Kelan chattirobotti vastaa nyt myös sotilasavustusta koskeviin kysymyksiin
Chattirobotti Kela-Kelpo osaa nyt vastata kysymyksiin sotilasavustuksesta. Asiakas voi kysyä chattirobotilta esimerkiksi, mihin menoihin sotilasavustusta voi hakea, kuka sitä voi saada, milloin avustusta voi hakea ja miten sitä haetaan.
Chattirobotti Kela-Kelpo neuvoo asiakkaita sotilasavustusta koskevissa kysymyksissä osoitteessa www.kela.fi/asevelvolliset.
Chattirobotti osaa vastata esimerkiksi kysymyksiin siitä, kuka voi saada sotilasavustusta, maksaako Kela koko vuokran palveluksen ajalta, miten sotilasavustusta haetaan ja voiko sitä saada takautuvasti.
− Palveluksen aloittamiseen liittyy paljon kysymyksiä, joista toimeentulo on monilla päällimmäisenä. Chattirobotti on tälle asiakasryhmälle tervetullut lisä Kelan palvelukanaviin. sanoo suunnittelija Antti Lankia Kelan palvelutoiminnan kehittämisyksiköstä.
Chattirobotti tukee verkkoasioinnissa ympäri vuorokauden
Kela-Kelpo ja ruotsinkielinen FPA-Folke ovat palvelleet asiakkaita vuodesta 2021 alkaen ja vastanneet kysymyksiin muun muassa perustoimeentulotuesta, perhe-etuuksista, asumistuesta ja opiskelijan etuuksista. Vuonna 2023 asiakkaat kävivät Kelan chattirobottien kanssa yli 130 000 keskustelua.
Kelan chattirobotista onkin tullut yhä tärkeämpi osa sujuvaa ja laadukasta asiakaspalvelua. Tarvittaessa Kela-Kelpo ohjaa asiakkaita eteenpäin muihin palvelukanaviin, kuten OmaKelaan tai Kelan puhelinpalveluun. Asevelvollisten voi olla hankala asioida Kelassa virastoaikoina. Chattirobotti palvelee kellon ympäri.
Tavoitteena on, että asiakkaat saavat vastaukset kysymyksiinsä helposti ja nopeasti, selkeästi kirjoitetussa muodossa. Kun asiakas saa chattirobotilta vaivattomasti apua ja vinkkejä kela.fissä, verkkoasiointi sujuvoituu.
Chattirobotti oppii jatkuvasti uutta asiakkaiden esittämien kysymysten avulla. Kelan palveluasiantuntijat käyvät päivittäin läpi chattirobotin kanssa käytyjä keskusteluja ja opettavat niiden perusteella chattirobottia vastaamaan kysymyksiin entistä paremmin.
Vinkkejä keskusteluun Kela-Kelpon kanssa
Näillä vinkeillä saat chattirobotilta parhaiten apua:
- Mainitse keskustelussa aihepiiri, jota kysymyksesi koskee (esimerkiksi sotilasavustus), niin chattirobotti osaa vastata kysymykseesi tarkemmin.
- Älä lähetä henkilötietojasi viestissä.
- Kirjoita lyhyitä, muutaman sanan lauseita. Kysy vain yksi kysymys kerrallaan.
Linkit
Kansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.
![](/data/images/public/69820426/70130462/e3a8fade-1c96-42d0-9136-6f4e4395c68f-w_780.png)
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela
Kelan Ylöjärven palvelupisteen aukioloaika muuttuu24.7.2024 09:00:00 EEST | Tiedote
Aukioloaika muuttuu Ylöjärven palvelupisteessä 6.8. alkaen. Jatkossa neuvontaa saa ajanvarauksella tiistaisin.
Kela bálvalanbáiki Soađegilis fárre15.7.2024 10:06:26 EEST | Tiedote
Soađegili bálvalanbáiki fárre 29.7. čujuhussii Ostoskuja 1.
Kelan palvelupiste Sodankylässä muuttaa15.7.2024 10:05:51 EEST | Tiedote
Sodankylän palvelupiste muuttaa 29.7. osoitteeseen Ostoskuja 1.
MittKanta håller öppet hela sommaren – här våra tips till semesterfirare11.7.2024 06:30:00 EEST | Tiedote
Finlands mest använda digitala tjänst inom social- och hälsovården, MittKanta, står till tjänst i hälso- och sjukvårdsärenden också under semesterperioden. Med hjälp av Kanta-tjänsterna följer viktiga uppgifter med dig från ett välfärdsområde till ett annat och till och med utomlands. Läs om hur vi betjänar semesterfirare.
OmaKanta on auki koko kesän – tässä vinkkimme lomalaiselle11.7.2024 06:30:00 EEST | Tiedote
Suomen käytetyin sosiaali- ja terveydenhuollon asiointipalvelu OmaKanta palvelee terveysasioissa lomakaudellakin. Tärkeät tiedot kulkevat mukanasi hyvinvointialueelta toiselle ja jopa ulkomaille Kanta-palvelujen avulla. Lue, miten palvelemme lomalaista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme