Itäsuomalaisten työmatkaliikkumista kartoitettiin – työmatkojen pituudet ovat kasvaneet
Etelä-Savon, Pohjois-Savon ja Pohjois-Karjalan alueella toteutettiin työmatkakysely kuntien ja hyvinvointialueiden työntekijöille. Kyselyyn saatiin yli 5 000 vastausta.

Kyselyssä kartoitettiin työmatkojen pituutta ja kulkutapaa sekä keskeisten turvalaitteiden käyttöä. Kyselyn tuloksia hyödynnetään Itä-Suomen liikennejärjestelmän tilan seurannassa. Samankaltainen tutkimus toteutettiin myös vuonna 2014.
Henkilöauto hallitsee työmatkaliikkumista
Vastanneista kunta- ja hyvinvointialueiden työntekijöistä enemmistö ilmoitti liikkuvansa työmatkansa henkilöautolla. Kuitenkin 22 % vastaajista kulkee työmatkansa kävellen tai pyöräillen. Joukkoliikenteellä tehtyjen työmatkojen osuus oli 4 %. Alle kahden kilometrin työmatkoista pääosa kävellään tai pyöräillään, mutta jo lähes puolet 2,1–3 kilometrin työmatkoista tehdään henkilöautolla.
Kyselyssä selvitettiin pääsääntöistä työmatkojen kulkutapaa myös kesäaikana sekä talviaikana. Vastaajista 33 % ilmoitti tekevänsä työmatkansa pääsääntöisesti jalan tai pyörällä kesäaikana. Vastaavasti talviaikana osuus oli 23 %.
Vuonna 2014 tehtiin samankaltainen kysely kuntatyöntekijöille ja tuolloin vastaajien työmatkoista lähes puolet oli alle viiden kilometrin mittaisia. Tuoreimman kyselyn perusteella alle viiden kilomerin mittaisten työmatkojen osuus on enää noin kolmannes ja yli 20 kilometrin pituisten työmatkojen osuus on kasvanut. Vastaajista 34 % ilmoitti työmatkansa pituudeksi yli 20 kilometriä.
Turvalaitteiden käyttö on kehittynyt positiiviseen suuntaan
Yli puolet vastaajista ilmoitti käyttävänsä pyöräilykypärää aina pyöräillessään. Pimeään vuoden aikaan heijastinta ilmoitti käyttävänsä 66 % vastaajista ja pyörässä ajovaloja 73 % vastaajista. Naisilla heijastimen käyttö on selvästi korkeammalla tasolla kuin miesten. Naisista 70 % ilmoitti käyttävänsä heijastinta aina liikkuessaan pimeän aikaan talvisin ja syksyisin, kun vastaava osuus oli miesten osalta 46 %.
Pääosa vastaajista ilmoitti käyttävänsä henkilöautolla matkustaessaan turvavyötä. Miesten keskuudessa turvavyön käyttämättömyys on yleisempää ja jopa 6 % käyttää turvavyötä vain satunnaisesti. Naisista 99 % ilmoitti käyttävänsä henkilöautolla matkustaessaan aina turvavyötä. Liikenneturvan mukaan koko maassa turvavyön käyttöaste henkilöautojen etuistuimilla on 97 %.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Pohjois-Savon ELY-keskus, Salla Airaksinen, puh. 0295 026 056, salla.airaksinen@ely-keskus.fi
Sitowise Oy, Ella Uotila, puh. +358444279700, ella.uotila@sitowise.com
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Pohjois-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus) on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pohjois-Savon ELY-keskus
Kesän peltovalvonnat alkavat pian Pohjois-Savossa30.6.2025 09:45:00 EEST | Tiedote
Pohjois-Savossa maatilojen peltotukien valvonnat käynnistyvät heinäkuun alussa. Peltovalvontaa tullaan tekemään noin 2 %:lle tiloista, joka tarkoittaa noin 70 tilaa. Vaikeasti torjuttavat ja tehokkaasti leviävät rikkakasvit ovat ikäviä kavereita viljelykasvustoissa. Vipu-mobiili on viljelijän tärkeä työkalu maataloustukien hallinnassa.
