Geneve. Taakse jäivät Tukholma, Bergen, Oslo, Rotterdam, Reykjavik, Kööpenhamina ja Trondheim. 

Alueellisesti katsottuna vastaajien tyytyväisyys joukkoliikenteeseen nousi vuodesta 2022 D-lippuvyöhykkeellä, johon kuuluvat Kerava, Kirkkonummi, Sipoo, Siuntio ja Tuusula. Myös vantaalaisten tyytyväisyys nousi, kun taas helsinkiläisten joukossa se laski.  

Pitkällä aikavälillä vuosina 2015-2023 HSL-alueella on kohonnut etenkin vastaajien tyytyväisyys joukkoliikenteen häiriötiedottamiseen sekä pysäkki- ja asemainformaatioon. Myös tyytyväisyys  liikennevälineiden siisteyteen ja nykyaikaisuuteen on noussut, mikä johtunee siitä, että HSL-alueella on vajaan viimeisen kymmenen vuoden aikana satsattu merkittävästi uuteen kalustoon sekä kisko- että bussiliikenteessä. 

Tutkimukseen vastasi yhteensä noin 2 200 HSL-alueen asukasta joko nettipaneelissa tai puhelimitse. Osallistujat oli valittu satunnaisotannalla asukkaiden joukosta, joten tutkimus tavoitti myös niitä, jotka käyttävät joukkoliikennettä harvoin tai eivät lainkaan. 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Liikennetutkija Erika Rintamäenpää, erika.rintamaenpaa@hsl.fi
Tutkimuspäällikkö Marko Vihervuori, marko.vihervuori@hsl.fi

Liitteet

Helsingin seudun liikenne HSL vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta, tilaamisesta ja lipuista sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on noin 400 työntekijää. Vuonna 2023 HSL:n toimintakulut olivat 830 miljoonaa euroa ja toimintatuotot 876 miljoonaa euroa. HSL:n liikennevälineiden kyytiin noustiin vuoden 2023 aikana 344 miljoonaa kertaa, mikä on suurin osa Suomen joukkoliikennematkoista.
Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne

Häiriöt HSL-sovelluksessa ja hsl.fi-verkkosivuilla jatkuvat edelleen Microsoftin laajan tietoliikennehäiriön vuoksi29.10.2025 22:11:35 EET | Tiedote

HSL-sovellus ja hsl.fi-verkkosivut eivät toimi normaalisti Microsoft Azure -palvelun laajan häiriön vuoksi. HSL-sovelluksessa ja Lippukaupassa esiintyy ongelmia lippujen ostamisessa. Myös Reittioppaassa esiintyy häiriöitä. Häiriöt HSL:n digitaalisissa palveluissa havaittiin keskiviikkona 29.10. hieman klo 18 jälkeen, ja ne jatkuvat vielä noin kymmeneltä illalla. Häiriön kestosta ei ole toistaiseksi aika-arviota.

Toiminta- ja taloussuunnitelma 2026–2028: HSL panostaa laadukkaisiin matkaketjuihin työmaista huolimatta29.10.2025 11:30:00 EET | Tiedote

HSL:n toimintaan vaikuttavat tulevina vuosina useat suuret työmaat, ja lisäksi kuntayhtymän operointi- ja infrakustannukset kasvavat. Samaan aikaan joukkoliikenteen laatu kuitenkin myös paranee, kun muun muassa Laajasalon ratikkayhteys ja Espoon kaupunkirata valmistuvat. Nämä asiat käyvät ilmi HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelmasta 2026–2028 (TTS), jonka hyväksymistä HSL:n hallitus esittää yhtymäkokoukselle.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye