Jyväskylän yliopisto

Lasten ja nuorten tiede- ja robotiikkakilpailun SM-finaali järjestetään Jyväskylän yliopistossa

Jaa

Kansainvälisen FIRST Lego League –tiede- ja robotiikkakilpailun SM-kilpailut järjestetään ensimmäistä kertaa Jyväskylässä. Kilpailun tarkoituksena on esitellä lapsille ja nuorille luonnontieteitä, teknologiaa ja matematiikkaa hauskan ja jännittävän oppimisen kautta. Huhtikuun 8. päivä järjestettävään kilpailuun odotetaan 150 osallistujaa ympäri Suomea. Parhaiten pärjänneet joukkueet pääsevät edustamaan Suomea EM-kisoihin Norjaan.

Kansainvälisen FIRST Lego League –tiede- ja robotiikkakilpailun SM-kilpailut järjestetään ensimmäistä kertaa Jyväskylässä.
Kansainvälisen FIRST Lego League –tiede- ja robotiikkakilpailun SM-kilpailut järjestetään ensimmäistä kertaa Jyväskylässä. Teemu Rahikka / Jyväskylän yliopisto

Kansainvälisen FIRST Lego League -tiede- ja robotiikkakilpailun (FLL) Suomen mestaruuskilpailut järjestetään Jyväskylässä maanantaina 8.4. Tämä on ensimmäinen kerta, kun valtakunnallinen finaali järjestetään Jyväskylässä. Kilpailua voi tulla seuraamaan paikan päälle klo 12–17.

FIRST Lego League on lapsille ja nuorille suunnattu tiede- ja robotiikkakilpailu, jonka tarkoituksena on ohjata nuoria luonnontieteiden ja tietotekniikan pariin. Kilpailua ovat Jyväskylässä järjestämässä Jyväskylän yliopiston informaatioteknologian tiedekunta, Jyväskylän kaupunki ja Robotiikka ja tiedekasvatus ry.

FIRST Lego League -kilpailusarja muodostuu alueellista ja koulutason karsinnoista, joista edetään valtakunnallisiin SM-kilpailuihin. Suomen mestaruuskilpailusta 3–4 joukkuetta pääsee edustamaan Suomea Euroopan mestaruuskilpailuihin Norjaan toukokuun puolivälissä.

”Jyväskylä on aktiivinen toimija nuorten luonnontieteellisteknillisessä kasvatuksessa ja olemme järjestäneet FLL-kisojen aluekarsintoja jo vuodesta 2018 alkaen. On todella hienoa saada järjestää Suomen mestaruusfinaali Jyväskylän yliopiston IT-tiedekunnassa”, kertoo kilpailun johtajana toimiva yliopistonopettaja Leena Hiltunen

Jyväskylän yliopiston Agora-rakennuksessa järjestettävässä finaalissa toisiaan vastaan mittelee noin 15–18 maksimissaan 10 hengen joukkuetta. Lapsia ja nuoria tulee paikalle ympäri Suomen kaikkiaan noin 150 osallistujan verran.

null
Robotiikkakilpailussa joukkueen suunnittelema Lego-robotti kerää pisteitä suorittamalla tehtäviä pelilaudalla. Kuva: Leena Hiltunen. Leena Hiltunen / Jyväskylän yliopisto

Tiedeprojektiin joukkue on suunnitellut ja toteuttanut tehtävänannon mukaisen kirjallisen tuotoksen sekä sitä esittelevän posterin. Robotiikkakilpailussa joukkue suunnittelee, rakentaa ja ohjelmoi Lego-robotin, jolla tehdään ennalta annettuja tehtäviä pelilaudalla. Tarkoituksena on kerätä pisteitä suorittamalla mahdollisimman monta tehtävää onnistuneesti 2,5 minuutin aikarajan puitteissa. Joukkueet saavat yrittää useita kertoja, muokaten robottia yritysten välissä. 

Joukkueilla on ollut noin 3,5 kuukautta aikaa valmistautua aluekarsintoihin. Keski-Suomessa aluekarsinta järjestettiin helmikuun 14. päivä.

Jyväskylästä kilpailemassa on kaksi joukkuetta, KoodariKuutit ja DBK. Joukkueet ovat puolustavien mestareiden asemassa, sillä viime vuoden SM-kilpailuiden voittajajoukkue KLP - Korpilahden Pro:t tuli Jyväskylästä.

Lisätietoja

FIRST Lego Leaguen esittelee lapsille ja nuorille luonnontieteitä, teknologiaa ja matematiikkaa hauskan ja jännittävän oppimisen kautta. Robotiikkakilpailun kautta lapset oppivat kriittistä ajattelua sekä suunnittelu- ja koodaustaitoja.

Tapahtumaa on järjestetty maailmanlaajuisesti vuodesta 1998 alkaen. Informaatioteknologian tiedekunta on ollut mukana järjestämässä tapahtumaa Jyväskylässä vuodesta 2018. Tapahtuman muut järjestäjät ovat Jyväskylän kaupunki ja Robotiikka ja tiedekasvatus ry.

Media on tervetullut seuraamaan tapahtumaa paikan päälle.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Kansainvälisen FIRST Lego League –tiede- ja robotiikkakilpailun SM-kilpailut järjestetään ensimmäistä kertaa Jyväskylässä.
Kansainvälisen FIRST Lego League –tiede- ja robotiikkakilpailun SM-kilpailut järjestetään ensimmäistä kertaa Jyväskylässä.
Lataa
Robotiikkakilpailussa joukkueen suunnittelema Lego-robotti kerää pisteitä suorittamalla tehtäviä pelilaudalla. Kuva: Leena Hiltunen.
Robotiikkakilpailussa joukkueen suunnittelema Lego-robotti kerää pisteitä suorittamalla tehtäviä pelilaudalla. Kuva: Leena Hiltunen.
Lataa
Lataa
Lataa

Linkit

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Fintrafficin ja Jyväskylän yliopiston yhteistyö tähtää liikenneturvallisuuden parantamiseen tekoälyn ja datatieteen avulla22.4.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

Fintraffic ja Jyväskylän yliopisto allekirjoittivat yhteistyösopimuksen, jonka tavoitteena on parantaa tieliikenteen turvallisuutta ja kehittää liikenteestä sujuvampaa ja ympäristöystävällisempää. Yhteistyö yhdistää toisiinsa Fintrafficin tuottaman ja hallinnoiman tiedon sekä Jyväskylän yliopiston datamalli- ja analytiikkaosaamisen.

Kvanttipäivässä pääsi testaamaan kvanttitietokoneen simulaattoria - tutkijan mukaan kvanttiteknologiaa on 10 vuoden päästä käytössä monessa paikassa19.4.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

Jyväskylän yliopistossa juhlistettiin kansainvälistä kvanttipäivää 12.4. Resonate-tapahtumassa, jossa oli mahdollista tutustua kvanttiteknologian tutkimukseen, testata kvanttitietokoneen simulaattoria ja pelata kvanttifysiikkaa hyödyntäviä pelejä. Informaatioteknologian tiedekunnan professori Teiko Heinosaaren mukaan kvanttiteknologian sovelluksia tullaan näkemään käytössä usealla eri alalla luultavasti seuraavan 10 vuoden aikana.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye