FA:n Arno Ahosniemi: Kehysriihessä on tehtävä vaikuttavia säästöpäätöksiä budjettitalouteen – eläkeuudistusneuvotteluissa pidettävä kiinni miljardin euron säästötavoitteesta

Orpon hallituksen on syytä tehdä merkittäviä ja vaikuttavia säästöpäätöksiä, jotka kohdistuvat suoraan valtion budjettitalouteen. Kansakuntamme elää jo tällä hetkellä reilusti yli varojensa. Voimia ja viisautta hallitukselle tulevaan kehysriiheen, Finanssiala ry:n (FA) toimitusjohtaja Arno Ahosniemi sanoo.

”Pidämme arvokkaana viime päivinä virinnyttä eläkekeskustelua. Yksityisiä työeläkevakuutusyhtiötä edustavana järjestönä muistutamme, että eläkejärjestelmän kehittäminen on pitkäjänteistä työtä. Eläkejärjestelmän kehittäminen ja trimmaaminen ajan vaatimuksia vastaavaksi ja rahoituksellisen kestävyyden varmistamiseksi on erittäin tarpeellista.  Eläkeuudistuksesta on jo hallitusohjelmassa sovittu ja säästötavoite asetettu. Näistä neuvottelut ovat käynnissä. Nyt olisi syytä laittaa jäitä hattuun ja välttää hätiköityjä päätöksiä eläkejärjestelmään”, Ahosniemi painottaa.

Keskustelua ovat herättäneet ehdotukset eläkkeiden leikkauksista. Koska karttuneet eläkkeet nauttivat perustuslain suojaa, kyse on tulevaisuuteen kohdistuvista muutoksista. Käytännössä keskustelussa on ollut indeksien jäädyttäminen. Ei ole täysin selvää, mistä eläkkeistä puhutaan, mutta oletettavasti indeksien jäädyttämisellä tarkoitetaan myös työeläkkeitä.

Hallitusohjelmassa on linjattu, että hallitus valmistelee työeläkepolitiikkaa koskevat asiat keskeisten työmarkkinajärjestöjen kanssa kolmikantaisesti. Hallitus pyytää järjestöjä neuvottelemaan yhdessä hallituksen kanssa ja esittämään tarpeelliset toimet edellä mainittujen tavoitteiden ­saavuttamiseksi. Eläkeuudistus on tämän mukaan annettu työmarkkinajärjestöjen neuvoteltavaksi. Neuvottelut ovatkin käynnistyneet lokakuussa ja niiden takarajana on tammikuun loppu 2025.

Hallitus on täsmentänyt, että muutosten tulee vahvistaa julkista taloutta pitkällä aikavälillä noin 0,4 prosenttiyksiköllä suhteessa bruttokansantuotteeseen, mikä vastaa noin miljardia euroa. Eläkeuudistukselle on siis jo asetettu säästötavoite, joka täytyy ehdottomasti saavuttaa.

Hallitusohjelmassa on mainittu myös muita keskeisiä periaatteita. Hallitusohjelman mukaan ”työeläkepolitiikan keskeisiä tavoitteita ovat eläkkeiden riittävä taso ja kattavuus, sukupolvien välinen oikeudenmukaisuus sekä rahoituksen kestävyys myös pitkällä aikavälillä.” Nämä periaatteet ovat tärkeitä, ja ne on syytä pitää aina mielessä – tehtiin eläkejärjestelmässä mitä tahansa muutoksia.

Lisätietoa julkaisijasta Finanssiala ry

Valtaosa suomalaisista joutunut huijausyrityksen kohteeksi – Finanssiala aloittaa torjuntakampanjan “Luu kurkkuun huijareille”17.5.2024 06:00:06 EEST | Tiedote

Lähes 70 prosenttia suomalaista on Finanssiala ry:n (FA) teettämän kansalaiskyselyn mukaan joutunut digihuijausten tai niiden yritysten kohteeksi. Kolme prosenttia heistä kertoo menettäneensä itselleen merkittävän summan rahaa. Suomen väkilukuun suhteutettuna se on noin 165 000 suomalaista. FA on lanseerannut kansalaisille suunnatun kampanjan herättämään yleistä valppautta ja lisäämään tietoisuutta huijauksista. Kampanjan päätähtenä nähdään koko kansan tuntema ja rakastama näyttelijä Maija-Liisa Peuhu.

Pankkien tekemät rahanpesuilmoitukset kasvoivat hurjasti vuonna 2023 – parempi tiedonvaihto tehostaisi rahanpesun torjuntaa7.5.2024 07:00:00 EEST | Tiedote

Pankkien tekemät rahanpesuilmoitukset kasvoivat vuonna 2023 lähes 50 prosentilla edellisvuodesta. Pankit tekivät rahanpesun selvittelykeskukselle lähes 19 900 rahanpesuilmoitusta, joista vain pieni osa johtaa esitutkintaan, syytteeseen tai tuomioon. Useat EU-maat ovat laajentaneet talousrikosten ja rahanpesun torjuntaan liittyvää tiedonvaihtoa sekä pankkisektorin sisällä että pankkien ja viranomaisten kesken. Finanssiala ry arvioi, että tiedonvaihdon avaaminen tehostaisi merkittävästi rahanpesun torjuntaa myös Suomessa.

Liikenneonnettomuudessa loukkaantuneen asema paranee – vuokrattavalle sähköpotkulaudalle on hankittava liikennevakuutus3.5.2024 16:16:56 EEST | Tiedote

Vuokrattavat sähköpotkulaudat ovat kesäkuun 2024 alusta alkaen liikennevakuutuksen piirissä. Kuluttajien laitteissa liikennevakuuttamiselle on nopeus- ja painoraja, mutta vuokrattavat laudat on kaikki vakuutettava painosta ja nopeudesta riippumatta. Vuokralautojen vakuutusturva on rajattu: Vahingon sattuessa vakuutus korvaa kuljettajalle ainoastaan sairaanhoitokulut. Vammasta aiheutuvaa ansionmenetystä tai kuntoutusta ei korvata liikennevakuutuksesta. Muille kuin kuljettajalle aiheutuneet sekä henkilö- että omaisuusvahingot korvataan liikennevakuutuksen yleisten periaatteiden mukaan eli myös esimerkiksi ansionmenetys korvataan. Sähköpotkulautojen vakuuttaminen parantaa kaikkien vahinkoa kärsineiden asemaa.

Finanssiala avaa taas lobbaustaan – avoimuustilinpäätöksessä kotimaan lisäksi Brysselissä tehty lobbaus27.4.2024 07:00:00 EEST | Tiedote

Finanssiala ry (FA) on avannut vuodesta 2020 alkaen vaikuttamistyötään eli lobbaustaan julkaisemalla avoimuustilinpäätöksen. Siinä kerrotaan, keitä poliittisia päättäjiä, eli kansanedustajia, ministereitä ja ministereiden valtiosihteereitä sekä europarlamentaarikkoja ja komission viranhaltijoita FA on lobannut tärkeimmissä ajankohtaisissa edunvalvontateemoissaan. Avoimuustilinpäätöksen tärkeyttä korostaa vuoden 2024 alusta voimaan tullut lakisääteinen lobbauksen avoimuusrekisteri. Uusin avoimuustilintilinpäätös on nyt julkaistu ja luettavissa FA:n verkkosivuilla. Se kattaa ajanjakson heinäkuusta 2023 maaliskuuhun 2024.