Kokoomuksen Kauma: Eurooppa ja Suomi voivat menestyä vain, jos kukin maa kantaa vastuun omasta taloudestaan

Kokoomuksen kansanedustaja ja eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Pia Kauma painottaa Suomen aktiivista vaikuttamisotetta Euroopan unionissa taloutta, turvallisuutta ja ympäristöä käsittelevissä asioissa pitäessään Kokoomuksen eduskuntaryhmän ryhmäpuheenvuoron eduskunnan ajankohtaiskeskustelussa EU:n avaintavoitteista.

Pia Kauma. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.

”Kokoomukselle Euroopan unioniin kuuluminen on valinta. Me haluamme olla aktiivinen osa läntistä arvoyhteisöä. Kesällä pidettävien EU-vaalien kynnyksellä ja uuden 5-vuotiskauden alkaessa on juuri nyt oikea aika määritellä päälinjat ja ottaa ohjat omiin käsiimme EU-vaikuttamisessa”, Kauma aloittaa.

Kauman mukaan Euroopan unionin on oltava vahva niissä asioissa, joissa Suomi voi yhdessä muiden kanssa toimia tehokkaammin kuin se yksin voisi.

”Etenkin viime vuosien koronakriisi ja energiakriisi osoittivat, että Suomi on yksin liian pieni huoltovarmuuden osalta esimerkiksi lannoitteiden tai lääkkeiden saatavuuden turvaamisessa. Vastaavasti EU:lle ei pidä antaa valtaa asioissa, jotka keskeisesti kuuluvat maiden omaan päätösvaltaan. Pitää nähdä metsä puilta”, Kauma sanoo.

Kauma painottaa, että Eurooppa ja Suomi menestyvät vain, jos kukin maa kantaa vastuun omasta taloudestaan. Samalla Kauma nostaa esille EU:n turvallisuuspolitiikan tärkeyden.

”Emme jatkossakaan tue elpymispaketin kaltaisia järjestelyjä, ja markkinoita vääristävästä valtiontukikilpailusta tulee palata normaaliin”, Kauma jatkaa.

”Ukraina tarvitsee laajaa ja pitkäaikaista sitoutumista meiltä kaikilta. Haluammekin kiittää pääministeri Orpoa, joka kehotti Euroopan investointipankkia lisäämään rahoitusta Euroopan puolustusteollisuudelle. Venäjän jäädytetyt varat, tai vähintään niiden korkotuotto, on saatava Ukrainan tukemiseksi pikimmiten”, Kauma sanoo.

Kauman mukaan jälkijättöisestä vaikuttamisesta on vihdoin otettu pitkä askel oikeaan suuntaan.

”Kokoomuksen eduskuntaryhmä haluaa, että Suomi on aktiivisesti vaikuttamassa meille keskeisiin kysymyksiin. Vain siten voimme onnistua kehittämään Euroopasta parasta paikkaa meille kaikille”, Kauma päättää.

Alla kokonaisuudessa kansanedustajan ja Kokoomuksen eduskuntaryhmän varapuheenjohtajan Pia Kauman pitämä Kokoomuksen eduskuntaryhmän ryhmäpuheenvuoro eduskunnan ajankohtaiskeskustelussa EU:n avaintavoitteista. (Muutokset puhuttaessa mahdollisia)

Arvoisa puhemies,

Kokoomukselle Euroopan unioniin kuuluminen on valinta. Me haluamme olla aktiivinen osa läntistä arvoyhteisöä. Kesällä pidettävien EU-vaalien kynnyksellä ja uuden 5-vuotiskauden alkaessa on juuri nyt oikea aika määritellä päälinjat ja ottaa ohjat omiin käsiimme EU-vaikuttamisessa.

Ensi makua Orpon hallituksen tuloksellisesta EU-vaikuttamisesta olemmekin jo saaneet, kun laajasti tärkeänä pidetyn yritysvastuudirektiivin yksityiskohtia viilattiin Suomenkin toivomaan suuntaan ennen hyväksymistä. Suomen kädenjälki näkyy myös Euroopan unionin 2040 ilmastotavoitteissa. Niissä huomioidaan maamme metsäiset ja pohjoiset erityispiirteet sekä riippuvuutemme puhtaasta energiasta. Ydinvoimaan suhtaudutaan tyystin aikaisemmasta poiketen. Kielteinen suhtautuminen on vaihtunut pienreaktoreiden rakentamistavoitteeksi. Olemme saaneet viestimme läpi: Euroopan on vihdoin irtaannuttava fossiilisesta energiasta.

