Stark selvitti, mistä syystä suomalaiset remontoivat – kauneus on 7 kertaa tärkeämpää kuin muutokset pohjaratkaisuun
Tuhannesta suomalaisesta kolme neljästä vastaa asuntonsa olevan vähintäänkin pienen remontin tarpeessa, selviää Stark Suomi Oy:n teettämästä Suomalaiset remontoivat ja rakentavat 2024 -tutkimuksesta. Remontointitarve kumpuaa ensisijaisesti (63 %) halusta saada asunnosta silmää miellyttävämpi. Hieman alle puolet vastaajista puolestaan kokee paikkojen käyttöiän tulevan jo vastaan. Ainoastaan noin joka kymmenes haluaa remontoida siksi, että he kokevat asunnon pohjaratkaisun kömpelöksi.

Asunnon esteettistä miellyttävyyttä arvostavat etenkin naiset (69 % vrt. miehet 57 %). Kaikkein korkeimmat vaatimukset on nuorilla aikuisilla, joiden mielestä asunnon pitäisi sekä miellyttää silmää nykyistä enemmän (74 %, vrt. keskiarvo 63 %) että olla pohjaratkaisultaan toimivampi (26 %, vrt. keskiarvo 9 %). Kysymykseen sai valita useamman vastausvaihtoehdon.
”Pohjaratkaisun toimivuus on ainakin puheen tasolla tuntunut olevan yksi tärkeimmistä asunnon ominaisuuksista jo vuosikymmeniä. Tutkimustulos osoittaa aikojen muuttuneen: suomalaiset arvottavat asunnon kauneuden eli estetiikan jopa seitsemän kertaa tärkeämmäksi remontointitarpeeksi kuin neliöiden hyötykäytön. Taustalla voi olla myös taloudelliset realiteetit. Kevyt kohentaminen ja somistaminen tuppaa olemaan kukkarolle kevyempää kuin huonejaon uusiminen”, Stark Suomen toimitusjohtaja Harri Päiväniemi sanoo.
Arvonnousun tavoittelu yllättävän harvinaista
Remontin joskus tehneille esitettiin jatkokysymys siitä, mitä he ensisijaisesti tavoittelevat remontilla. Vastaajia pyydettiin huomioimaan ainoastaan sellaiset remontit, joita he päättävät tehdä tai teettää omasta aloitteestaan itsenäisellä päätöksellä. Kysymys ei siis koskenut esimerkiksi kerrostaloyhtiön määräämiä ”pakollisia” remontteja.
Tulokset kertovat, että yllättävän harva – alle joka kymmenes – tavoittelee remontilla ensisijaisesti asunnon arvonnousua. Sen sijaan ykkösajuri on viihtyvyyden parantaminen (46 %), etenkin rivi- ja kerrostaloasunnoissa. Myös asunnon parempi toimivuus arjessa (29 %) koetaan paljon tärkeämmäksi remontoinnin syyksi kuin asunnon arvonnousun tavoittelu.
”Lehtiotsikoita selaamalla voisi helposti saada sellaisen käsityksen, että asunnon remontointi jälleenmyyntiä silmällä pitäen on se kaikkein vahvin trendi. Tutkimus kuitenkin osoittaa, että paikkoja halutaan tuunata oman viihtyvyyden ehdoilla, eikä niinkään mahdollisen seuraavan asujan mieliksi”, Päiväniemi arvioi.
Stark Suomi Oy:n Suomalaiset remontoivat ja rakentavat 2024 -tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin online-kyselynä Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Panelissa 9.–15.1.2024. Kohderyhmänä olivat 18–76-vuotiaat suomalaiset, jotka omistavat asunnon. Tutkimuksen otos painotettiin iän, sukupuolen ja asuinalueen mukaan vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti. Tutkimuksen lopulliseen kohderyhmään kuului 1000 vastaajaa.