Pohjois-Savon vesitilannekatsaus 26.6.202526.6.2025 12:16:54 EEST | Tiedote
Kallaveden vedenpinta Itkonniemen asteikolla on N2000+ 82,00. Taso on 33 cm alle ajankohdan pitkäaikaiskeskiarvon ja kevään tulvahuipusta laskua on 36 cm. Virallisten vesiväylien kulkusyvyydet ovat normaalit, sillä Kallaveden väylät on mitoitettu 25 cm tämänhetkistä alemman vedenpinnan mukaan. Viime päivien sateet eivät vielä näy pinnan nousuna, mutta vedenpinta on sentään pysynyt ennallaan kolme vuorokautta. Tilastollisesti tarkastellen vedenpinta on varsin alhainen, sillä tämänpäiväistä alempi pinnankorkeus 26.6. on havaittu viimeksi vuonna 1978, joka on ollut koko säännöstelyhistorian vähävetisin vuosi, mutta koko vuoden havainnot huomioituna minimi lukemat eivät ole vuodelta 1978. Lisäjuoksutuksia ei ole ollut käynnissä ja luonnonkoskien virtaamaa säätäviä rakenteita ei ole. Iisalmen reitillä säännöstellyissä Kiuruvedessä, Porovedessä ja Onkivedessä virtaamat ovat olleet pieniä. Näissä järvissä kaikki lähtevä virtaama menee patoluukkujen kautta, joten pinnan taso ei pääse samalla t
Joroisten Maaveden, Sysmäjärven ja Paron vesistöjen käyttäjien tyytyväisyys vesistöihin ja vedenkorkeuksiin25.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Osana Joroisvirran reitin padotus- ja juoksutusselvitystä Pohjois-Savon ELY-keskus teetti helmi-maaliskuussa 2025 kyselytutkimuksen asukkaiden mielipiteistä. Kahden erillisen kyselyn perusteella selvitettiin Maaveden altaan (Maavesi, Salmenjärvi ja Monni) sekä Sysmäjärven ja Paron vesistöjen käyttäjien ja ranta-asukkaiden yleistä tyytyväisyyttä vesistöihin ja niiden vedenkorkeuksiin sekä kartoitettiin mahdollisia haittoja, jotka haittaavat vesistöjen käyttöä. Molemmista kyselyistä oli kaksi erillistä versiota: yleisesti jaettu versio sekä otannalla toteutettu versio, joka lähettiin yhdelle omistajalle noin puolessa rantakiinteistöistä. Vesitalousasiantuntija Aarni-Matti Mäntyselkä kertoo, että yleisesti Maaveden kyselyyn vastanneet olivat hieman tyytyväisempiä vesistöihin, kuin Sysmäjärven ja Paron kyselyihin vastanneet. -Maaveden altaan kyselyyn vastanneista noin kymmenes (12 %) oli erittäin tyytyväisiä ja yli puolet (59 %) melko tyytyväisiä käyttämänsä järven nykyiseen tilaan kokonai
Pohjois-Savossa toukokuussa 13 154 työtöntä työnhakijaa25.6.2025 08:08:31 EEST | Tiedote
Pohjois-Savossa oli toukokuun lopussa 13 154 työtöntä työnhakijaa, mikä on 2 085 työtöntä työnhakijaa enemmän kuin vuosi sitten (18,8 %). Näistä lomautettuja oli 1 027, mikä on 7 lomautettua vähemmän kuin viime vuonna samaan aikaan (-0,7 %).
Uusi liikennejärjestelmäsuunnitelma Mikkelin seudulle linjaa kehittämistä vuoteen 2040 asti24.6.2025 09:22:04 EEST | Tiedote
Laajassa vuoropuhelussa valmisteltu Mikkelin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelma tarjoaa kokonaisvaltaisen näkymän alueen henkilö- ja tavaraliikenteen kehittämiseen pitkälle tulevaisuuteen. Suunnitelma tähtää liikenteen saavutettavuuden, turvallisuuden, kestävyyden ja tasa-arvoisuuden parantamiseen. Suunnitelma kattaa Mikkelin, Hirvensalmen, Juvan, Kangasniemen, Mäntyharjun ja Puumalan kunnat.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme