Kuuleminen Olkiluoto 3 järjestelmäsuojaan liittyvistä ehdoista ja maksujen määräytymisperusteista

Fingrid käynnistää kuulemisen Olkiluoto 3 järjestelmäsuojaan liittyvistä ehdoista ja kyseisen järjestelmäsuojan maksujen määräytymisperusteista. Kuuleminen jatkuu 22.4. saakka.

Energiavirasto on Teollisuuden Voima Oyj:n tekemän tutkintapyynnön johdosta 11.1.2024 antamassaan päätöksessä velvoittanut Fingrid Oyj:n toimittamaan Energiaviraston vahvistettavaksi yllä mainitut ehdot ja maksujen määräytymisperusteet. Energiavirasto on Markkinaoikeuden täytäntöönpanokieltoa koskevan päätöksen jälkeen tarkistanut toimituksen määräajaksi 30.4.2023.

Fingrid käynnistää nyt sidosryhmäkuulemisen valmistelemistaan ehdoista ja maksujen määräytymisperusteista, jotka koskevat Olkiluoto 3 -voimalaitosta. Ehdoilla mahdollistetaan erityisen järjestelmäsuojan avulla Olkiluoto 3 -voimalaitokselle tuotantoteho, joka ylittää sähköjärjestelmän mitoitukselle asetetun 1 300 megawatin rajan.

Energiavirasto viittaa päätöksessään aiheuttamisperiaatteeseen ja katsoo, että Olkiluoto 3 järjestelmäsuojan kustannusten kattamisessa tulisi tasapainottaa yleistä ja yksityistä etua. Fingrid esittääkin kustannusten kohdistamista kokonaisuudessaan Teollisuuden Voima Oyj:lle, koska sillä on myös mahdollisuus päättää laitoksen tuotantotehosta suhteessa tuotantokustannuksiin. Muunlainen kustannusten kohdistamisratkaisu johtaisi huomattaviin Fingridin kantaverkkomaksujen korotustarpeisiin. Olkiluoto 3 järjestelmäsuojaan liittyvää problematiikkaa on käsitelty tarkemmin oheisessa perustelumuistiossa.

Lausunnot pyydetään toimittamaan Fingridiin 22.4.2024 mennessä sähköpostitse osoitteeseen verkkosaannot@fingrid.fi. Sähköposti otsikoidaan: ”Kuuleminen Olkiluoto 3 järjestelmäsuojan ehdoista ja maksuista”. Annetut lausunnot voidaan julkistaa. Fingrid viimeistelee ehdot ja maksujen määräytymisperusteet saadun palautteen perusteella ja toimittaa ne 30.4.2024 mennessä Energiavirastolle.

Johtava asiantuntija, sähköjärjestelmän hallinta, Jyrki Uusitalo, Fingrid Oyj, puh. 030 395 5181
Johtaja, voimajärjestelmän käyttö, Tuomas Rauhala, Fingrid Oyj, puh. 030 395 5197
Lakiasiainjohtaja Marina Louhija, Fingrid Oyj, puh. 030 395 5289
Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@fingrid.fi

Liitteet:

• Olkiluoto 3 järjestelmäsuojaan liittyvät ehdot
  • Olkiluoto 3 järjestelmäsuojan maksujen määräytymisperusteet
  • Perustelumuistio

Fingrid on riitauttanut valvontakameratoimittajansa laskutuksen20.5.2024 09:25:14 EEST | Tiedote

Helsingin Sanomissa on julkaistu tänään 20.5. uutinen liittyen Fingridin valvontakamerahankintoihin. Fingrid on selvittänyt keväästä 2023 palvelutoimittajansa Noatek Oy:n laskutusta liittyen tyyppivikaisten kameroiden korjauslaskutukseen. Sähköasemille asennettavissa valvontakameroissa on esiintynyt tyyppivikoja, jotka kameroiden maahantuoja on hyvittänyt Noatekille. Tarkoituksena on ollut selvittää, onko palvelutoimittaja veloittanut Fingridiä perusteettomasti kameroiden korjaus- tai vaihtokustannuksista. Fingrid on tutkinut asiaa sekä sisäisesti että yhtiön ulkoisten neuvonantajien avulla ja noudattanut heiltä saatuja toimintasuosituksia. Ensisijaisesti asiassa on kysymys tavanomaisesta Fingridin johdon toimivaltaan kuuluvasta yritysten välisestä sopimusriita-asian hoidosta. Selvitysten tulokset osoittavat, että Fingridin menettely ja toimenpiteet palvelutoimittajaa kohtaan ovat olleet riittäviä ja oikeasuhtaisia. Selvitykset ovat kuitenkin osin kesken, eikä Fingrid ole siksi tehnyt

Kutsu: Sidosryhmätilaisuus muutosehdotuksista kantaverkkopalvelumaksurakenteeseen17.5.2024 14:39:49 EEST | Kutsu

Fingrid on valmistellut uutta kantaverkkopalvelun palvelutasomallia ja muutosehdotuksia liittymismaksuperiaatteisiin. Uudistusten tavoitteena on luoda uusia mahdollisuuksia hyödyntää olemassa olevaa kantaverkkoa joustavammin ja tehokkaammin. Samalla Fingrid haluaa rakentaa lisää kannusteita siihen, että uudet liitynnät sijoittuisivat kantaverkon siirtojen hallinnan kannalta tasapainoisesti, ja ne mahdollistaisivat liityntäkapasiteetin tehokkaan käytön. Fingrid järjestää sidosryhmille tilaisuuden, jossa käydään läpi uudistusehdotuksia. Niistä tullaan myös kuulemaan sidosryhmiä kesän ja alkusyksyn 2024 aikana. Tilaisuus järjestetään perjantaina 14.6.2024 kello 13-15 ja siihen voi osallistua etäyhteydellä tai Fingridin toimistolla Helsingissä (Läkkisepäntie 21). Paikan päälle mahtuu enintään 60 osallistujaa. Tilaisuuteen voi ilmoittautua tästä. Lähetämme vahvistusviestin ja Teams-linkin ilmoittautuneille lähempänä tilaisuutta.

Fingrid selvitti merituulivoiman mahdollisuuksia liittyä kantaverkkoon13.5.2024 10:31:47 EEST | Tiedote

Fingrid on tunnistanut länsirannikolta alustavasti viisi aluetta, joissa Manner-Suomen kantaverkkoon voitaisiin liittää suuria merituulivoimahankkeita 2030-luvulla. Liitynnät edellyttäisivät merkittäviä investointeja kantaverkkoon. Alueet ovat Ulvila, Närpiö, Vaasa, Raahe ja Raisio. Lisäksi Inkoon alue on määritetty liityntämahdollisuudeksi, mikäli merituulivoiman rakentaminen tulee mahdolliseksi myös Suomen eteläisillä merialueilla. Fingrid kerää sidosryhmiltä palautetta selvityksestä sekä näkemyksiä tarkempien liittymispisteiden määrittämisestä 23.6. asti. Tervetuloa keskustelemaan aiheesta 22.5.

Fingrid explored preliminary possibilities to connect offshore wind power to main grid13.5.2024 10:31:47 EEST | Press release

Fingrid has preliminary identified five areas along the west coast where large offshore wind parks could be connected to the mainland Finland’s transmission grid by the 2030s. These connections would require significant investments in the grid. The identified areas are Ulvila, Närpiö, Vaasa, Raahe, and Raisio. Additionally, the Inkoo area has been identified as a potential connection area if offshore wind power development becomes feasible in Finland’s southern sea areas. Fingrid is seeking feedback from stakeholders on this study and their perspectives on defining more precise connection points until June 23.