Arvoisa puhemies,

Euroopan unionin on oltava vahva niissä asioissa, joissa Suomi voi yhdessä muiden kanssa toimia tehokkaammin kuin se yksin voisi. Etenkin viime vuosien koronakriisi ja energiakriisi osoittivat, että Suomi on yksin liian pieni huoltovarmuuden osalta esimerkiksi lannoitteiden tai lääkkeiden saatavuuden turvaamisessa.

Vastaavasti EU:lle ei pidä antaa valtaa asioissa, jotka keskeisesti kuuluvat maiden omaan päätösvaltaan. Pitää nähdä metsä puilta.

Suomi on metsäinen, kylmä maa pohjoisessa. Itärajamme muodostaa pitkän ulkorajan myös EU:lle. Tämä kaikki tarkoittaa pitkiä toimitusketjuja, talvimerenkulkua, maatalouden erityisolosuhteita. Näiden näkökohtien on oltava keskeisesti esillä kaikessa vaikuttamisessamme.

Arvoisa puhemies,

Eurooppa ja Suomi voivat menestyä vain, jos kukin maa kantaa vastuun omasta taloudestaan. Emme jatkossakaan tue elpymispaketin kaltaisia järjestelyjä, ja markkinoita vääristävästä valtiontukikilpailusta tulee palata normaaliin.

Hallitus on EU-keskusteluissa peräänkuuluttanut luotettavan sähkömarkkinamallin ja hinnoittelumekanismin kehittämistä. Ennustettavasta ja maltillisesta sähkön hinnasta hyötyvät kotitaloudet. Se on myös edellytys kilpailussa digitaalisen siirtymän ja vähähiilisen teollisuuden investoinneista.

Arvoisa puhemies,

Valitettavasti kaikki tämä on turhaa ilman turvallisuutta. Ukraina tarvitsee laajaa ja pitkäaikaista sitoutumista meiltä kaikilta. Haluammekin kiittää pääministeri Orpoa, joka kehotti Euroopan investointipankkia lisäämään rahoitusta Euroopan puolustusteollisuudelle. Venäjän jäädytetyt varat, tai vähintään niiden korkotuotto, on saatava Ukrainan tukemiseksi pikimmiten.

Arvoisa puhemies,

Avaintavoitteidemme käsittely antaa luotettavan kuvan siitä, että jälkijättöisestä vaikuttamisesta on vihdoin otettu pitkä askel oikeaan suuntaan. Kokoomuksen eduskuntaryhmä haluaa, että Suomi on aktiivisesti vaikuttamassa meille keskeisiin kysymyksiin. Vain siten voimme onnistua kehittämään Euroopasta parasta paikkaa meille kaikille.

Kokoomuksen Kopra: Suomen ensimmäinen kansalliskaartin kanssa solmittu yhteisymmärryspöytäkirja vahvistaa Suomen turvallisuutta2.5.2024 15:07:40 EEST | Tiedote

Puolustusvoimien ja Virginian kansalliskaartin välille 2.5.2024 laadittu yhteisymmärryspöytäkirja on merkittävä uusi askel Suomen ja Yhdysvaltain välisessä puolustusyhteistyössä. Jokaisella Yhdysvaltain osavaltiolla on oma kansalliskaartinsa. Suomi ei ole aiemmin kansalliskaartien kanssa tehnyt nyt sovitun kaltaista pöytäkirjaa.

Kokoomusedustajat kieltäisivät Tiktokin: ”Haitalliset vaikutukset lapsiin ja nuoriin ilmeisiä”29.4.2024 07:04:00 EEST | Tiedote

Kokoomuslaiset kansanedustajat ovat tehneet toimenpidealoitteen, jolla ehdotetaan Tiktokin kieltämistä Suomessa. Heidän mukaansa sovellukseen liittyvät turvallisuusriskit sekä sen haitalliset vaikutukset lapsiin ja nuoriin ovat ilmeisiä. Väkivaltainen, ahdistava, koukuttava tai vaaraa aiheuttava sisältö ei kuulu lasten ruuduille, sanovat kokoomusedustajat.