Yhteydenotot ja lisätietoja:
Harri Päiväniemi, toimitusjohtaja, Stark Suomi Oy, puh. 040 643 1800
Satu Otala, viestintäjohtaja, Stark Suomi Oy, puh. 044 475 7483, satu.otala@stark-suomi.fi
Kuvat
Liitteet
Tietoja julkaisijasta
STARK - reilusti rakentajan asialla
Olemme jokaisen rakentajan reilu ja luotettava kumppani, joka tekee työtään intohimolla ja tinkimättömällä ammattiylpeydellä. Meitä starklaisia on noin 1 000 ympäri Suomen, ja valtakunnallinen 27 myymälän verkostomme, jakelukeskuksemme sekä verkkokauppamme palvelevat ajasta ja paikasta riippumatta. Stark on osa Pohjois-Euroopan suurinta rakennustarvikeyritystä STARK Groupia.
Verkkokauppa: www.stark-suomi.fi/
Yhtiösivut: yritys.stark-suomi.fi/
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Stark Suomi Oy
Remontoinnin laiminlyönnit kostautuvat asunnon arvossa26.8.2025 08:40:00 EEST | Tiedote
Noin joka viides suomalainen (21 %) on kiinnostunut asunnon flippaamisesta eli ostamisesta, remontoimisesta ja kalliimmalla myynnistä. Tämä käy ilmi Stark Suomen vuosittain teettämästä Suomalaiset remontoivat ja rakentavat 2025 -tutkimuskyselystä. Asunnon arvon pohtiminen nousee ajankohtaiseksi myös silloin, kun harkinnassa on asunnon vaihto tai myyminen. Remonteilla asunnon arvoa voi pyrkiä nostamaan, ja toisaalta remonttien laiminlyönti voi laskea asunnon arvoa huomattavasti.
Sisäkaton maalaus uudistaa asunnon ilmeen – ammattilainen antaa vinkit parhaaseen lopputulokseen4.8.2025 08:25:00 EEST | Tiedote
Suomalaisista kolmasosa remontoi sisäkaton itse kotona, kun taas mökillä sisäkaton remontoi itse melkein puolet selviää Starkin teettämästä Suomalaiset remontoivat ja rakentavat 2025 -kyselytutkimuksesta. Sisäkaton maalauksella asunnon ilme raikastuu tai sillä voi luoda myös ihan uudenlaista ilmettä. Katon maalaus onnistuu hyvin myös omatoimiremontoijalta, kun noudattaa ammattilaisen vinkkejä.
Kysely: suomalaiset paljastavat mikä remontin jälkeen on kaduttanut – ammattilainen kertoo, miten vältät yleisen virheen15.7.2025 08:35:00 EEST | Tiedote
Väärät valinnat, epäesteettinen lopputulos, remonttivirheet ja väärinymmärrykset ovat syitä suomalaisten tyytymättömyyteen remonttien lopputuloksissa. Näin voi tiivistää Stark Suomen teettämän Suomalaiset remontoivat ja rakentavat 2025 -kyselytutkimuksen vastaukset siihen, mikä remontissa on kaduttanut.
SBTi on hyväksynyt STARK-konsernin ilmastotavoitteet kohti nettonollaa vuoteen 2050 mennessä9.7.2025 08:32:21 EEST | Tiedote
SBTi eli Science Based Targets -aloite on hyväksynyt STARK-konsernin ilmastotavoitteet nettonollapäästöjen saavuttamiseksi vuoteen 2050 mennessä. Tavoitteet sisältävät hiilidioksidipäästöjen vähentämisen koko arvoketjussa, ja ne ovat linjassa 1,5 asteen ilmastotavoitteen sekä YK:n Pariisin sopimuksen kanssa.
Kysely: Kotitalousvähennyksen kutistamisella isompi vaikutus remontteihin kuin suomalaiset olisivat uskoneet1.7.2025 08:35:00 EEST | Tiedote
Stark Suomen teettämästä Suomalaiset remontoivat ja rakentavat 2025 –kyselytutkimuksesta käy ilmi, että kotitalousvähennyksen pienentämisellä on isompi vaikutus remonttien teettämisinnokkuuteen kuin suomalaiset arvioivat vuotta aiemmin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme