Prisman data näyttää: Suomalaisten tapa grillata on murroksessa – nyt halutaan pitkää nautintoa
Koronavuosina suomalaiset panostivat kalliiden ja hienojen grillien ostamiseen, mutta nyt suunta on kääntynyt, kertoo Prisman tuore myyntidata. Tällä hetkellä suomalaiset hakevat grillauksesta uudella tavalla pitkäkestoisia elämyksiä, mistä kertoo muun muassa savustuslastujen ja erityisesti pitkään hauduttamiseen soveltuvien digitaalisten paistomittareiden myynnin merkittävä kasvu. Ylipäätänsä grillauksen lisävarusteisiin satsataan nyt uudella innolla.

Prismassa on noteerattu suomalaisten kasvava innostus tehdä grillaamisesta entistä monipuolisempi kokemus. Asiakkaiden ostoskoreihin päätyy yhä useammin muun muassa erilaisia varrastikkuja sekä grillauskoreja vihanneksille.
”Grillaus kokonaisuutena kasvaa edelleen ja se on erottamaton osa suomalaisten kesää, mutta sen muoto on muuttunut. Korona-aikana ostettiin paljon yksittäisiä grillejä, mutta nyt se on selvästi kääntynyt lisävarusteiden puoleen. Kärjistetysti voidaan sanoa, että grillaamiselta vaaditaan ja odotetaan nyt enemmän kuin nopeasti paistetuttuja makkaroita. Siitä haetaan selvästi laadukkaampaa kesäiltojen elämystä”, S-ryhmän raudan ja pihan myyntipäällikkö Marko Väänänen toteaa.
Esimerkki pitkäkestoisemman grillauksen lisääntymisestä ovat savustuslastut, joiden myynti on jopa tuplaantunut viime vuoteen verrattuna. Samaan aikaan myös hauduttamiseen liittyvien tuotteiden suosio kasvaa.
”Tämä kertoo siitä, että suomalaiset viihtyvät nyt grillin ääressä pitkiäkin aikoja ja ruuasta halutaan makunautinnon lisäksi myös tekemisen kokemusta. Savustaminen ja pitkään hauduttaminen ovat nyt selkeitä trendejä. Jälkimmäisestä kertoo myös digitaalisten paistomittareiden myynnin kasvu, joka on noussut 50 prosenttia viime vuoteen verrattuna”, Väänänen kertoo.
Ruoan suhteen Prismasta kerrotaan suomalaisten valmistavan tänäkin kesänä monipuolisesti erilaisia grilliruokia. Savustuksessa suomalaiset suosivat muun muassa lohta, joka sopii hyvin savustuksen ja loimutuksen kaltaiseen pitkään ruuanvalmistukseen. Myös monilla kasviksilla on paikkansa suomalaisten grilleissä. Esimerkiksi erilaisten paprikoiden kuten suippo- ja pikkupaprikoiden ennakoidaan löytävän tänä kesänä tiensä monen grillausta ja savustusta harrastavan lautaselle.
Kaasugrilli yhä suosituin – into savustaa näkyy grillimyynnissäkin
Vaikka korona-ajan grillien ostobuumi on jonkin verran jäänyt taaksepäin, grillejä myydään joka vuosi tasaista tahtia. Prisman datan mukaan kaasugrilli on edelleen halutuin, mutta muut vaihtoehdot ovat kuroneet sen etumatkaa umpeen.
”Hiiligrilli ja erityisesti savustamiseen tarkoitetut grillimallit ovat nousseet aiempaa suositummaksi ja saavuttaneet kaasugrillejä myynnissä. Erityisesti savustus on kasvanut viime vuosina enemmän mitä kaasugrillit”, Väänänen paljastaa.
Näin otat grillin kesäkäyttöön
Huhtikuussa moni suomalainen kaivaa grillinsä talven jäljiltä esiin ja pistää alkavan grillisesongin ensimmäiset herkut tulille. Väänänen ohjeistaa kuitenkin grillausintoisia tekemään ensin muutamat toimenpiteet.
”Grilli on hyvä huoltaa ja puhdistaa aina jokaisen käytön jälkeen ja myös silloin, kun grilli on ollut pitkään käyttämättä. Nopea puhdistus jokaisen käyttökerran jälkeen on hyvä toteuttaa niin, että grilliä kuumennetaan ensin ja poistetaan lika teräsharjalla. Tärkeää on noudattaa aina valmistajan ohjeita grillin huoltamisessa ja puhdistuksessa”, myyntipäällikkö toteaa.
Väänänen neuvoo seuraamaan näitä kuutta askelta grillin perusteellisessa puhdistuksessa:
-
Tarkista kaasupullon matalapainesäädin ja sen letku vuosittain ja vaihda ne tarvittaessa.
-
Tarkista rasvapellin tai rasvakeräimen kunto, puhdista tarvittaessa grillinpuhdistusaineella.
-
Harjaa kaasugrillin polttimet puhtaiksi ja tarkista samalla, että liekkien ulostuloaukot ovat puhtaat.
-
Puhdista grillin kupu ja ulko- sekä sisäseinämät grillinpuhdistusaineella. Jos grillissä on lasia, puhdista se rasvaa liuottavalla pesuaineella.
-
Kuumenna parilat ja ritilät ja puhdista ne grillinpuhdistusharjalla. Kätevimmin tämä käy jokaisen grillauskerran jälkeen.
-
Hanki grilliin sopiva suojapeite, joka estää grilliä likaantumasta, kun se ei ole käytössä.
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Marko Väänänen
Myyntipäällikkö, S-ryhmän marketkauppa
marko.vaananen@sok.fi
puh. 0107681637
SOK:n viestintä
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.
Kuvat
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Prisman ja Sokoksen noutopiste joka kylään – S-ryhmä valjastaa suurimman valttinsa asiakasomistajien eduksi7.5.2025 15:05:37 EEST | Tiedote
Asiakkaat voivat tulevaisuudessa noutaa Prisman ja Sokoksen verkkokaupan ostoksensa S-ryhmän ruokakauppoihin tulevista ässänvihreistä noutolokerikoista ympäri Suomen. S-ryhmässä on kehitetty suosittua käyttötavarakaupan verkkokauppojen myymälänoutoa usean vuoden ajan ja tällä hetkellä myymälänouto toimii Prismoissa ja Sokoksissa. Tulevina vuosina mukaan valjastetaan S-ryhmän ainutlaatuisen laaja toimipaikkaverkosto, jotta asiakkaiden arki helpottuu entisestään. Tarkoituksena on toimittaa tuotteet asiakkaille nopeasti, edullisesti ja harppauksen ekologisemmin.
S-ryhmän ruokakaupoissa kiinnitetään huomiota muovikassien kulutukseen: kestokassin hinta alas, muovikassin hinta ylös5.5.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän ruokakaupoissa tehdään toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Tästä päivästä alkaen kaikissa marketkaupan ketjuissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) tarkistetaan eri kassivaihtoehtojen hintoja ja esillepanoja niin, että muovikassien hintaa nostetaan, kestokassin hintaa lasketaan ja paperikassi säilyy kassalta jo löytyneistä kassivaihtoehdoista edullisimpana. Kassoille sijoitetaan tarjolle myös edullisia ja muovimäärältään ohuempia jätekassirullia.
Uusi malli mullistaa työn ja vapaan yhteensovittamisen – 3500 S-ryhmän työntekijää valitsee itse omat työvuoronsa2.5.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Uusi työvuorosuunnittelun malli helpottaa työn ja vapaa-ajan yhteensovittamista ja lisää merkittävästi vaikutusmahdollisuuksia omaan työhön. Tänä keväänä noin 3500 työntekijää osallistuu itse aktiivisesti omien työvuorojensa valintaan, kun useat S-ryhmän osuuskaupat käyttävät yhteisöllisen työvuorosuunnittelun mallia.
SOK:n hallintoneuvosto 2025 on valittu – puheenjohtajana jatkaa Timo Santavuo29.4.2025 14:55:04 EEST | Tiedote
SOK:n hallintoneuvosto valittiin 29.4.2025 pidetyssä osuuskunnan kokouksessa. Hallintoneuvostossa aloitti kolme uutta jäsentä.
Bonuksen kerryttäminen Applen Lompakossa olevalla S-Etukortilla laajenee S-ryhmän ravintoloihin29.4.2025 08:02:00 EEST | Tiedote
Bonuksen kerryttäminen mobiilisti onnistuu pian entistä useammassa paikassa, kun S-ryhmän kaupoissa suosioon noussut käytäntö laajenee myös ravintoloihin. Käyttöönotto tapahtuu vaiheittain tämän vuoden aikana ravintoloiden maksupäätteiden vaihtuessa uusiin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme